روستای تاریخی کندوان پاکسازی شد

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۵۳


پاکسازی سیمای روستای تاریخی کندوان از آسیب‌های بصری در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی آغاز شد. به گزارش مهر، پاکسازی سیمای بصری روستای تاریخی کندوان توسط پایگاه تاریخی کندوان و با مشارکت اهالی این روستای تاریخی آغاز شد.

«علیرضا قوچی» مدیر پایگاه پژوهشی روستای تاریخی کندوان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه پرونده ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان در مرحله آماده‌سازی و تکمیل قرار دارد از همین رو با تلاش کارشناسان پایگاه پاکسازی سیمای بصری روستای کندوان از آسیب‌های بصری چون حذف بنر و پارچه‌نوشته‌ها و جایگزینی با تابلوهای متناسب با بافت آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر پس از حذف بنرها و تابلوهایی که با بافت تاریخی روستا همخوانی نداشت، اقدام به جایگزینی تابلوهایی چوبی و سنتی در اولویت قرار گرفته است. به گفته قوچی، اقدامات مرمتی و استحکام بخشی در روستای تاریخی کندوان سبب شده تا مردم نسبت به حفاظت و نگهداری این بافت حساسیت جدی پیدا کنند. به‌طوری که این روستای تاریخی با توجه به جریان زندگی مردم در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد.

کندوان تنها روستای زنده صخره‌یی جهان محسوب می‌شود که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد. این روستای 700ساله در شمال‌غرب ایران و واقع در ارتفاعات کوه سهند یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های کشور است که تاکنون هویت باستانی خود را حفظ کرده است.

در حقیقت آنچه به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده است، وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسکونی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌هاست. می‌توان گفت وجه تسمیه کندوان به خاطر خانه‌های کندویی شکلی است که در دل این صخره‌های مخروطی قرار گرفته‌اند. از محصولات این روستا می‌توان گردو، گیاهان دارویی، دوشاب (شیره انگور)، عسل و بادام را برشمرد. همچنین گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌یی از صنایع‌دستی تولید شده در این روستاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر