فقرزدایی با یارانه‌های بی‌حساب حل نمی‌شود

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۸۶

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی را سیاست‌گذاری رفاه نامید و افزود: درهیچ کجای دنیا، فقرزدایی و از بین بردن نابرابری را با یارانه‌های بی‌حساب حل نمی‌کنند. حجت‌الله میرزایی در نخستین نشست هم اندیشی با موضوع «جایگاه بازنشستگی در نظام رفاه و تامین اجتماعی کشور» در دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در دنیا برای فقر زدایی و رسیدن به برابری از طریق کارآمد کردن تامین اجتماعی به این هدف می‌رسند. وی ادامه داد: حوادثی که در کشور ما رخ داده است به خوبی نشان می‌دهد که اگر نظام اجتماعی قدرتمند نباشد، چگونه می‌تواند تاثیرگذار باشد و فقرزدایی کند.

این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سابقه یکصد ساله تامین اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه، تامین اجتماعی تبدیل به یک نظام حمایتی شده است؛ اما در دنیا، این نظام فراگیر امدادی و بیمه‌یی است.

میرزایی، نظام تامین اجتماعی را یک زیر سیستم مهم اجتناب ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: به این موضوع کمتر توجه شده است. اگر به سوابق تامین اجتماعی نگاه کنیم مشاهده خواهیم کرد که به چه دلایل تاریخی، شکل گرفته و روز به روز متحول‌تر شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌داری برای تداوم و پویایی خود، تامین اجتماعی را به وجود آورده است، اظهار کرد: تامین اجتماعی اگر در جایی سقوط کند، فقط یک نهاد سقوط نمی‌کند؛ بلکه همه دستگاه‌ها آسیب می‌بینند و توسعه را غیرممکن می‌کنند. معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش به بازنشستگی زودرس اشاره کرد و آن را از مشکلات صندوق‌های بازنشستگی بیان کرد. وی ادامه داد: بازنشستگی زودرس باعث شده است، سن پرداخت حق بیمه کوتاه و سن دریافت زیاد بشود. میرزایی به این نکته تاکید کرد که سن بازنشستگی باید تابع سن امید به زندگی باشد؛ چرا که بازنشستگی آن هم در 44 سالگی در دنیا بی‌سابقه است. وی افزود: سن بازنشستگی در گذشته خیلی موضوعیت نداشت، اما در آینده مساله بسیار مهمی است. مهم‌ترین وجهی که در صندوق‌ها وجود دارد این است که باید در برخی از بندهای اساسنامه‌هایشان همچون سن بازنشستگی تجدید نظر کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر