پشت پرده بلندمرتبه‌سازی‌های پایتخت

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۹۰

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در مورد پشت پرده بلندمرتبه‌سازی در پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزاش ایسنا، محمد سالاری با اشاره به وضعیت بلندمرتبه‌سازی در پایتخت با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بندهای طرح تفصیلی شهر تهران مربوط به تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شهر است، گفت: به موجب مفاد طرح‌های جامع و تفصیلی، قرار بود تا زمانی که ضوابط بلندمرتبه‌سازی تدوین نشود به هیچ عنوان اجازه بلندمرتبه‌سازی داده نشود.

وی با اشاره به انحرافات متعدد که بستر بلندمرتبه‌سازی خارج از ضوابط را فراهم کرده، گفت: نخستین انحراف این بود که شهرداری باید ظرف مدت 6 ماه نسبت به تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی اقدام می‌کرد که این مهم محقق نشد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه ضوابط بلندمرتبه‌سازی باید به تصویب شورای شهر و کمیسیون ماده 5 سپس شورای عالی معماری می‌رسید، گفت: یک تبصره نیز به مفاد طرح تفصیلی اضافه کردند که براساس آن تا زمان تصویب این آیین‌نامه بلندمرتبه‌سازی، درخواست پروانه به صورت موردی به کارگروه کمیسیون ماده 5 ارسال شود که در اصل مجوز بلندمرتبه‌سازی‌هایی که در دوران قالیباف صادر شد مبتنی بر این تبصره بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 93 که موضوع مغایرت‌های طرح تفصیلی با طرح جامع را بررسی کردیم برای این بند مغایرت‌دار طرح تفصیلی نیز به شهرداری اعلام شد و از آنها خواستیم که بلافاصله ضوابط بلندمرتبه‌سازی را ارائه کنند، گفت: اما تا سال 94 این موضوع را کش دادند تا اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی به شهرداری مجددا تکلیف کرد که ظرف مدت کوتاه نسبت به تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شهر اقدام کند. در سال 94 هنگامی که شورای عالی شهرسازی و معماری متوجه طفره رفتن شهرداری شد هر گونه صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی موردی در شهر تهران را متوقف و اعلام کرد تا زمانی که ضوابط بلندمرتبه‌سازی تدوین نشود، شهرداری حق صدور مجوز در این زمینه را ندارد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر افزود: یکی دیگر از انحرافات شهرداری در زمینه بلندمرتبه‌سازی، مربوط به طرح تفصیلی ملاک عمل منطقه22 است. براساس تصمیمات شورای عالی شهرسازی مقرر شد تا بلندمرتبه‌سازی در منطقه 22 نیز متوقف شود تا شهرداری تهران طرح تفصیلی جدیدی برای این منطقه با رویکرد توجه به مسائل زیست محیطی و حداقل جمعیت‌پذیری تهیه و برای تصویب به شورای عالی شهرسازی ارائه دهد که این مهم محقق نشده و متاسفانه باید اعلام کنم که قالیباف پس از گذشت دو سال هنوز مصوبه شورای عالی را به معاونت شهرسازی جهت اجرا ابلاغ نکرده است.

سالاری با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی در تهران و به خصوص منطقه 22 دارای چندین انحراف اساسی است، گفت: طبق قانون، املاک و اراضی خارج محدوده جغرافیایی شهر همچون منطقه 22 که به محدوده پایتخت ملحق می‌شوند باید براساس طرح تفصیلی جدید اجرایی شوند و مطابق پهنه‌بندی‌های آن مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه براساس ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی شهر، اینگونه املاک تنها در 30 درصد عرصه امکان بارگذاری و مطابق با پهنه و زیرپهنه‌های طرح را دارند و 70درصد مابقی این اراضی باید در اختیار شهر قرار گیرند گفت: باید در این 70درصد که متعلق به شهر است سرانه‌های فرهنگی، اجتماعی، محیط زیست و... ارتقا یابند اما انحراف اینجا بود که نه تنها ضوابط برای 30درصد مجاز برای بارگذاری رعایت نشد بلکه تراکم مربوط به 70درصد سهم شهر نیز به صورت اضافه طبقات داده شد و از نظر تعداد طبقات مجاز از ضوابط عدول شد و آن 70درصدها نیز به فروش رفت و کار به جایی رسید که نه تنها این اراضی برای سرانه‌های 7 گانه استفاده نشد بلکه آنقدر برج‌های بلندمرتبه ساخته شد و جمعیت این منطقه افزایش چشمگیری پیدا کرد که شاهد کمبود جدی در سرانه‌های آموزشی، بهداشتی و... هستیم.

وی با بیان اینکه حالا قالیباف در مناظره‌ها می‌گوید که شورای عالی معماری و شهرسازی مقصر اصلی بلندمرتبه‌سازی است و شهرداری تنها مجری بوده است، گفت: این مساله مربوط به شورای عالی معماری و شهرسازی دولت قبل است که با شهرداری توافق کرده و طی یک مصوبه 8 ‌بندی موجبات انحراف در طرح تفصیلی را فراهم کردند و 2.5میلیون نفر به جمعیت شهر اضافه کردند.

سالاری با بیان اینکه براساس طرح جامع قرار بود خانه‌هایی که در شهرک غرب، گلستان، راه آهن و... قرار دارند در حد 2 الی 3طبقه باقی بمانند اما این مهم محقق نشد و ارتفاع ساختمان‌ها در شهرک‌ها اضافه شد، اظهار کرد: اساسا بلندمرتبه‌سازی در 10سال اخیر با انحراف از طرح جامع و تفصیلی و تعاملات با دولت احمدی‌نژاد نهادینه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر