ارز چند نرخی؛ مانع سرمایه‌گذاری

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۴۸

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز مانع از رانت می‌شود، گفت: ارز دو نرخی یا چند نرخی مهم‌ترین مانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است؛ زیرا سرمایه‌گذار خارجی باید بداند وقتی ارزی را وارد کشور کرد، چگونه و با چه نرخی آن را خارج خواهد کرد.

سیدرضی حاجی‌آقامیری در گفت‌وگو با ایبنا گفت: با توجه به اینکه ارز حاصل از فروش نفت در اختیار دولت بوده و نسبت صادرات غیرنفتی به صادرات نفت ناچیز است همواره کنترل بازار ارز در اختیار دولت و بانک مرکزی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه دولت می‌تواند بازار ارز را با اتکا به منابع ارزی حاصل از فروش نفت کنترل کند، خاطرنشان کرد: دولت‌ها برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی اقدام به کنترل بازار ارز می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز گفت: نرخ ارز باید توسط بازار و توسط عرضه و تقاضا تعیین شود.

حاجی‌آقامیری با اشاره به افزایش نرخ ارز در آذر و دی ماه سال گذشته گفت: بانک مرکزی برای واقعی‌تر شدن نرخ ارز می‌توانست قیمت ارز را در همان محدوده 4هزار و 200تومان نگه دارد ولی به دلیل برخی فشارها بار دیگر نرخ ارز را کاهش داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: بدون سرمایه‌گذاری خارجی، رشد اقتصادی بالا امکان‌پذیر نیست و برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید زیرساخت‌های آن ازجمله تک نرخی شدن ارز فراهم شود.

این فعال اقتصادی در عین حال گفت: اگر ارز تک نرخی شود ولی منابع لازم برای تامین تقاضای ارز در بازار نباشد بار دیگر بازار دوم شکل می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر