تشکل‌ها درصدد شناسایی پتانسیل اقتصادی استان‌ها

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۱۵

گروه تشکل‌ها|

این روزها بحث‌های انتخاباتی در راستای عملکرد دولت در بخش اقتصاد داغ است و از اینرو تشکل‌های صنفی هریک درصدد ارزیابی کارنامه دولت تدبیر و امید هستند. حالا اصنافی‌ها مهم‌ترین کارنامه دولت را توسعه ارتباطات بین‌الملل، توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی، کاهش تورم و... می‌دانند و براین باورند که ایران دارای مزیت‌های زیادی در حوزه صنایع کوچک و صنایع سنگین است. عده دیگری از کارشناسان معتقد هستند که برای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی به بازارهای منطقه‌یی باید نقشه راه مدونی را درنظر گرفت و مزیت استان‌ها را در راستای توسعه صادرات کالاها شناسایی کرد. حال در این برهه از زمان نمایندگان اصناف علاوه بر ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت درصدد شناسایی مزیت‌های استان‌ها در راستای توسعه تولید و اشتغال در کشور هستند تا به این شیوه بتوانند چشم‌انداز رشد صادرات را در نیمه دوم سال جاری کلید زنند. در همین زمینه رییس اتاق اصناف استان لرستان درباره عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید به «تعادل» گفت: اجرای دقیق برنامه ششم توسعه یکی از انتظارات نمایندگان اتاق اصناف از دوازدهمین نامزد ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود.

همچنین حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز جز الزاماتی است که در برنامه ششم توسعه به آن تاکیدشده است. آرش راشدی با اشاره به خروج از بحران رکود اظهار کرد: تنها راه خروج از رکود حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط صنفی است؛ چراکه توجه به این بنگاه‌ها منجربه توسعه اشتغال زایی خواهد شد. این نماینده اتاق اصناف درباره کارنامه اقتصادی دولت تدبیرو امید، گفت: دولت تدبیر و امید از کارنامه اقتصادی مطلوبی برخوردار بوده و درحقیقت برنامه‌ریزی در راستای کاهش تورم از جمله دستاورد مثبت به این کابینه به شمار می‌رود و انتظار می‌رود که رسیدگی به بنگاه‌های کوچک و متوسط صنفی و تولیدی در دستور کار رییس‌جمهور دوره دوازدهم نیز قرار گیرد. راشدی با اشاره به مزیت‌های استان لرستان افزود: استان لرستان در هر ماه میزبان کابینه دولت تدبیر و امید بوده و فرصت‌های این استان در حوزه اشتغال‌زایی شناسایی شده است که از جمله می‌توان به بحث صنایع دستی، صنایع سنگین و خرد و کوچک اشاره کرد. وی با اشاره به مجاورت استان لرستان به استان‌های مرزی عراق گفت: باتوجه به مجاورت استان لرستان به استان‌های مرزی باید به این موضوع اشاره کرد که باید زیرساخت‌های صادراتی را برای ورود کالاهای غیرنفتی به بازار عراق مهیا کرد که خوشبختانه در این زمینه‌ها نیز با کمک متولیان دولتی و دیگر تشکل‌ها اقدامات مطلوبی در دست اجراست.

حال رییس اتاق اصناف نطنز نیز در عملکرد دولت رادر بخش اقتصاد مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: باید به سمت رونق صنعت ساختمان حرکت کرد؛ چراکه با رونق این صنعت اصناف نیز روند رو به رشدی را طی خواهند کرد.

محمد مرادی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، اظهار کرد: رونق نداشتن بخش مسکن یکی از عوامل رکود و بیکاری است و اگر شرایط مناسب برای ساخت و ساز فعال‌تر شود، زمینه رونق اشتغال در صنوف مرتبط افزایش خواهد یافت. وی با اشاره فرصت‌های اشتغال در نظنز خاطرنشان کرد: با استفاده مطلوب از قابلیت‌های فراوان استان‌ها در بخش‌های تولیدی، کشاورزی و خدمات می‌توان فرصت‌های شغلی پایدار ایجاد کرد و توانمندی‌های اصناف در این شهر به جهت تمرکز مراکز تولیدی از جمله صنایع ریسندگی و پارچه بافی قابل افزایش خواهد بود و با توسعه و تقویت این مراکز تولیدی جذب نیروی جوان، اشتغال زایی بیشتری ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با تصریح اینکه جامعه اصناف در حمایت از تولید و مصرف کالاهای داخلی همیشه پیشقدم بوده است، گفت: صنوف همیشه در راستای اعتلای اقتصاد مقاومتی تلاش کرده و در تولید و اشتغالی یکی از تشکل‌های مفید و اثرگذار است. رییس اتاق اصناف نطنز ضمن برشمردن ظرفیت‌های صنفی در این شهر اظهار کرد: همچنین ظرفیت طرح توسعه در زمینه‌های گردشگری و کویرگردی از ویژگی‌های خاص این شهر است.

وی از وجود منابع آب‌های معدنی با وجود مزیت کلروفیل بالای ۹۰ درصد در این شهر خبرداد و گفت: این شهر قابلیت‌های سرمایه‌گذاری برای استفاده از این منبع عظیم خدادادی را دارد. مرادی همچنین با اشاره به وجود معادن غنی موجود گفت: شهر نطنز دارای توانمندی در معادنی همچون معدن سنگ گرانیت و ذوب آهن امکان توسعه و جذب نیروهای فراوانی در بخش تحقیقات توسعه و فنآوری را دارد.

از سوی دیگر یکی دیگر از قابلیت‌های افزایش اشتغال در نطنز، استفاده بهینه و کامل از انرژی خورشیدی است که با حمایت مرکز تحقیقات علم و فناوری، بهره‌مندی از این پتانسیل را می‌توان عملیاتی کرد. وی درباره اشتغال‌های اینترنتی در شهر نطنز گفت: تقاضا برای اینگونه فعالیت‌ها در این شهر بالاست و در حال حاضر ۱۰ درصد از اشتغال را در زمینه‌های فناوری، خرید و فروش موبایل و خدمات، خدمات کامپیوتر و دیگر مشاغل اینترنتی تخصیص یافته است. وی درباره قابلیت‌های صادراتی شهر نطنز اظهار کرد: شهر نطنز قابلیت صادراتی در زمینه نخ، مسنوجات نساجی و قالی بوده و بیشتر این تولیدات به کشورهای منطقه صادرشده است.

رییس اتاق اصناف نطنز درباره انتظارات از دولت آینده گفت: رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار بزرگ‌ترین انتظار از هر دولتی است که این مهم باید در دستور کار مسوولان نظام و دولت قرار بگیرد. مرادی با تاکید بر اینکه با شعار و وعده دادن، امر توسعه و اشتغال محقق نمی‌شود، تصریح کرد: استفاده از نیروهای علمی و اندیشه‌یی با برنامه‌ریزی بلندمدت در رفع بیکاری تنها راهی است که می‌توان از بحران بیکاری کاست و شرایط را برای رونق کسب و کار بهبود بخشید. رییس اتاق اصناف نطنز خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک خدمات اجتماعی و صدور پروانه کسب به صورت اینترنتی و به صورت پنجره واحد صدور پروانه کسب خواهیم داشت و با تمهیدات لازم صدور این پروانه‌های بدون کاغذ و به صورت مجازی خواهد بود.


کاهش نرخ سود تسهیلات بخش مسکن مهم‌ترین دستاورد دولت

از سوی دیگر رییس اتاق اصناف ارومیه درباره عملکرد اقتصادی دولت گفت: کاهش نرخ تورم و همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات بخش مسکن از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم در بخش اقتصادی است. عزیز عسگراوغلی با اشاره به پتانسیل استان‌ها درامر سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با استفاده مطلوب از ظرفیت‌های بخش کشاورزی ارومیه می‌توان فرصت‌های شغلی فراوانی در بخش تولید، توزیع و صادرات ایجاد کرد.

این نماینده تشکلی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران افزود: ارومیه با داشتن مرزهای مشترک با بخش اروپایی کشور ترکیه و نیز فراوانی آب و امکانات کشاورزی و باغی فراوان به عنوان قطب کنسانتره کشور نامیده می‌شود.

وی ادامه داد: وجود نیروی جوان و تحصیلکرده و شرایط مناسب کشاورزی توانسته مزیتی برای پویایی در حوزه تبدیل دانش به ارزش آفرینی و ایجاد اشتغال را در این شهر فراهم سازد. عسگراوغلی اظهار کرد: ارومیه در سال ۹۵ به عنوان شهر هوشمند استار تاپ‌ها معرفی شد و با اجرای برنامه‌هایی همچون همایش استارتاپ‌ها، سعی در نهادینه کردن کارآفرینی در این خصوص بوده است.

وی افزود: شرایط و پتانسیل‌های اشتغال در این شهر جایگاه ویژه‌یی دارد و نیازمند کارآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوین را ضروری می‌سازد. رییس اتاق اصناف ارومیه اضافه کرد: جامعه جوان و تحصیل‌کرده از دولت اشتغال‌آفرینی را مطالبه می‌کنند اما هنوز با وجود مزیت‌های بسیار برای رشد صنایع پایین دستی این امر محقق نشده است. وی درباره ایجاد ظرفیت‌های اشتغال در ارومیه گفت: با توجه به داشتن پتانسیل کشاورزی در این منطقه، امکان ایجاد صنایع وابسته در زمینه مواد خوراکی مانند آب انگور، آلبالو و کارخانه‌های این محصولات را فرآوری می‌کنند، وجود دارد و می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

عسگراوغلی اظهار کرد: همچنین صنعت ساختمان در این استان آذربایجان غربی فعال و پویا است و شرایط مناسبی برای اشتغال دارد و با رونق بخش مسکن می‌توان می‌توان اشتغال فراوانی ایجاد کرد. رییس اتاق اصناف ارومیه با اشاره به مزیت‌های استان آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی همچنین در زمینه صادرات با کشورهای همجوار فعالیت نسبتا مناسبی را در زمینه صادرات میوه و محصولات کشاورزی دارد. وی اظهار کرد: می‌توان با بررسی مجدد شرایط صدور پروانه کسب با توجه به مشکلات اصناف، قوانین و مقررات صدور پروانه کسب را بازنگری کرد تا مشکلات اصناف به ویژه در ارومیه بسیار کمتر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر