5روز مانده به انتخابات

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۶۴

پروژه مناظره‌های رو‌در‌رو

با پایان گرفتن دور سوم و نهایی مناظره‌های زنده تلویزیونی بازار ارزیابی‌های تحلیلی درباره این دور از مناظره‌های همچنان در سطح شبکه‌های اجتماعی و مکالمات روزمره مردم جریان دارد به طوی که هشتگ # مناظره سوم به داغ‌ترین موضوع توئیتر در طول 24ساعت گذشته بدل شده است. پایش تحلیلی اظهارنظرهای مردم در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که صحبت‌های کلیدی روحانی در مناظره سوم با استقبال مردم روبه رو شده و هشتگ‌هایی با موضوع # تلاش برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای، # سردار لوله‌یی، # تا1400با روحانی محل تجمع کاربران برای اظهارنظر در این خصوص بود. دیروز همچنین خبر رسید که روحانی روز چهارشنبه به مشهد سفر می‌کند تا در گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم درباره دیدگاه‌های اجرایی‌اش صحبت کند. کمپین طرفداران روحانی در سالن12هزارنفری ورزشگاه آزادی که با استقبال زایدالوصف جوانان روبه‌رو شده از دیگر اخبار مربوط به روحانی در 24ساعت گذشته است. به فاصله 2ساعت مانده به شروع برنامه اعلام شد که ظرفیت سالن تکمیل شده است. بنا بر اظهارات سخنگوی ستاد روحانی پیشنهاد دو به دوی مناظره روحانی با رییسی و قالیباف همچنان به قوت خود باقی است و غیر از شخص رییس‌جمهور، نمایندگان ستادهای آقای روحانی هم آماده مناظره با نمایندگان دیگر رقبا هستند. اما در حالی که گروه‌های معتدل و اصلاح‌طلب از پروژه مناظره‌های رودررو حمایت می‌کنند و هیات نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هم آن را بلامانع تشخیص داده، نامزدهای اصولگرا به بهانه‌های مختلف از زیر بار مناظره‌های رودررو شانه خالی می‌کنند.


جهانگیری: دوشنبه صحبت‌های مهمی با مردم دارم

مهم‌ترین اخبار جهانگیری نه در ستادهای تبلیغاتی‌اش بلکه در توئیت‌های گاه وبیگاهش جریان دارد. این‌بار جهانگیری با انتشار پستی در صفحه توییتر خود تاکید کرد که صحبت‌های مهمی با مردم دارد که به زودی با آنها در میان خواهد گذاشت. به گزارش تعادل، متن این پست توییتری به شرح زیر است: «دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما صحبت‌های مهمی با مردم خواهم داشت.» بلافاصله پس از این توئیت بازار پیش‌بینی‌ها درباره این اظهارات داغ شد و به بحث کاربران تبدیل شد. جهانگیری در توئیت دیگری به این نکته اشاره کرد: «درسال‌های گذشته شعار مبارزه با فساد دادند اما بزرگ‌ترین فسادهای قرن اتفاق افتاد. شعار کار و تلاش دادند و شاهد هدررفت منابع کشور بودیم.» اشاره جهانگیری متوجه جریانات و نامزدهایی است که همان گفتمان دولت قبلی را در شکل و شمایل تازه‌یی ارائه می‌دهند. اما این پایان ماجرا نبود بعد از خط گسترده تخریبی که برخی رسانه‌های اصولگرا بر علیه روحانی و جهانگیری ایجاد کرده بودند، جهانگیری با این توئیت به استقبال تخریب‌ها رفت: «صریح بگویم: اگریک نقطه خاکستری در زندگی من پیدا و مطرح کردند، من دستشان را می‌بوسم و اگر مدرکی یافتند، به قوه قضاییه بدهند.» مخاطب آخرین توئیت جهانگیری اما مردمی بودند که در 29اردیبهشت ماه باید یکی از حساس‌ترین گزینش‌های عمومی را برگزار کنند. جهانگیری در این توئیت نوشت: «قرارنیست عده‌یی فقط پرسشگر و عده‌یی دیگر همواره پاسخگو باشند. هر کس دلسوزکشور است باید از خود سوال کند که من برای توسعه این کشورچه کرده‌ام؟»


مشکلاتی که ناشی از یک نگاه نادرست است

در شرایطی که نامزدهای اصولگرا در دور پایانی مناظره‌ها به پرسش‌هایی که در اذهان عمومی درباره منابع وعده‌های آنان وجود دارد، پاسخ نگفتند، اما این پرسش‌ها همچنان در سطح افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد. ابراهیم رییسی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر مردم صدای شان شنیده می‌شد، امروز معترض نبودند. رییسی طی سخنانی در حسینیه اعظم شهر کرد با بیان اینکه تمام مشکلات امروز در کشور از یک نگاه نادرست شکل گرفته است، گفت: چشم انتظار به دست بیگانه داشتن و نادیده گرفتن توانایی و ظرفیت‌های این ملت سبب شده که کشور چهارسال معطل شود، سفره مردم کوچک‌تر شود و فقر و بیکاری باقی بماند. این کاندیدای انتخابات تصریح کرد: سخن ما سخن خانواده‌های مستضعف است، سخن اقوام بختیاری و همه عشایر است که ذخایر انقلاب هستند و سخن شان باید شنیده شود. رییسی ادامه داد: من از همه عزیزان بختیاری که ما حقیقتا معتقدیم آنان ذخیره‌های ارزشمند انقلاب اسلامی هستند می‌خواهم که بدانند امروز پس از معطل گذاشتن چهارساله کشور و ظرفیت‌های انسانی آن، دیگر وقت صداقت است، چرا عقل مردم را به سخره می‌گیرید؟ مردم متوجه می‌شوند. آنان همه خدمتگزاران را خوب می‌شناسند و هنوز از شهید رجایی و نیز از سردار قاسم سلیمانی به عنوان خدمتگزاران خود یاد می‌کنند.


قالیباف: دروغ‌های«جهانگیری» درباره آمار کذب را پیگیری قضایی می‌کنم

از سوی دیگر، قالیباف هم روز گذشته گفت: دروغ‌های جهانگیری در بیان آمار کذب را پیگیری قضایی می‌کنم. محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی درباره شکایت از اسحاق جهانگیری، اظهار داشت: موضوع ماجرای شکایت دیروز بنده از جهانگیری، مربوط به مطلبی است که براساس اعداد و ارقام کذب بیان کرده بود. وی افزود: با وجود آنکه قوه‌ قضاییه در این باره نظرش را اعلام کرده بود، اما چون مجددا جهانگیری دروغ گفت آن هم در رسانه، حتما پیگیری قضایی خواهد شد. اما موضوع مهم اردوگاه اصولگرایان انصراف قالیباف یا رییسی به نفع دیگری است که برخی چهره‌های اصولگرا از آن ذیل عنوان «اجماع بزرگ هماهنگ» و حتی «مشترک» و هم‌افزایی علیه وضعیت نابسامان کنونی، یاد کرده‌اند. به گزارش تسنیم عبدالله عبداللهی فعال اصولگرا درباره آرایش انتخاباتی کاندیدای اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: «یک گمانه‌ موجود در هفته آخر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این است که اگر یکی از آقایان رییسی یا قالیباف به سود دیگری کنار برود، موضع این جبهه تقویت و احتمال پیروزی بر آقای روحانی فزونتر می‌شود.» این تصور قطعاً غلط است و کنار رفتن هر کدام از این آقایان نه تنها شانس پیروزی را افزایش نمی‌دهد، بلکه اقبال روحانی برای برد در مرحله اول را بالا خواهد برد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر