پل استارت‌آپ‌های مالی با سرمایه‌گذاران هستیم

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۴۵

گروه بورس|علی رمضانیان|

در دنیای امروز استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، فرشتگان سرمایه‌گذار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در بازارهای سرمایه درحال رشد بوده و بعضا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در بازار سرمایه ایران نیز محیط فعالیت و زمینه‌های لازم برای تامین مالی فعالیت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته و صاحبان ایده‌های نو، استارت‌آپ‌های مالی و صاحبان صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه سعی در ورود به این فضا را دارند تا بتوانند برای پیشبرد اهداف خود از بورس تامین مالی کنند.

به گزارش«تعادل» فرابورس ایران که سال 93 نخستین قدم را در این خصوص با راه‌اندازی بازار دارایی فکری برداشت و سال گذشته نیز با راه‌اندازی تابلو دانش‌بنیان بازار SME و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه سعی در تکمیل مسیر تامین مالی فعالیت‌های دانش‌بنیان داشت هم‌اکنون از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان بورس، مسوولیت برگزاری رویداد فین‌استارز و برپایی دبیرخانه دایمی فین استارز را عهده‌دار شده تا زمینه‌های لازم برای تقویت ارتباط هر چه بیشتر میان سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌های حوزه مالی از این طریق فراهم شود.

فین‌استارز زبان مشترک فعالان بازارهای مالی مانند حوزه‌های بانک، بیمه و بورس و استارت‌آپ‌های فین‌تک است که امسال برای دومین دوره در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به عنوان بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپ‌های مالی ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار شد. صاحبان استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه مهم‌ترین شرکت‌کنندگان این مراسم بودند.

در همین ارتباط مدیرعامل فرابورس ایران به عنوان مجری طرح فین‌استارز در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: تکنولوژی مالی(Fintech) شاخه جدیدی از خدمات نوآورانه در بازارهای مالی است که اینگونه تعریف شده است«صنایعی که تکنولوژی را برای بانک‌ها، مالی شرکتی، بازار سرمایه، تحلیل داده‌های مالی، پرداخت، مدیریت مالی شخصی به کار می‌گیرند.» در تعریف دیگر این صنعت شامل شرکت‌هایی است که از تکنولوژی در وام‌دهی، مالی شخصی، پرداخت، سرمایه‌گذاری فردی، سرمایه‌گذاری نهادی، سهام، حوالجات، بانکداری مشتری‌مدار، تحقیقات مالی و زیرساخت‌های بانکی استفاده کنند همچنین در بسیاری از تعاریف تجارت الکترونیک و وجوه مجازی، بیمه و جمع‌سپاری مالی در تعریف تکنولوژی مالی وارد شده است.

امیر هامونی در ادامه افزود: در این زمینه توسعه صنعت تکنولوژی مالی در برنامه جامع توسعه فرابورس ایران قرار گرفت و در اقدام نخست رویداد سالانه فین استارز، دومین رویداد استارت‌آپ‌های مالی خاورمیانه و شمال آفریقا در تاریخ 26تا 29فروردین 1396 همزمان با دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران(سالن 41) به میزبانی شرکت فرابورس ایران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت‌های فعال حوزه فناوری مالی برگزار شد. فین‌استارز با دعوت از بازیگران اصلی بازار کسب‌وکارهای نوپای مالی، پولی و بیمه(استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی مالی)، سرمایه‌گذاران جسورانه، فرشتگان سرمایه‌گذار، سازمان‌های دولتی و تصمیم‌گیران اصلی این صنعت، فضایی تعاملی برای هم‌اندیشی و شبکه‌سازی ایجاد کرد.

مدیرعامل فرابورس درخصوص عملکرد دبیرخانه فین‌استارز در سال 1396 اظهار کرد: در رویدادی که اواخر فروردین امسال برگزار شد 70 استارت‌آپ برای دریافت کانتر ثبت‌نام و 50 تیم تاییدیه لازم را اخذ کردند. 9صندوق جسورانه، 4شتاب‌دهنده و شرکت‌های تامین سرمایه در این رویداد حضور یافته و با استارت‌آپ‌ها ارتباط مستقیم برقرار کردند. 9پنل با موضوعات تخصصی مختلف با حضور نخبگان و فعالان داخلی و خارجی با شرکت بیش از 770نفر مخاطب همچنین 14کارگاه تخصصی با حضور بیش از 400نفر شرکت‌کننده در این رویداد برگزار شد. جلسات خصوصی مربی‌گری با 25مربی، برگزاری 40نشست تخصصی حوزه سرمایه‌گذاری از دیگر بخش‌های این رویداد بود. در کنار فین‌استارز 2017 مسابقه استارت‌آپی حل چالش‌های مطرح شده بازار سرمایه با حضور بیش از 50 تیم و داوری 18تیم داوری حرفه‌یی برگزار و در نهایت 3تیم برنده مجموعا 60 میلیون تومان جایزه دریافت کردند.

هامونی با بیان اینکه طرحی برای تشکیل دبیرخانه دایمی فین استارز در دستور کار قرار دارد، افزود: هدف از تشکیل این دبیرخانه علاوه بر توسعه خدمات فناورانه فرابورس ایران به بازار سرمایه، حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه برای رفع مقررات دست‌وپاگیر و توانایی برای جذب سرمایه‌گذار، برگزاری رویداد سالانه فین‌استارز و آموزش و فرهنگ‌سازی در این بخش است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر