فرانسوا اولاند دولت را به ماکرون تحویل می‌دهد

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۵۹


گروه جهان| منوچهر فخرزاد| فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری کنونی فرانسه روز یک‌شنبه(امروز) اختیاراتش را به امانوئل ماکرون تحویل می‌دهد. در همین حال رسانه‌های فرانسوی از مذاکرات ماکرون برای تشکیل کابینه جدید خبر داده‌اند. در تازه‌ترین تحول آلن ژوپه، نخست‌وزیر سابق فرانسه هر گونه توافق با ماکرون را رد کرده است. رادیو آر تی‌ ال گزارش داده بود، ماکرون و آلن ژوپه که از اعضای حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواهان هستند در تشکیل کابینه به توافق رسیده‌اند همچنین ادواردو فیلیپ، شهردار لوهاور را نیز به عنوان نخست‌وزیر آتی فرانسه انتخاب کردند. با این حال ژوپه این گزارش را دروغ خواند. چهارشنبه گذشته دولت فرانسه استعفا داد. این اقدام پس از تایید رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در دادگاه قانون اساسی انجام شد. به گفته وزارت کشور فرانسه، ماکرون ۲۰میلیون و ۷۰۰هزار رای را به دست آورد. در مقابل رقیب راستگرای او مارین لوپن توانست ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار رای را کسب کند. با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه، احزاب سیاسی خود را برای رقابت‌های انتخابات پارلمانی آماده می‌کنند. به اعتقاد ناظران اکنون اجزای احزاب پاره پاره شده فرانسه به‌ دنبال گرفتن سهمی در پارلمان آینده هستند با این امید که به ‌کلی از صحنه سیاسی کشور حذف نشوند. در این مرحله که حدود 5 هفته به انتخابات باقی مانده هیچ کس حتی هیچ سازمان معتبر نظرسنجی نیز نمی‌تواند بگوید ترکیب پارلمان آینده به چه صورتی خواهد بود.

به گزارش رسانه‌ها، جنبش «به پیش» به رهبری امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری جدید فرانسه فهرستی ۴۲۸نفره‌ را اعلام کرده است. در این میان دو جناح سیاسی که مبارزات انتخاباتی قدرتمندی را به پیش برده بودند، راست افراطی به رهبری مارین لوپن و چپ رادیکال به رهبری ژان لوک ملانشون با توجه به میزان بالای آرایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورده بودند، امیدوارند بتوانند همان شمار شهروندان را برای انتخابات پارلمانی بسیج کنند. نشریه فیگارو با اشاره به تلاش‌های ملانشون نوشته، رهبر جنبش نافرمانی بر این اعتقاد است که باید اکثریت پارلمانی را از رییس‌جمهوری پیروز دریغ کرد و دولت جدید را به همزیستی سیاسی با دیگر احزاب وادار نمود. همزیستی سیاسی در صورتی اتفاق خواهد افتاد که ماکرون در انتخابات آینده به اکثریت پارلمانی دست نیابد و مجبور باشد شخصیتی را از اپوزیسیون مامور تشکیل کابینه کند.

ژان لوک ملانشون جذب نیروهای پراکنده حزب سوسیالیست را هدف قرار داده است. ملانشون ظاهرا شهر بندری مارسی را به عنوان کانون جهش خود به سوی کرسی‌های پارلمان انتخاب کرده است. درحال حاضر یک نماینده سوسیالیست، رهبری سوسیالیست‌ها را در آن برعهده دارد. فیگارو همچنین نوشته در فهرست ارائه شده از سوی جنبش ماکرون نام‌های جدیدی دیده می‌شود. ازجمله اینکه 50 درصد یعنی ۲۱۴نفر از آنان زن هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر