ابتکارعمل کمربند و جاده برای شکوفایی چین

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۵۴

گروه جهان|

چین سعی دارد با پیشروی در فعالیت‌های اقتصادی چند جانبه گوی سبقت را در تاثیرگذاری در آسیا و حتی در جهان از امریکا برباید و در جدیدترین اقدام در این راستا، پکن در نشست دو روزه«ابتکار عمل کمربند و جاده» میزبان مقامات بیش از 100کشور ازجمله 29مقام ارشد است اما اقداماتش در این زمینه را از مدتی پیش آغاز کرده است. گروه بزرگی از مهندسان چینی در لائوس مشغول ساخت صدها تونل و پل برای پشتیبانی از راه‌آهن 260مایلی این کشور هستند؛ این پروژه 6 میلیارد دلاری در صورت تکمیل شدن 8 کشور آسیایی را به هم متصل می‌کند. در پاکستان هم با کمک‌های هنگفت مالی چین، چندین نیروگاه برق در دست احداث است تا مشکل کمبود برق این کشور را تامین کند و انتظار می‌رود فقط سرمایه قسمتی از این پروژه بالغ بر 46میلیارد دلار باشد. مهندسان چینی در اروپا هم برای ساخت خطوط ریلی از مجارستان تا صربستان فعالیت می‌کنند و اگر این خط‌آهن تکمیل شود، کالاهای چینی از این مسیر و با عبور از بندری در یونان که در مالکیت چین است، روانه اروپا خواهند شد و همه این موارد تنها بخشی از پروژه‌های عظیم چین در توسعه زیرساخت‌ها را تشکیل می‌دهند و صدها پروژه دیگر در سراسر آسیا، آفریقا و اروپا در راستای جاه‌طلبی‌های اقتصادی این کشور درحال اجراست. طراح این برنامه‌ها شی جین ‌پینگ رییس‌جمهوری چین است که قصد دارد روابط کشورش را با همه کشورهای جهان مستحکم کند. چشم‌انداز شی جین ‌پینگ این است که بازارهای جدیدی برای شرکت‌های ساختمانی و صادراتی چین در خارج از این کشور فراهم آورد و یکی از پروژه‌های قابل توجه برای دستیابی به این هدف برنامه «یک کمربند یک جاده» محسوب می‌شود که اکنون به «ابتکار عمل کمربند و جاده» تغییر نام یافته است. این برنامه اجرای طرح‌های زیربنایی در بیش از 60کشور جهان را با هزینه‌یی بیش از یک هزار میلیارد دلار شامل می‌شود.


عصر طلایی جهانی‌ سازی

رییس‌جمهوری چین یک‌شنبه نشست دو روزه با موضوع پروژه‌یی را آغاز کرد که جاه‌طلبانه‌ترین برنامه توسعه جهان محسوب می‌شود. وی در این نشست، کشور خود را به عنوان جست‌وجوگر عاشق صلح معرفی کرد که به دنبال تبدیل جهان به چیزی غیر از گنجینه تسلیحات، رزمناو و شمشیر است. وی همچنین در آغاز نشست «ابتکار عمل کمربند و جاده» به مبارزه چند میلیارد دلاری خود در بخش زیرساخت‌ها در راستای ساخت نمونه نوین و امروزی جاده باستانی ابریشم و «عصر طلایی» جدیدی در جهانی‌سازی اشاره کرد. به گزارش گاردین، شی‌ جین‌ پینگ در سخنرانی خود گفت:«شکوه جاده باستانی ابریشم نشان می‌دهد که تفرق جغرافیایی برطرف نشدنی نیست.» در واقع هدف اصلی چین این است که با استفاده از ثروت و دانش فنی و صنعتی این کشور، نوعی جدید از جهانی‌سازی را خلق کند و این مدل از جهانی‌سازی به کلی با مدل فرسوده نهادهای تحت سلطه غرب متمایز است. پکن سعی دارد در جهانی‌سازی نوین دستور اقتصادی جهان را از نو تعریف کند و در عین حال کشور چین را به نوعی به هسته اصلی کشورها و اقتصادهای جهانی تبدیل نماید. چین در شرایط کنونی در اقتصاد داخلی با مشکلاتی مواجه شده است که به عنوان مهم‌ترین آنها می‌توان به فرار سرمایه‌ها و تمایل چینی‌ها به سرمایه‌گذاری خارجی در نتیجه ارزش پایین نرخ ارز در این کشور اشاره کرد و با توجه به شرایط موجود، پکن سعی دارد با بهره‌گیری از سیاست خارجی، منافع اقتصادی خود را تامین کند. با این حال ابتکار عمل تجاری چین چالش‌های زیادی پیش رو دارد. به گزارش«تایمز آو ایندیا» درحالی که شی جین پینگ سعی دارد، امضای خود را در این ابتکار عمل سیاست خارجی به ثبت برساند، انتقادهای هند از چشم‌انداز برنامه 900میلیارد دلاری چین راه را برای رییس‌جمهوری این کشور دشوار کرده است. دهلی‌نو حتی تهدید کرده که این برنامه را تحریم خواهد کرد به این دلیل که باور دارد این طرح «یک تشکیلات اقتصادی مستعمراتی است که با اجرای آن چیزی جز جوامع ورشکسته و بدهکار باقی نمی‌ماند.» اما شی جین پینگ در سخنرانی 45دقیقه‌یی خود تصویر دیگری از چشم‌اندازهای این برنامه ترسیم و آن را تلاشی جدی برای آغاز عصری جدید در جهانی‌سازی توصیف کرد. وی همچنین وعده داد که با تمام قدرت از ساخت‌و‌ساز جهانی دفاع کند و گستره این اقدامات را از آسیا و از درون اروپا و آفریقا به کشورهای امریکایی برساند.


در حاشیه

شمار زیادی از سران کشورهای آسیایی ازجمله ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در نشست دو روزه در پکن حضور یافتند. اردوغان در حاشیه این نشست بین‌المللی با همتای چینی خود دیدار کرد و چندین توافقنامه همکاری بین دو کشور هم در زمینه استرداد مجرمان، حمل‌و‌نقل زمینی و احداث مرکز فرهنگی امضا شد. اردوغان همچنین با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد که البته این دیدار پشت درهای بسته صورت گرفت. اردوغان همچنین روز یک‌شنبه با مقامات ارشد یونان، مجارستان و پاکستان دیدار کرد. وی در دیدار با الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان استرداد فعالان در کودتای نافرجام سال گذشته را خواستار شد و هشدار داد خودداری یونان از این مساله در روابط دو کشور مشکلاتی ایجاد می‌کند. اردوغان در دیدار با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم بر لزوم افزایش روابط اقتصادی در بخش‌های انرژی، تجارت و سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

رییس‌جمهوری روسیه نیز در نشست ابتکارعمل کمربند و جاده گفت که جهانیان باید به لفاظی‌های جنگ‌طلبانه پایان دهند چراکه مشخص است رویکردهای گذشته دیگر نتیجه‌یی در بر ندارند. پوتین افزود:«ما برای حل مشکلات منطقه‌یی به ایده‌های آزاد و جدید نیاز داریم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر