امضای تفاهمنامه‌ برای تجهیز کتابفروشی‌ها

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۵۷

نشست امضای تفاهمنامه بین معاونت فرهنگی ارشاد، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بانک شهر برای اعطای تسهیلات جهت تجهیز و احداث کتابفروشی‌ها در شهر آفتاب برگزار شد. امیرمسعود شهرام‌نیا(مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) در این نشست گفت: از سال‌ها پیش در معاونت فرهنگی که متولی کتاب و نشر کشور محسوب می‌شود؛ وام‌هایی برای توسعه کتابفروشی‌ها اختصاص پیدا می‌کرد که شرایط و ویژگی‌های خاص خود را داشت. البته به دلیل وضعیت کمبود بودجه‌یی چندین سال بود که پرداخت این وام‌ها تعطیل شده بود. در شرایط امروز صنعت نشر و با توجه به مشکلاتی که وجود دارد بهترین مسکن ممکن برای حل مشکلات این صنعت، توسعه کتابفروشی‌ها و توجه ویژه به کتابفروشی‌هاست.

وی ادامه داد: اگر نمایشگاه کتاب بین‌المللی و استانی برگزار می‌کنیم و مدام با شیوه‌های مختلف سعی در جلب ‌توجه مردم به امر کتابخوانی داریم باید به فکر دوام کتابفروشی‌ها و توسعه آنها باشیم تا فرهنگ مطالعه آن طور که می‌خواهیم، رونق بگیرد. در شهرهای بزرگ ارقام مورد نیاز برای احداث کتابفروشی‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که در اختیار معاونت فرهنگی و موسسه نمایشگاه‌ها وجود دارد. با مذاکره و مشورت و دریافت مجوزهای لازم قرار شده است، بانک شهر امکان اعطای تسهیلات برای توسعه و احداث کتابفروشی‌ها را مهیا کند. مبالغ تسهیلات نیز بسته به شرایط 100،200و300میلیون تومان خواهد بود. یعنی در مرحله اول 100و150 کتابفروشی می‌توانند از این تسیهلات استفاده کنند.

شهرام‌نیا سپس اولویت اول در تخصیص تسهیلات را مناطق محروم و کم‌برخوردار از کتابفروشی‌ها دانست و گفت: اولویت اول ما تخصیص اعتبارات برای مناطق محروم‌تر و کم‌برخوردارتر از کتابفروشی‌هاست. همه ما می‌دانیم که بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های ما از نظر ویترین کتاب و کتابفروشی در مضیقه هستند و در برخی مواقع نیز در همان کتابفروشی‌های محدود تمامی عناوین وجود ندارد. به محض امضای این تفاهمنامه امکان اعطای تسهیلات برای احداث و حفظ کتابفروشی‌ها آغاز می‌شود و برنامه ما توسعه ویترین کتاب در سراسر کشور است. همایون امیرزاده(مشاور اجرایی معاونت فرهنگی) نیز با اشاره به اینکه بانک شهر دو سال است به عنوان بانک عامل در نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب با معاونت فرهنگی همکاری می‌کند، گفت: در این دو سال خدمت‌دهی مناسب و سرعت ارائه خدمات بانک شهر ما را مجاب کرد تا وارد مذاکره جدیدی در بحث تسهیلات کتابفروشی‌ها با بانک شهر شویم و از ظرفیت‌های این بانک در این بخش نیز استفاده کنیم. امیرزاده ادامه داد: ایده احیای مجدد تسهیلات حوزه‌های نشر ازجمله کتابفروشی‌ها از 3سال پیش در معاونت فرهنگی آغاز شده و با بنگاه‌ها و بانک‌های متفاوتی در این باره صحبت کرده‌ایم اما بعد از همکاری با بانک شهر در نمایشگاه کتاب احساس کردیم که این موسسه اعتقاد جدی به شرکت در بحث‌های فرهنگی و حوزه کتابخوانی دارد و در ضمن شرایط اعلام شده از سوی این بانک نیز بسیار مناسب بود. احساس می‌کنیم حتی این آمادگی را دارند که میزان سرمایه‌گذاری‌ها از مقدار این تفاهمنامه بیشتر هم شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر