آینده شرکت‌های بورسی با اجرای مرحله دوم IFRS

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۱۲

مدیرعامل فرابورس با تشریح آینده شرکت‌های بورسی کشور با اجرای مرحله دوم استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی(IFRS) گفت: صورت‌های مالی کنونی شرکت‌ها نیز شفاف است ولی زبان مشترک با دنیا ندارد.

به گزارش«تعادل» امیر هامونی در گفت‌وگو با مهر درخصوص مرحله دوم اجرای اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: موضوع شفافیت در صورت‌های مالی بانک‌ها یک رکن است و اگر این شفافیت نباشد، نمی‌توان کار را به خوبی پیش برد؛ البته این صورت‌های مالی نافی این نیست که گزارش‌های مالی که براساس استانداردهای ملی ایران نوشته شده، شفاف نیست و اشکال ندارد.

مدیرعامل فرابورس افزود: در مورد صورت‌های مالی ملی نیز موضوع شفافیت و امنیت اطلاعات بسیار مهم است؛ ضمن اینکه در بورس‌های سایر کشورهای دنیا مشاهده نمی‌شود که شرکت‌ها لیست مشتریان خود را ارائه دهند و این موضوع کاملا محرمانه است ولی در صورت‌های مالی شرکت‌های ایرانی مشخص است که بیشترین فروش به چه کسانی بوده و آنها در صورت‌های مالی اعلام می‌شوند.

وی تصریح کرد: IFRS که به عنوان یک شاخص در تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های ایرانی مد نظر قرار گرفته است، یک زبان مالی بین‌المللی مشترک است و گویا به جای اینکه فارس صحبت کنید، انگلیسی صحبت کرده و همه می‌فهمند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که IFRS صورت‌های مالی را شفاف‌تر می‌کند و سایر زبان‌ها صورت‌های غیرشفافی دارند؛ این درحالی است که استانداردهای ملی گزارشگری مالی براساس زبان ملی ماست و برای فعالان فارسی زبان کاملا استاندارد است.

به گفته هامونی هم‌اکنون برای شرکت‌های بزرگ به کارگیری استانداردهای IFRS و گزارشگری صورت‌های مالی براساس آن یک الزام است ولی برای شرکت‌های کوچک بسته به وجود آمدن شرایط و اینکه می‌خواهند بین‌المللی شوند و سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند، داوطلبانه می‌توانند گزارش‌های مالی خود را براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی تدوین کنند.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم به بین‌المللی شدن فکر کنیم IFRS یکی از الزاماتی است که باید به کار گرفته شده و صورت‌های مالی را به انگلیسی ترجمه کند و استانداردهایی را برای آن دیتاها لحاظ نماید؛ آن زمان دیگر نحوه گزارش‌دهی فرق می‌کند؛ ولی استانداردهای گزارشگری مالی یک زبان بین‌المللی مشترک است که باید رعایت شود و اگر کسی بخواهد به فکر بین‌المللی شدن باشد باید روی آن تمرکز کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر