سخنان بی‌سابقه مقامات

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۳۱

سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز مانند دو مناظره گذشته بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های بین‌المللی داشت و بسیاری از رسانه‌های خارجی شناخته شده دنیا به تحلیل و تفسیر آن پرداختند. در همین راستا رویترز با اشاره به نگرانی‌هایی درباره برجام به اظهارات حسن روحانی درباره رفع تحریم‌های غیرهسته‌یی در 4 سال آینده پرداخت و اعلام کرد: منافع برجام باتوجه به تحریم‌های یک‌جانبه امریکا که همچنان پابرجا مانده، به آهستگی خود را نشان می‌دهد.

بلومبرگ هم نوشت: روحانی وعده داد کار را تمام و تحریم‌های باقی‌مانده علیه ایران را رفع کند اما توضیحی درباره چگونگی این اقدام ارائه نداد. رسانه‌های دیگری ازجمله آسوشیتدپرس و‌ ای.بی.سی‌نیوز هم به وعده رییس‌جمهوری برای لغو تحریم‌های غیرهسته‌یی و نقل‌قول اظهارات روحانی بسنده کردند. روزنامه نیویورک‌تایمز هم به معرفی 6نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و بیان سوابق آنها پرداخت و اعلام کرد: حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران برای حضور در دور دوم ریاست‌جمهوری باید با 5 نامزد دیگر رقابت کند. تمام این 6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مرد هستند و به 2 گروه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان که میانه‌روتر و انعطاف‌پذیر بوده‌اند، تعلق دارند. در حالی که تمام روسای جمهور پیشین ایران توانسته‌اند به‌طور متوالی برای دور دوم نیز در انتخابات پیروز شوند، اما باید به این مساله توجه کرد که عرصه سیاست غیرقابل پیش‌بینی بوده است.


روحانی متعهد شد عزت را به ملت ایران بازگرداند

خبرگزاری فرانسه نیز درخصوص سومین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نوشت که روحانی در صورت پیروزی متعهد شد همه تحریم‌های غیرهسته‌یی را در 4 سال آینده بردارد و عزت را به ایران و ملت آن بازگرداند. شبکه الجزیره در صفحه توییتر ضمن بازتاب سومین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: حسن روحانی تاکید کرده در صورت انتخاب دوباره، تمام تحریم‌های امریکا را لغو خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی فرانس24 نیز نوشت: به نظر می‌آید در آخرین مناظره نامزدها رودربایستی‌ها را کنار گذاشته و صریح صحبت کردند. در این مناظره ادعا شد وعده‌های توافق هسته‌یی منجر به شکوفایی سرمایه‌گذاری‌های خارجی نشده و حسن روحانی با 2نامزد محافظه‌کار (اصولگرا) در این باره به دفاع پرداخت. به گفته این رسانه، روحانی در آخرین مناظره مدعی شده است که اگر خواهان اقتصادی بهتر هستید نباید مانند گروه‌هایی با حمایت امنیتی و سیاسی در اقتصاد ورود کنید.

در ادامه این بازتاب‌ها، نشریه اقتصادی فوربس اعلام کرد: درحالی که به پایان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نزدیک می‌شویم، تنش در حال تشدید است به‌طوری که مقام‌های ارشد رودربایستی را کنار می‌گذارند و به سخنان بی‌سابقه‌یی رو می‌آورند. این نشریه به قول از رییس‌جمهوری بیان کرد: روحانی گفت اینجاییم تا به تندروهای طرفدار خشونت بگوییم که دوره شما به پایان رسیده است. وی در گردهمایی شهر همدان افزود: شما نمی‌توانید در برابر انتخاب آزادی و پیشرفت جوانان‌مان بایستید. ملت بار دیگر در ماه جاری کسانی را که طی 38سال گذشته، تصمیمات مهم‌شان فقط اعدام و زندانی کردن بوده است، رد می‌کنند. وی به اصطلاح میانه‌رو از این سخنان برای پاسخ به چالش ایجاد شده ازسوی نامزدهای تندرو استفاده می‌کند. چنین ناهمگونی‌هایی در سیاست ایران، تا حد زیادی عیب و کاستی محسوب می‌شود. اما طعنه‌یی جالب‌توجه در این واقعیت قرار دارد.

خبرگزاری افه اسپانیا نوشت: انتقادات و اتهامات متقابل فساد مالی‌ در طول آخرین مناظره 6 نامزد انتخاباتی بر نمایش برنامه‌های اقتصادی چیره شد. سومین و آخرین مناظره که یک هفته قبل از انتخابات 29 اردیبهشت برگزار شد، مبادله تحقیرهای شدید میان نمایندگان اصلاح‌طلب و محافظه‌کاران (اصولگرایان) بود.


برداشت رسانه‌های دولتی ترکیه

رسانه‌های دولتی ترکیه نیز ازجمله خبرگزاری آناتولی و شبکه

تی.آر.تی با پوشش خبری سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، این رویداد مهم سیاسی ایران را پخش کردند.

شبکه خبری تی.آر.تی ترکیه، با تشریح یارانه‌ها و مواضع کاندیداها، مناظره پایانی کاندیداهای ریاست‌جمهوری ایران را مسائل اقتصادی و یارانه عنوان کرد. این رسانه بدون جانبداری از کاندیدایی خاص، تنها به پخش مواضع اعلام شده از طرف نامزدهای ریاست‌جمهوری اسلامی ایران پرداخت. همچنین با انتشار بیانیه و نامه محمد شریعتمداری رییس ستاد انتخاباتی روحانی، خطاب به مسوولان ستادهای انتخاباتی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سراسر ایران و دعوت آنها به حفظ آرامش، متانت و پرهیز از اقدامات تحریک‌آمیز اعلام کرد: احتمال اینکه اشخاصی معلوم‌الحال به طرفداری یا علیه برخی کاندیداهای انتخابات، بعد از این مناظره یا در طول دوره تبلیغات، تحرکات اغتشاش‌آمیزی از خود بروز دهند وجود دارد، باید نسبت به این موضوع مواظبت و از آن جلوگیری کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه هم با اشاره به مواضع نامزدهای ریاست‌جمهوری در ایران بخش پایانی سومین دوره مناظره تلویزیونی آنان را اقتصادی عنوان کرد. این رسانه تنها به انعکاس خبری این رویداد پرداخته و از انتشار هرگونه تحلیل و تفسیرخودداری کرد. همچنین در بخش خبری درخصوص مناظره با پرهیز از هرگونه جهت‌گیری و عبارت‌های نیشدار علیه نامزدها یا نظام سیاسی ایران، تنها سخنان نامزدها را به صورت نقل‌قول مستقیم پخش کرد.

علاوه بر رسانه‌های ترکیه، روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط نیز که رسانه‌یی عربی و چاپ لندن است، اعلام کرد: این مناظره بر موضوعات اقتصادی متمرکز بود ولی رسوایی‌های فساد مالی در این کشور بر فضای مناظره غلبه داشت. این رسانه نوشت: در مناظره روز گذشته حسن روحانی رییس‌جمهور و اسحاق جهانگیری با اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی و اقدامات غیرقانونی اداری از سوی دو نامزد محافظه‌کار (اصولگرا) یعنی ابراهیم رییسی و محمد‌باقر قالیباف مواجه شدند که آنها نیز به نوبه خود اتهاماتی به این دو وارد کردند. در این مناظره پس از متهم کردن دولت روحانی به فساد و وخیم کردن اوضاع اقتصادی از سوی رییسی و قالیباف، آغاز محتاطانه در این مناظره، پایان یافت و دو طرف مناظره در پاسخ به سوالات، به وارد کردن اتهام به یکدیگر مشغول شدند و در نیم ساعت آخر مناظره ورق کاملا برگشت و نامزدها برای تاثیر‌گذاری بر آرای انتخاباتی از شدیدترین لحن‌ها و عبارت‌ها علیه هم استفاده کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر