وعده‌های پرداخت یارانه بیشتر تورم‌زاست

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۷۶

بعد از پایان دور سوم مناظره‌های انتخاباتی، بسیاری از ادعاهای نامزدهای اصولگرا درباره موضوعات مختلف اقتصادی با تکذیب مسوولان اقتصادی و مدیران صنعتی روبه‌رو شد؛ ادعاهایی که درباره موضوعاتی چون خصوصی‌سازی، جذب سرمایه‌های خارجی، بنگاه‌های اقتصادی تعطیل شده، فعالیت‌های نظام بانکی و... مطرح شدند و یک به یک با تکذیب وزارتخانه‌ها و نهادهای اقتصادی مواجه شدند. باتوجه به محوریت موضوع اقتصاد در مناظره سوم هیچ کس بهتر از اهالی اقتصاد و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی نمی‌تواند درباره این دور از مناظره‌ها اظهارنظر کند. دانستن این موضوع که نظر مدیران بخش خصوصی کشور درباره وعده افزایش یارانه‌های نقدی، اشتغال‌زایی 5میلیون نفری و دو برابر و نیم کردن حجم کلی اقتصاد چیست و پیروز واقعی مناظره سوم با موضوع اقتصاد کیست؟ می‌تواند به عنوان یک دیدگاه کارشناسی و تخصصی برای سایر شهروندان نیز به کار بیاید.

بر این اساس در جریان این گزارش سراغ مدیران تشکل‌های بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی رفتیم تا درباره مجموعه ابهاماتی که درخصوص گفتمان‌های اقتصادی ایجاد شده، صحبت کنیم. اکثر قریب به اتفاق کارشناسان معتقدند که وعده‌های بدون پشتوانه‌یی که از سوی برخی چهره‌های انتخاباتی مطرح می‌شود، نه تنها کمکی به معیشت مردم و رشد اقتصادی نمی‌کند، بلکه خود به عاملی برای افزایش تورم، رکود تولید و مشکلات تامین مالی بنگاه‌ها بدل خواهند شد.


وعده‌های تورم‌زا

رییس اتاق فارس یکی از چهره‌هایی است که معتقد است: «در شعارها و برنامه‌های تبلیغاتی برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شنویم که وعده یارانه 150هزار تومانی یا 250هزار تومانی داده می‌شود که انجام این کار نه تنها به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست بلکه تورم‌زاست.»

جمال رازقی، با اشاره به منع قانونی برای افزایش یارانه‌های نقدی می‌گوید: هم رییس مجلس و هم بسیاری از کارشناسان اقتصادی، پرداخت چنین رقمی را غیرممکن دانسته و از نامزدهایی که چنین وعده‌هایی می‌دهند، خواسته‌اند که اعلام کنند که منابع این کار را از کجا می‌خواهند تامین کنند.

رییس اتاق فارس، این‌طور صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد: در گذشته اقدام‌هایی مانند تقسیم پول بین مردم در قالب یارانه که منجر به تورم بالای 40درصد شد، شرایطی را در کشور ایجاد کرد که بسیاری از مردم خواستار توقف پرداخت یارانه‌ها و بازگشت قیمت‌ها به قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شدند. همچنین آنچه از سوی برخی کاندیداها در مورد ریشه‌کنی فقر و ایجاد اشتغال‌های میلیونی می‌شنویم در حقیقت آمال و آرزوهایی است که دستیابی به آنها در یک دوره چهار ساله ممکن نیست و کسانی که این شعارها را می‌دهند باید بگویند که برنامه آنها برای حرکت به سمت چنین مدینه فاضله‌یی چیست؟


ادامه اقدام‌های زیربنایی دولت

رازقی می‌افزاید: آنچه می‌دانیم این است که ظرف چهار سال گذشته اقدام‌های اصولی و زیربنایی خوبی در کشور انجام شد، هر چند ایرادها و اشکالاتی هم وارد است اما مجموع اقدام‌های انجام شده به بهبود زیربناهای اقتصاد کلان کشور کمک کرده است. در انتخابات پیش رو هر دولتی با هر گرایشی که سرکار بیاید اگر بخواهد اصولی کار کند و کشور را از مصایب دوره‌های قبل دور نگه دارد باید سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم را ادامه دهد. البته آنچه امروز از آن به عنوان آوار و خرابی اقتصاد کشور یاد می‌شود، باید نتیجه نفت محور بودن اقتصاد کلان کشور از اوایل دهه 50 به این سو دانست.

رییس اتاق فارس، با اشاره به اینکه در دولت یازدهم کشور به سمت مسائل زیربنایی تولید و صادرات حرکت کرد، می‌افزاید: به‌طور قطع و یقین اقتصاد کشور نیازمند یک جراحی عمیق است و نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز به جای ترسیم مدینه فاضله، مردم را نسبت به مسائل و مشکلاتی که در نتیجه این جراحی اقتصادی با آن مواجه می‌شوند آگاه کنند. البته این‌گونه نیست که با انجام این جراحی اقتصادی همه مشکلات و مسائل یک شبه رفع می‌شود بلکه می‌توان امیدوار بود که شرایط مردم و جامعه نسبت به قبل از آن بهتر شود. در کشور در یک دوره پول بین مردم تقسیم شد اما آن پول نه تنها کمکی به بهبود زندگی و معیشت مردم نکرد و رفاهی برای آنها به دنبال نداشت بلکه مشکلات بسیاری هم برای آنها به وجود آورد.


تاکید یک صادرکننده بر بهبود و توسعه محسوس تجارت خارجی در چند سال اخیر

در حالی که رازقی رییس اتاق فارس درباره ضرورت پرهیز از وعده‌های بدون پشتوانه صحبت می‌کند، یکی از تولید‌کنندگان بخش خصوصی سمنان از منظر دیگری به بحث ورود می‌کند و از ضرورت ادامه روند ثبات بخش فعلی دفاع می‌کند.

اکبری‌راد از بهبود و توسعه تجارت خارجی در چند سال اخیر و خصوصا پس از برجام خبر داد و گفت: ارتباطات تجاری ایران در این سال‌ها به وضوح روند بهتری به خود گرفته است.

عبدالله اکبری‌راد عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان روند توسعه تجارت خارجی فعالان این بخش بعد از برجام را مثبت خواند و اظهار کرد: ارتباطات تجاری ایران شرایط بهتری پیدا کرده است.

وی که خود صاحب یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی صادرات‌محور استان سمنان است، تصریح کرد: شرایط این تغییر وضعیت و بهبود به‌گونه‌یی است که مراودات بانکی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

این فعال اقتصادی از روابط بانکی ایران با بانک دانسکی خبر داد و گفت: این آمادگی وجود دارد که فعالان اقتصادی مراودات مالی خود را از طریق این بانک به ثبت برسانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر