اخبار

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۸۷

ایجاد ظرفیت‌های جدید در هتلینگ

معاون اول رییس‌جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تکالیف و پروژه‌های اولویت‌دار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری «مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» برای اجرا در سال ۱۳۹۶ را ابلاغ کرد. متن کامل ابلاغیه دکتر اسحاق جهانگیری بدین شرح است: «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» به استناد هیات وزیران، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال ۱۳۹۶ که توسط معظم‌له به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» نامگذاری شده است، ضمن پیگیری و اجرای ماموریت‌ها و وظایف مقرر در مصوبه شماره ۸۷۹۹ مورخ ۳۰/۱/۱۳۹۶ تحت عنوان «بسته‌های رونق تولید و اشتغال» برای آن دستگاه، تصویب کرد: الف) «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» به عنوان «دستگاه مجری» مسوول اجرای پروژه‌های اولویت‌دار برای اجرا در سال ۱۳۹۶ تعیین می‌شود. در این ابلاغیه عنوان شده است که پروژه‌های مصوب برای اجرا در سال ۱۳۹۶ می‌بایست توسط «دستگاه مجری» با اولویت و در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» اجرا و تکمیل شوند. بدیهی است کلیه مسوولیت‌ها از زمان ابلاغ تا اتمام پروژه بر عهده «دستگاه مجری» خواهد بود. همچنین «دستگاه مجری»، با قید فوریت حداکثر ظرف مدت یک هفته برای تسریع در اجرای هر یک از آنها نسبت به صدور حکم برای معاون یا معاونین ذی‌ربط خود یا مقام هم‌تراز به عنوان مجری اقدام و به دبیرخانه ستاد معرفی کند.


تهدید گرمای جهانی برای مراتعِ نواحی مرتفع

ایسنا| کارشناسان محیط زیست در یک مطالعه جدید هشدار دادند که افزایش دمای جهانی تهدیدی جدی برای ثبات و پایداری پوشش گیاهی مراتع در نواحی مرتفع است. کارشناسان علوم زیست محیطی چین و ایالات متحده در مطالعات مشترکی در این خصوص تاکید کردند: گرمای جهانی می‌تواند تاثیر سوء روی مراتع و علف‌زارهای فلات تبت داشته باشد.

فلات تبت فلاتی گسترده و بلند در آسیای خاوری است که بیشتر نواحی خودگردان تبت و استان چینگهای در چین و منطقه‌یی در کشمیر را دربرمی‌گیرد. براساس این مطالعه افزایش دما همچنین می‌تواند توانایی کشاورزان و گله‌داران را در نگهداری از حیوانات اهلی و دام‌ها که برای ادامه حیات به آنها نیازمند هستند تهدید کند و در عین حال به اکولوژی منطقه‌یی که در آن جریان‌های مهم رودخانه‌یی وجود دارد، آسیب و فشار وارد کند. این کارشناسان متذکر شدند: کاهش ثبات و پایداری در محیط زیست این منطقه می‌تواند به این مفهوم باشد که اکوسیستم مراتع و پوشش گیاهی نواحی مرتفع نمی‌تواند علوفه کافی برای دام و احشام گله‌داران محلی فراهم کند و در عین حال نیز پیامدهای منفی در تنظیم شرایط جوی و حفظ آب دارد.


هزینه‌های درمان صفر شد

ایرنا| معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هزینه‌های کمرشکن درمان که تا قبل از دولت یازدهم هر سال بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر را فقیر می‌کرد در این دولت به صفر رسید. محمد آقاجانی افزود: هزینه‌های کمرشکن درمان، شامل هزینه‌هایی است که یک فرد بیمار با مراجعه به پزشک و مراکز درمانی، به علت پرداخت هزینه‌های درمان نه تنها به زیر خط فقر می‌رود بلکه مجبور است، برای ادامه درمان و ادامه زندگی خود قرض کند و بنابراین با مراجعه به پزشک و بیمارستان نه تنها تمام دارایی خود را از دست می‌دهد و فقیر می‌شود بلکه بدهکار می‌شود و برای همیشه زیر خط فقر می‌رود.

وی گفت: این شاخص (درصد افرادی که به علت هزینه‌های کمرشکن درمان فقیر می‌شوند) در زمان شروع برنامه چهارم توسعه حدود سه درصد جمعیت کشور را شامل می‌شد، یعنی سه درصد جمعیت کشور با مراجعه به پزشک و مراکز درمانی فقیر و متحمل هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌شدند که با احتساب جمعیت 80 میلیونی ایران، حدود دو میلیون و 400 هزار نفر را شامل می‌شد. معاون درمان وزیر بهداشت افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم (که در زمان دولت قبل اجرا شد) قرار بود، تعداد جمعیتی که در کشور دچار هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌شوند تا پایان این برنامه، از سه درصد به یک درصد جمعیت کشور، کاهش یابد اما بر خلاف این قانون، تعداد افرادی که دچار هزینه‌های کمرشکن شدند، درست خلاف جهت برنامه در این مدت از سه درصد نیز بیشتر شد و براساس مطالعه‌یی که در زمان دولت دهم در تهران انجام شده بود، تعداد این افراد در تهران بین هفت تا 13درصد جمعیت بود.


هشدار به وجود اسید‌سیتریک در لواشک

میزان| رییس انجمن صنایع غذایی ایران گفت: نظارت‌های مقطعی بر فروش مواد خوراکی غیر بهداشتی، سلامت جامعه را به خطر انداخته و خیال خاطیان این امر را در فروش این مواد راحت کرده است. محمد حسین عزیزی در خصوص نظارت بر فروش خوراکی‌های غیر بهداشتی در پایتخت گفت: نظارت بر فروش خوراکی‌های غیر بهداشتی در سطح شهر، برعهده وزارت بهداشت و درمان است که به صورت مقطعی، کلی و ناپیوسته در چند منطقه انجام شده است و عواقبی، چون رشد قارچ گونه فروش مواد غذایی ناسالم را به همراه داشته است.

وی افزود: استفاده از اسید سیتریک و رنگ‌های غیرمجاز در مواد خوراکی، چون آلو، لواشک و خشکبار و... و نظارت بر فروش آزاد آن در شهر، به وفور به چشم می‌خورد. براین اساس آرامش خیال خاطتیان از عدم نظارت بر بهداشت مواد مصرفی، عرضه مواد خوراکی در فضای باز و آلوده را افزایش و سلامت جامعه را به خطر انداخته است.

رییس انجمن صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت ودرمان، در بخش نظارت بر بهداشت مواد خوراکی، عملکرد خوبی نداشته و موجبات فروش مواد مضر و آلوده را فراهم کرده است. بر این اساس پیشنهاد می‌شود وزارت بهداشت و درمان، وظیفه نظارت بر فروش مواد غذایی را به سازمان دیگری محول کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر