بخش خصوصی

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۱۸

خروج از رکود صنایع نیازمند زمان است

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم، عملکرد آن را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با اقداماتی که دولت طی چهار سال در حوزه اقتصاد انجام داده، شاهد نظمی در اقتصاد کشور هستیم که امکان ایجاد تحول برای سال‌های بعد را فراهم می‌کند. کیوان کاشفی گفت: برخی از اقدامات دولت موجب تحول در اقتصاد کشور شده ولی ممکن است نتایج آن مورد توجه عامه مردم قرار نگرفته باشد.

وی افزود: ثبات بازار یکی از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی دولت یازدهم است. بر خلاف رویه گذشته، در این دولت شاهد کنترل تورم بسیار بالا بودیم که نتیجه آن کاستن هیجانات کاذب بازار بود. در این چهار سال کمتر شاهد نوسانات ناگهانی قیمت، حتی در زمینه کالاهای سرمایه‌یی بودیم. عضو هیات رییسه اتاق ایران و رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: نظم ایجاد شده در ساختار اقتصادی، زیربنای مناسبی برای رونق کشور در چهار سال آینده است. امیدواریم تاثیر این اقدامات در معیشت و رفاه عامه مردم دیده شود. کاشفی برگشت رونق به واحدهای تولیدی را از اقدامات مهم اقتصادی دیگر دولت برشمرد و تصریح کرد: طی یک سال اخیر شاهد رونق بنگاه‌های بزرگ کشور بودیم، برای مثال در بخش پتروشیمی 30 درصد رشد تولید و صادرات داشتیم و در سایر حوزه‌ها مانند خودروسازی و فولاد نیز رونق به واحدها بازگشته است. رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه بیان کرد: صنایع بزرگ برای خروج از رکود نیازمند زمان هستند تا تاثیر خود را بر صنایع کوچک و کل اقتصاد کشور نشان دهند. پس از این باید تمرکز برای رونق بخشیدن به واحدهای کوچک و متوسط بیشتر باشد چون این واحدها در ایجاد اشتغال و بالا رفتن سطح رفاه مردم اثرگذاری بیشتری دارند.


فعالیت 2000 واحد صنعتی

در کاشان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان، توسعه صنعتی کاشان را خوب ارزیابی کرد و از فعال بودن 2 هزار واحد صنعتی در این منطقه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، محمود تولایی در مراسم افتتاح شعبه بانک توسعه صادرات در اتاق کاشان گفت: بعد از برجام تلاش کردیم هیات‌های اقتصادی خارجی را به صورتی هدفمند به این شهر بیاوریم، به گونه‌یی که در چند مورد، کارخانجات خارجی حدود 200 میلیون دلار مواد اولیه و ماشین آلات را به صورت اعتباری و بدون تضمین بانکی در اختیار تولیدکنندگان ما قرار دادند. وی توسعه صنعتی کاشان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: حدود دو هزار واحد صنعتی پویا و فعال با پروانه بهره‌برداری در این منطقه وجود دارد. تولایی با بیان اینکه رتبه کاشان به لحاظ حجم دلاری صادرات از 15 استان کشور بالاتر است، افزود: با وجود اینکه در کاشان گمرک واردات وجود ندارد، اقدامات گمرکی واردات و بعضاً واردات موقت و حتی صادرات در این شهر انجام می‌شود و از این لحاظ جایگاه مناسبی داریم. وی در خصوص پیشینه و سابقه تجارت خارجی در کاشان تصریح کرد: کاشان از دیرباز در کسب و کار به ویژه در بخش صادرات جایگاه خوبی داشته است. بنا به گزارش رییس گمرک کاشان، در فروردین ماه سال جاری با وجود تعطیلات زیاد، برای مراجعه‌کنندگان، حدود دو برابر سال گذشته برگ سبز صادراتی صادر شده است. تولایی با بیان اینکه اتاق کاشان در شمال استان اصفهان در خدمت فعالان اقتصادی است، افزود: این اتاق با قدمت بیش از 140 سال، یکی از مراکز مبادلات بین‌المللی تجاری بوده است که وجود سرای گمرک با قدمت بیش از 200 سال در مبادی بازار کاشان گویای این موضوع است. وی در ادامه با اشاره به معروف بودن کاشان در صادرات گلاب تاکید کرد: فرش و گلاب دو محصولی است که در تولید و صادرات آن رتبه یک را در کشور داریم و این محصولات در هر جایی که تولید شود معمولاً با نام کاشان صادر می‌شود.


شیوه اخذ مالیات تولید

نیازمند اصلاح

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید شیوه مالیات به گونه‌یی تغییر کند که بخش‌های غیرمولد بیشتر از بخش تولید مالیات بپردازد. به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، حسن حسینی، با بیان اینکه شیوه اخذ مالیات تولید باید اصلاح شود، اظهار کرد: دولت می‌تواند با گرفتن مالیات از واسطه‌ها از تولید حمایت کند. وی تصریح کرد: این درحالی است که بیشتر مالیات کشور را حقوق‌بگیران و بخش تولید می‌دهند، بخش‌های واسطه‌یی سهم چندانی در پرداخت مالیات ندارند. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه هم‌اکنون رکود، مهم‌ترین مشکل بخش تولید است، گفت: رکود بازار سبب انباشت کالا در انبارها می‌شود و این مساله به معنی حبس نقدینگی است، این در شرایطی است که بنگاه‌ها از قبل نیز با مشکل کمبود نقدینگی روبه رو بوده‌اند. حسینی گفت: در یک سال اخیر برخی صنایع مانند قطعه‌سازی خودرو خراسان رضوی شاهد افزایش تولید بوده‌اند. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهبود شرایط اقتصادی کشور و افزایش تولید، وضعیت صنایع استان نیز طی ماه‌های آینده بهتر شود. رونق در صنایعی که کمتر مشمول قیمت‌گذاری هستند از صنایعی که دولت در آنها قیمت‌گذاری می‌کند، بیشتر است.


تولید خودروی اروپایی در آذربایجان شرقی

رییس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی از تولید خودرویی در شان آذربایجان در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، صمد حسن‌زاده در گردهمایی بزرگ «دیدگاه ملی اقتصاد منطقه‌یی قطب سوم خودروسازی» که در محوطه گروه قطعه‌سازی امیر نیا برگزار شد، افزود: ظرفیت‌های فوق‌العاده قطعه‌سازی در آذربایجان شرقی جای خالی یک واحد خودروسازی در کلاس خودروهای اروپایی را بیش از پیش عیان ساخته است. وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز یک واحد خودروسازی در تبریز برای تولید خودروهایی در کلاس اروپایی مطرح شد، اذعان داشت: به دلایل مختلف آن واحد خودروسازی به سرانجام نرسید ولی امیدواریم این‌بار با حمایت‌های دولت و نمایندگان مجلس شاهد راه‌اندازی چنین واحد صنعتی در استان باشیم. وی بیان کرد: با این عزم بخش دولتی و خصوصی استان و همچنین حمایت نمایندگان مجلس امیدواریم در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی چنین واحدی باشیم. حسن‌زاده در ادامه اذعان داشت: به دلیل مدیریت ناصحیح ما شاهد راه‌اندازی واحدهای خودروسازی در دل کویر هستیم جایی که کوچک‌ترین فرصت وجود ندارد و تمام اقلام این واحد از کره وارد می‌شود حتی با لاستیک‌ها نیز در آن کشور پر می‌شود در حالی که آذربایجان شرقی مملو از فرصت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی است. وی خطاب به نمایندگان بخش خصوصی حاضر در این گردهمایی افزود: اگر امروز هم برای راه‌اندازی این واحد خودروسازی اقدام کنیم دیر نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر