رشد 100 درصدی فعالیت‌های پیمانکاری در دولت یازدهم

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۸۸

گروه راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش پیمانکاران در اجرای پروژه‌های بزرگ حمل و نقل گفت: در دولت یازدهم تا پایان سال 95، 36هزار میلیارد تومان فعالیت پیمانکاری در حوزه راهسازی انجام شد که در این بخش رشد 100درصدی داشتیم.

عباس آخوندی در نشست مشترک با انجمن شرکت‌های راهسازی کشور، از راه‌اندازی صندوق حمل و نقل در دولت یازدهم برای احصای دارایی‌های دولت، خبر داد و گفت: قطعا پیمانکاران فداکاری بزرگی برای ایران انجام دادند و در دولت یازدهم تا پایان سال ۹۵، ۳۶هزار میلیارد تومان فعالیت پیمانکاری در حوزه راهسازی انجام شد.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: کاری که پیمانکاران برای توسعه و آبادانی ایران انجام دادند کار قابل‌توجهی بوده است و جامعه ایران، مدیون تلاش‌های پیمانکاران و جامعه مهندسی ایران است که با حداقل دریافتی، کارهای قابل‌توجهی را برای توسعه کشور، انجام دادند.

آخوندی تصریح کرد: علاوه بر ساماندهی به وضعیت جاری، بحثی که باید مورد توجه همگان باشد و بر آنچه دولت ادامه پیدا کند و چه ادامه پیدا نکند، تاکید دارم بحث آینده ایران است. شخصا نسبت به تامین مالی برای طرح‌های بزرگ در ایران بسیار نگران هستم. زیرا آن‌قدر در حوزه هزینه تعهد ایجاد کرده‌اند و با این شعارهایی که در حال حاضر دارند سر می‌دهند تعهد ایجاد می‌کنند که اساسا پولی برای عمران و آبادانی ایران باقی نمی‌ماند.

وزیر راه و شهرسازی در بیان پیشنهادها و اندیشه‌هایی که در حوزه حمل و نقل و آینده آن دارد، نیز گفت: اصل اندیشه من بر چند پایه استوار است؛ یک بحث، مدیریت دارایی‌هاست که البته نظام مالی ایران هنوز فهم دقیقی از مدیریت دارایی‌ها ندارد. بدین معنا که دولت حجم عظیمی از دارایی دارد که از آنها دارد حداقل استفاده را می‌کند. اگر دولت بتواند نحوه استفاده از دارایی‌هایش را بهبود ببخشد، می‌تواند منابعی برای توسعه و عمران ایران، ایجاد کند. نمونه آن، فرض کنید ایستگاه راه‌آهن تهران که ۱۸۰هزار مترمربع زمینش است و در منطقه بسیار پرتراکم و پرجمیعت قرار دارد، درحالی که این ایستگاه فقط برای سوار و پیاده شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آخوندی افزود: در برنامه ششم توسعه، صندوق حمل و نقل را پیش‌بینی کرده‌ام و دنبال آن هستم که تا قبل از پایان دولت یازدهم، صندوق حمل و نقل را تاسیس کنیم و بتوانیم مجموعه دارایی‌های دولت را احصا کنیم.

وی گفت: دارایی‌های دولت در حوزه حمل و نقل دارایی‌های زیادی است و اگر ما بتوانیم دارایی‌هایی را که در حوزه فرودگاه، بنادر، راه‌آهن، و آزادراه‌ها داریم را به نحوی تعریف و یکپارچه کنیم قدمی بزرگ برداشته‌ایم. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که این کار نباید تبدیل به کاری تجاری شود، بلکه باید با هدف افزایش بهره‌وری و با ارزش افزوده بیشتر باشد. به هیچ عنوان نباید با اهداف کاسبی که با اهداف تامین مالی برای طرح‌های زیربنایی باشد.

اهمیت نظام مالیاتی ویژه

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای توسعه زیربناها باید درآمدهای مستمر وجود داشته باشد، گفت: دولت‌ها، پیش‌تر، دولت‌های نفتی بودند اما هم‌اکنون این روش‌ها امکان‌پذیر نیست و باید برای آنها کاری کرد.

آخوندی ادامه داد: در فرنگ سه نوع مالیات بر سوخت، مالیات بر جاده و مالیات بر ماشین یا ترکیبی از این سه مالیات وجود دارد که فقط برای توسعه زیربناها استفاده می‌شود. در ایران اساسا چنین روش‌های مالیاتی وجود ندارد. در ایران، مالیات بر سوخت را پیشنهاد کردیم که در یکی از موارد قانونی سال ۹۴ آمد. اما به دلیل نگرانی از افزایش ناگهانی قیمت سوخت اجرا نشد. اما چون قانون تصویب شده قاعدتا اجرا می‌شود. وی افزود: اگر بتوانیم نظام مالیاتی ویژه داشته باشیم که برای طرح‌های زیربنایی بتواند تامین مالی کند، این کار مهمی در ایران خواهد بود. همه اینها را در ایران داریم اما خیلی گنگ و نامناسب است. هم‌اکنون بخشی از درآمد بنزین به شهرداری‌ها می‌رود. اما معلوم نیست شهرداری‌ها آنها را چه می‌کنند.

آخوندی یادآور شد: پیش‌تر نیز در یک سخنرانی گفتم که در سال ۹۵، پولی که دولت به شهرداری تهران داد ۴۵۰۰میلیارد تومان بوده درحالی که به وزارت راه و شهرسازی ۱۵۰۰میلیارد تومان تعلق گرفت. یعنی شهرداری تهران سه برابر وزارت راه و شهرسازی بودجه دولت را دریافت کرده است.

وی اشکال کار را متوجه سیستم مالیاتی دانست که یک جا تجمیع نشده است و تصریح کرد: باید مشخص شود دولت چه اندازه پول دارد و چگونه اولویت تعیین کند و به کجا می‌خواهد آنها را تخصیص دهد که با راه‌اندازی صندوق حمل و نقل میسر خواهد شد.


صندوق حمل‌و‌نقل محل تمرکز عوارض

وزیر راه و شهرسازی گفت: مدل ذهنی من این است که اگر ما بتوانیم صندوق حمل و نقل درست کنیم آن صندوق می‌تواند صندوق متمرکز عوارض را ایجاد کند، بدین طریق که پول جمع می‌شود و از آن پول به سرمایه‌گذاران و پیمانکاران اعتبار داده می‌شود. مشکلی که پیمانکاران ایران دارند این است که هیچ‌کس به پیمانکاران اعتبار نمی‌دهد و این اصلی‌ترین مشکل در تامین مالی برای پیمانکاران است.

آخوندی با تاکید بر آنکه مشکل پیمانکاران و راه‌حل آن را چندین بار در دولت مطرح کرده است، گفت: با نظام بانکی حال حاضر ایران، بهترین کار به عقیده من، ایجاد صندوق حمل و نقل است. بدین نحو که صندوق با گردش مالی بهتر عمل می‌کند و مقدمات آن را در یک‌سال گذشته چیده‌ایم تا به سمت ایجاد صندوق حمل و نقل برویم.


افزایش سهم حمل و نقل خودگردان

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: باید سهم حمل و نقل خودگردان را نسبت به حمل و نقل رایگان افزایش دهیم. ما از ۲۰۰هزار کیلومتر جاده‌یی که داریم بیش از ۲۰۰۰هزار کیلومتر آن آزادراه است، بقیه همه حمل و نقل رایگان است و سهم حمل و نقل خودگران بسیار محدود است. شاید یکی از کارهایی که در آینده ایران بتوان انجام داد، این است که این سهم ظرف ۱۰سال به بیشتر از ۲۰درصد برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر