رشد قیمتی سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۱۳

گروه بورس|

روز گذشته، در بورس تهران و فرابورس باتوجه به افزایش قیمت کامودیتی‌ها در آخرین روز کاری هفته میلادی، شاهد اقبال سهامداران به سهام شرکت‌های کامودیتی محور بودیم. هر چند که خبرهای پیرامون شرکت‌های پتروشیمی از فشار تقاضای بازار کاست اما در کل، بازار روز گذشته متعادل ارزیابی شده است.

به گزارش «تعادل»، بازار سرمایه در روزهای اخیر تحت تاثیر تحولات سیاسی بوده و طی روزهای آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت، اما این رخدادها به عاملی برای رویگردانی خریداران از بازار نشدند و روی اغلب نمادهای تاثیرگذار شاهد خرید سنگین فعالان حقوقی بازار بودیم.

با این همه، دیروز افشای نامه دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی در شبکه‌های مجازی درخصوص هشدار نسبت به محدود شدن واردات محصولات پتروشیمی ایران از سوی کشور چین در خرداد، با شیطنت کشورهای عربستان و ایالات‌متحده امریکا موجی از بیم و امید را در گروه پتروشیمی‌ها و به تبع‌ آن کل بازار سهام ایجاد کرده است.


تحلیل کالاهای اساسی در آینده

براساس این گزارش، بازارهای جهانی کالاهای اساسی همچنان از محورهای اصلی تحلیلگران برای روند بازار ایران هستند؛ تحلیلگران درخصوص قیمت این کالاهای اساسی در روزهای آینده تحلیل‌های زیر را ارائه کرده‌اند:

نفت: بهای نفت خام در هفته گذشته پارامترهای زیادی برای رشد داشت، اما پیش‌بینی و امید از ادامه یافتن کاهش عرضه اوپک تا سال ۲۰۱۸, به 46.43دلار به‌ازای هر بشکه به این روند مثبت سرعت بخشید.

انرژی: با وجود یک جبهه جریان سرد، با توقع گرم‌تر شدن هوا قیمت گاز طبیعی به 3.172دلار به‌ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا کاهش یافت. زغال‌سنگ: قیمت زغال‌سنگ به‌دلیل مخرب نبودن توفان استرالیا، همچنان به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهد. مس: قیمت فلز سرخ در بورس فلزات لندن به ۵۵۲۰دلار به‌ازای هر تن کاهش یافت و این درحالی بود که تولیدات صنعتی سیر نزولی و سرمایه‌گذاران سیر صعودی داشته‌اند.

فلزات گرانبها: بعد از انتخابات فرانسه و با روی کار آمدن امانوئل ماکرون و فراری شدن سرمایه‌گذاران از دارایی‌های امن و مطمئن مثل طلا، قیمت طلا به 1227.45دلار کاهش یافت. احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن، فلزات گرانبها را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

دیگر فلزات: قیمت فلزاتی از قبیل فولاد و آهن در این هفته سیر نزولی داشت و این درحالی است که سرمایه‌گذاران نگران کاهش تقاضا از کشورهایی مانند چین هستند.

گندم: با وجود احتمال آسیب دیدن محصولات زراعی براثر توفان‌های اخیر، قیمت گندم به 4.40دلار به‌ازای هر پیمانه کاهش یافت.

ذرت و سویا: کاهش قیمت سویا در امریکا به 9.725دلار به‌ازای هر پیمانه سبب افزایش تقاضای چین برای دانه‌های روغنی شد.


رفت و آمدهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی کاشی و سرامیک سعدی، سرمایه‌گذاری بوعلی، مارگارین، حق‌تقدم استفاده نشده صنایع پتروشیمی دهدشت، حق‌تقدم خرید سهام زرین معدن‌آسیا، داروسازی تهران شیمی، اوراق اجاره «صایتل»، حق‌تقدم خرید سهام بیمه حافظ و سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان خزر، صنایع سیمان کرمان و تایدواتر خاورمیانه متوقف شدند.


معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی اختصاص دارد اندکی بیش از 109میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از 44.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده با معاملات انتقالی به کدهای درون‌گروهی روبه‌رو بود. همچنین 62میلیون سهم لیزینگ رایان سایپا به ارزش بیش از 11میلیارد تومان در محدوده صفر تابلو کد به کد شد. 33میلیون سهم موتوژن به ارزش بیش از 15میلیارد تومان نیز ازسوی سهامدار عمده در محدوده صفر تابلو به کدهای درون‌گروهی انتقال یافت.

اندکی بیش از 16میلیون سهم تولید نیروی برق دماوند به ارزش بیش از 16میلیارد تومان میان سهامداران عمده جابه‌جا شد و همچنین اندکی بیش از 9میلیون سهم لبنیات پاک به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان کد به کد شد. دیروز همچنین بیش از 6.5میلیون سهم داروسازی تولید دارو به ارزش بیش از 4میلیارد تومان کدبه‌کد شد. در هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان نیز 5.5میلیون سهم به ارزش بیش از یک‌میلیارد تومان در محدوده صفر تابلو جابه‌جا شد.


بررسی وضعیت نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز شنبه، 23 اردیبهشت 96 با افزایش 14واحدی به رقم 80هزار و 142واحد دست یافت. شاخص کل هم‌‌وزن اما با کاهش 63واحدی عدد 17هزار و 566واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 91واحدی به رقم 87هزار و 535واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 24واحدی به رقم 55هزار و 700واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 230واحدی عدد 177هزار و 134واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت پتروشیمی مبین با 34واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 25واحد و صنعتی و معدنی گل‌گهر با 18واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به‌نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس و مپنا هر یک تا 14واحد، پارس خودرو و سایپا هر یک تا 13واحد و مخابرات ایران با 10واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. براساس این گزارش، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 242میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 785میلیون و 722هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 47هزار و 310نوبت داد و ستد بود.


شرحی از جا به‌ جایی سهام در فرابورس

در نخستین روز معاملاتی این هفته دادوستد بیش از 213میلیون ورقه به ارزش بیش از 119میلیارد تومان در فرابورس ایران رقم خورد که 60 درصد از حجم و حدود 40درصد از ارزش کل معاملات در بازارهای اول و دوم دست ‌به دست

شد. در بازارهای اول و دوم نزدیک به 129میلیون سهم به ارزش افزون بر 46میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت. این درحالی است که نمادهای«ذوب» و «دماوند» به ترتیب بالاترین میزان حجم و ارزش معاملاتی را در این بازارها به خود اختصاص دادند.

همچنین نماد«شراز» از گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی 8/0واحد بر شاخص کل اثر منفی بر جای گذاشت و در مقابل نماد«مارون» با حدود نیم واحد مانع از افت بیشتر آن شد که در نهایت آیفکس با 1.7واحد کاهش در ارتفاع 922واحدی معاملات دیروز را پایان بخشید. نمادهای«کرمان» و «کمرجان» بیشترین افزایش قیمت را تا سقف 3.7درصدی تجربه کردند و نمادهای«اتکام»، «وهور» و «افرا» با بیشترین کاهش قیمت در میان نمادهای فرابورسی مواجه شدند.

نماد معاملاتی شرکت داروسازی تهران شیمی «شتهران1» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد و نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم در نماد«صایتل1» نیز پس از پرداخت اجاره‌بهای ماهانه اوراق بازگشایی شدند. اوراق تسهیلات مسکن نیز در آغاز این هفته در بازه قیمتی 74.2 تا 76.3هزار تومان خریدوفروش شدند و در مجموع این تابلو بیش از 77هزار ورقه به ارزش افزون بر 5.8 میلیارد تومان دست ‌به دست شد. نگاهی به مبادلات صورت ‌گرفته در تابلو اوراق با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که بیش از 505 هزار ورقه به ارزش افزون بر 49.2میلیارد تومان در این تابلو نقل‌وانتقال یافته است.


عرضه ۳۵ هزار تن گندم در تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز شنبه ۲۳ اردیبهشت میزبان عرضه ۳۵هزار تن گندم خوراکی و دوروم بود. بر این اساس روز گذشته در تالار کشاورزی ۳۱هزار تن گندم خوراکی، ۴هزار تن گندم دوروم، یک هزار و ۵۰۰ تن شکر سفید، ۱۸۰تن عدس درشت و ۳۰۰تن روغن خام عرضه شد. همچنین ۳۳۲تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی در این تالار عرضه شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه ۸هزار و ۵۰۰ تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند بود. این گزارش حاکی است ۹هزار و ۵۰۰ تن انواع قیر نیز در تالار صادراتی عرضه شد.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز عرضه ۵۵ هزار و ۷۲۵تن انواع قیر، لوب کات، گوگرد، وکیوم باتوم، سلاپس واکس، مواد شیمیایی و مواد پلیمری را تجربه کرد.

عرضه‌های رینگ بین‌المللی انرژی

در جلسه معاملاتی روز گذشته کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس، آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام بازار فیزیکی عرضه شد.

همچنین طی هفته جاری، رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران میزبان عرضه‌های مختلف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

بود.

امروز یک‌شنبه 24 اردیبهشت96 عرضه‌های نفت‌گاز (گازوییل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد عراق از انبار نفت تبریز و به مقصد افغانستان از انبار نفت مشهد خواهد بود. همچنین فردا دوشنبه 25 اردیبهشت نیز رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی میزبان عرضه‌های نفت کوره380سانتی استوک شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت‌های اصفهان و تبریز به مقاصد بین‌المللی خواهد بود.

و اما در جریان معاملات آخرین روز هفته منتهی به 20 اردیبهشت 96 در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای حلال 402 پالایش نفت شیراز و تهران، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، حلال 410 پالایش نفت شیراز، نفتای سبک پالایش نفت شیراز، برش سنگین پتروشیمی جم، نفتای سنگین تصفیه ‌نشده پالایش نفت شیراز(عمده) در رینگ داخلی معامله شد. همچنین گاز مایع خام پالایش از ایلام در رینگ بین‌الملل عرضه شدند که کل معاملات صورت ‌گرفته معادل 8هزار و 92تن و به ارزش قریب به 115میلیارد ریال است.

از نکات قابل توجه معاملات می‌توان به معامله یک میلیون لیتر حلال 402پالایش نفت شیراز و یک میلیون و 500 هزار لیتر حلال 402پالایش نفت تهران در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر