هشدار نسبت به حمله سایبری دیگری در جهان

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۵۸


گروه جهان| کارشناسان امنیت سایبری از احتمال وقوع یک حمله بزرگ سایبری دیگر در جهان خبر داد‌ه‌اند. به نوشته دیلی‌تلگراف، یک کارشناس امنیت سایبری در بریتانیا که اخیرا به سبب توقف گسترش ویروس «WannaCrypt» به‌عنوان «قهرمان تصادفی» تحسین شده، هشدار داده که هکرها می‌توانند این ویروس را تا اندازه‌یی ارتقا دهند که آنتی‌ویروس‌ها قابلیت مقابله با آن را نداشته باشند. این کارشناس ۲۲ساله که هویت واقعی او مخفی باقی مانده و یک وبلاگ‌نویس در حوزه امنیت سایبری است، گفته است: «نسخه اول این ویروس خنثی شد، اما در نسخه دوم به احتمال زیاد نقص نسخه اول برطرف خواهد شد و فقط با به‌روز رسانی سریع سیستم عامل می‌توان در مقابل آن امنیت داشت.»

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی هم تاکید کرد: «ما جلو حمله اول را گرفتیم، اما ممکن است یک حمله دیگر صورت بگیرد و ما نتوانیم با آن مقابله کنیم. آنها می‌توانند پول هنگفتی از این کار به دست آورند و دلیلی برای اینکه اکنون تلاش‌های خود را متوقف کنند، ندارند. اینکه بخواهند کدنویسی‌های اولیه ویروس را عوض و کار خود را دوباره شروع کنند، برای‌شان خیلی ساده است.»

این درحالی است که وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرده دولت کشورش تصمیم دارد برای افزایش امنیت سیستم‌های کامپیوتری سازمان خدمات بهداشت ملی (NHS) که در حمله سایبری اول دچار اختلال شده بود، حدود ۵۰میلیون پوند هزینه کند. وی همچنین هشدار داده این سازمان همچنان با خطر تهدیدهای سایبری مواجه است. مایکل فالون در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است: «دولت بریتانیا تحت فرمان ترزا می نخست‌وزیر این کشور و در یک بررسی امنیتی دریافت که تهدید سایبری، یکی از سه تهدید بزرگ پیش روی این کشور محسوب می‌شود.» فالون بعد از حمله سایبری اخیر علیه بیمارستان‌های بریتانیا تاکید کرده: «ما 1.9میلیارد پوند برای حفاظت بهتر از خود علیه تهدید سایبری کنار گذاشتیم و بخش بزرگی از این مبلغ به سازمان NHS اختصاص پیدا کرد.» وی افزود: «ما حدود ۵۰میلیون پوند برای سیستم‌های سایبری سازمان خدمات بهداشت ملی صرف می‌کنیم تا امنیت آن را تقویت کنیم و نهادهای وابسته به این سازمان را به کاهش استفاده از سیستم‌ عامل‌های ضعیف نظیر ویندوز XP تشویق کرده‌ایم و برای تقویت این سیستم‌ها نیز پول کافی وجود دارد.»

حمله سایبری اخیر جمعه با استفاده از برنامه‌یی صورت گرفت که از سازمان امنیت ملی امریکا (ان‌اس‌ای) درز کرده بود. در این حمله در فعالیت سازمان‌های دولتی بسیاری در سراسر جهان از جمله وزارت دفاع روسیه، سازمان مخابرات اسپانیا و سازمان خدمات درمانی بریتانیا اختلال ایجاد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر