828 میلیارد تومان واریزی بیمه به نیروی انتظامی و بهداشت در دولت یازدهم

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۴۰

گروه بانک و بیمه

رییس کل بیمه مرکزی در گزارشی، پیشرفت‌های صنعت بیمه در دولت یازدهم را تشریح کرد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط‌عمومی بیمه مرکزی، همتی از رشد ۱۱۱درصدی حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در دولت یازدهم خبر داد و گفت: مقدار حق‌ بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه مستقیم در سال ۱۳۹۵ به حدود27.72هزارمیلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال گذشته نزدیک 5.22درصد رشد نشان می‌دهد. میزان حق بیمه تولیدی طی فعالیت دولت یازدهم 14.62 هزارمیلیارد تومان افزایش (حدود ۱۱۱درصد) داشته است.

وی در خصوص رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود که این ضریب در سال ۱۳۹۵ به حدود ۲.۲درصد برسد و این شاخص طی دوره فعالیت دولت یازدهم ۵.۰واحد بهبود یافته است.

رییس کل بیمه مرکزی، رشد حق‌ بیمه سرانه در دولت یازدهم را حدود 105درصد اعلام کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵ حق‌بیمه سرانه بیمه‌های بازرگانی بر اساس برآورد آمار جمعیت توسط مرکز آمار ایران، معادل 350هزار تومان بوده که حدود 19.9درصد در مقایسه ‌با سال قبل افزایش داشته است. این شاخص در دوره چهارساله فعالیت دولت یازدهم حدود ۱۰۵ درصد افزایش یافته است. وی افزود: میزان انحصار در بازار بیمه (برمبنای فرمول هرفیندال-هیرشمن) در سال ۱۳۹۵ به عدد ۱۷۳۳ رسید که نسبت به سال ۹۱ (چهارسال گذشته) ۵۹۱واحد کمتر شده و 25.4درصد این شاخص بهبود یافته است.

همتی با اشاره به رشد ۸درصدی سهم بخش غیردولتی در دولت یازدهم گفت: هدف بیمه مرکزی ارتقای سهم بخش غیردولتی از کل حق ‌بیمه‌های تولیدی بازار بیمه کشور است و بر همین اساس در سال ۱۳۹۵، شرکت بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی به همراه ۲۹ شرکت بیمه غیردولتی (غیر از ۲ شرکت بیمه اتکایی) در بازار بیمه کشور فعالیت کردند. در پایان سال ۱۳۹۱ سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور54.6 درصد بوده که در سال ۱۳۹۵ به 62.6 درصد رسیده که بیانگر رشد نقش بخش غیردولتی در صنعت بیمه کشور است.

وی از برنامه‌های بیمه مرکزی برای افزایش سهم حق بیمه زندگی خبر داد و گفت: نسبت سهم حق ‌بیمه زندگی از کل پرتفوی صنعت ‌بیمه در بازار بیمه کشور در سال ۱۳۹۱ به 7.8درصد رسیده بود که این نسبت طی سال چهارم فعالیت دولت یازدهم به 13.4درصد رسیده و 5.6واحد درصد افزایش یافت.

همتی با اشاره به افزایش میزان نظارت بیمه مرکزی بر نحوه پرداخت خسارت بیمه‌گذاران در راستای حمایت از حقوق آنها گفت: خسارت پرداختی صنعت بیمه که به نوعی نشان‌دهنده میزان ارائه خدمات شرکت‌های بیمه به بیمه‌گذاران است تا پایان سال ۱۳۹۵ به حدود 18هزارمیلیارد تومان رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۱، ۲ معادل 2.3برابر شده است.

وی از افزایش تعداد شرکت‌های بیمه در دولت یازدهم خبر داد و گفت: طی این دوره، پروانه فعالیت ۵ شرکت بیمه( سرمد، تعاون، تجارت نو، حکمت صبا و زندگی خاورمیانه) صادر شده است. همچنین در راستای گسترش هدایت‌ شده فعالان بازار بیمه، در دوره ۴ ساله ۹۲ الی ۹۵، همراه با افزایش تعداد شعب شرکت‌های بیمه و رسیدن آن به ۱۰۷۹ شعبه در سراسر کشور(۲۱۸ شعبه طی دوره ۴ ساله اضافه شده است)، حدود ۴۴هزار نماینده بیمه فعال (که ۱۰۶۰۴نماینده طی دوره چهارساله اضافه شده‌اند)که از این تعداد نزدیک ۱۰۶۰۰مورد، نمایندگان تخصصی فروش بیمه عمر هستند که از اقدامات بیمه مرکزی در راستای گسترش شبکه فروش است.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه افزود: ۲۳۵ کارگزار بیمه اعم از حقیقی و حقوقی، ۳۹ ارزیاب خسارت طی دولت یازدهم نیز مجوز فعالیت گرفتند و به شبکه فروش صنعت بیمه اضافه شدند.

وی همچنین از بررسی و اعطای مجوز به طرح‌ها و پوشش‌های بیمه‌یی از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ برای ۱۹۷ طرح و پوشش بیمه‌یی (که حدود ۱۷۵مورد مربوط به بیمه‌های عمر و درمان بوده است)، تقویت ابزار‌ها و رویکردهای نظارتی بیمه مرکزی و کنترل جدی توانگری مالی و ذخیره‌‌گیری‌ها، تدوین ضوابط جدید مربوط به نحوه انجام بیمه‌های اتکایی، تصویب آیین‌نامه ۹۰ توسط شورای عالی بیمه، ارائه پوشش‌های بیمه‌یی برای صنایع مهم داخلی در دولت یازدهم خبر داد و گفت: در راستای جلب حضور اشخاص خارجی در بازار بیمه کشور و ارتقای همکاری با شرکت‌های بیمه‌یی خارجی طی دوره چهارساله دولت یازدهم، پروانه‌‌های فعالیت ۳ دفتر ارتباطی از سوی بیمه مرکزی صادر شد.

همتی پیگیری تصویب لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی را از دستاوردهای دولت یازدهم دانست و گفت: حادثه‌خیز بودن ایران، همواره مشکلات زیادی را به‌ وجود آورده که اقدامات جدی را می‌طلبد چرا که این حوادث بار مالی زیادی برای کشور به دنبال دارد و بیمه مرکزی در راستای نقش حمایتی خود، لایحه‌یی تحت عنوان صندوق بیمه حوادث طبیعی را به مجلس پیشنهاد کرد که انقلابی در بیمه حوادث طبیعی ایجاد می‌کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت این لایحه گفت: این لایحه در مجلس تصویب و اما به دلیل ایرادات وارده توسط شورای نگهبان هم اکنون در حال بررسی مشترک توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای رفع ۵ ایراد وارده به لایحه بیمه همگانی حوادث طبیعی است که موارد به بیمه مرکزی منعکس و پاسخ‌های لازم جهت رفع ایرادات مذکور تهیه شده و مجددا به مجلس ارسال شد.

همتی در خصوص جزییات این طرح گفت: در این مصوبه بیمه‎گر «بیمه پایه»، صندوق است و کلیه شرکت‎های بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‎توانند اقدام به فروش بیمه‎نامه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان کنند.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به افزایش تعامل بیمه مرکزی با دو نهاد نیروی انتظامی و وزارت بهداشت در خصوص واریزی شرکت‌های بیمه در راستای تحقق احکام قوانین بودجه سنواتی و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در دوره چهار ساله ۹۲ الی ۹۵ گفت: در این دوره مبلغ 220میلیارد تومان کل واریزی صنعت بیمه به حساب نیروی انتظامی بوده است.

همچنین در این دوره مبلغ 608 میلیارد تومان نیز به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

همتی با تاکید بر اهمیت اجرای دقیق سیاست‌های راهبردی ابلاغی در صنعت بیمه، مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۳۹۶ بیمه مرکزی را رونق تولید و اشتغال اعلام کرد و گفت: امیدوارم در سال جدید بتوانیم با اجرای تدریجی استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بیمه در تحقق ارتقای شفافیت مالی موسسات بیمه گام‌های اساسی برداشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی و همسویی بین سازمان حسابرسی، سازمان بورس، سازمان مالیاتی و بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه بتوانیم هرچه سریع‌تر مقررات ۴IFRS- را اجرایی کنیم و صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی را برمبنای آن ارائه دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر