کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۴۹

نفتی‌ها مخالف افزایش یارانه

ایلنا| علی کاردر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره ادعای برخی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر افزایش مبلغ یارانه‌ها به 150هزار تومان گفت: ما با این همه توسعه‌یی که در پارس جنوبی داشته‌ایم، گاز را هر مترمکعب چهار تومان می‌‌فروشیم، هر میزان که مبلغ یارانه‌ها بیشتر شود باید از این چهار تومان برداشت شود. وی افزود: با افزایش رقم یارانه‌ها توسعه کشور با مشکل مواجه می‌شود و حتی پولی برای این نفت و توسعه‌ آن باقی نمی‌ماند.

همچنین عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز با اشاره به اینکه تاکنون فقط شرکت پالایش و پخش 200 هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌ها پرداخت کرده است، گفت: ما سال گذشته ماهانه 2200میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کردیم و در سال جاری نیز باید ماهانه 1800میلیارد تومان پرداخت کنیم و حتی تا 2400میلیارد تومان نیز پرداختی داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: اگر این میزان پول به هدفمندی یارانه‌ها داده نمی‌شد در جایی فراتر از شرکت پالایش و پخش و در سطح کشور و ملی می‌توانستیم راه‌آهن ریلی، برقی و مترو را توسعه دهیم که همه اینها به معنای کاهش مصرف فرآورده‌ و آلودگی هواست.

کاظمی با اشاره به اینکه افزایش رقم یارانه‌ها امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان شد: کشور بودجه‌یی ندارد که بتواند میزان یارانه‌ها را افزایش دهد.


ورود ممنوع امریکا

به روس‌نفت

ایرنا| گروهی از سناتورهای امریکایی در حال تهیه طرحی هستند تا روس‌نفت که یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان شناخته می‌شود، از امکان فعالیت در امریکا و سرمایه‌گذاری برای انجام فعالیت‌های گسترده در این صنعت منع شود.

هدف از برنامه‌ریزی برای انجام این اقدام، مقابله با شرکت روس‌نفت در برقراری کنترل خود بر هر یک از شرکت انرژی در امریکا اعلام شده است.

رسانه روسی اسپوتنیک روز سه‌شنبه در این باره گزارش داد که براساس اطلاعات رویترز، پس از قانونی شدن این طرح، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا می‌تواند مانع برقراری کنترل روس‌نفت بر زیرساخت‌های انرژی در این کشور شود. سناتورها همچنین در نامه‌یی خطاب به استیون منوچین وزیر دارایی امریکا نسبت به این موضوع که روس‌نفت بتواند امکان کنترل شرکت «Citgo Petroleum» با 48 ترمینال نفتی در 20 ایالت را در اختیار بگیرد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنا به اعلام این نمایندگان، در صورت وقوع چنین اقدامی روس‌نفت می‌تواند از سهم قابل ملاحظه در شرکت«PDV America» برخوردار شود که صاحب مجموعه «سیتگو» است و در عین حال به بزرگ‌ترین شرکت نفت ونزوئلا یا PdVSA تعلق

دارد.

پیش از این هم شرکت امریکایی کونوکو فیلیپس و کانادایی کریستالکس که به دلیل ملی شدن دارایی‌های خود در ونزوئلا، ادعای دعوی کرده بودند، از شرکت PdVSA این کشور در رابطه با معامله اعتباری با روس‌نفت شکایت کرده‌اند.

الکساندر خورشودوف کارشناس آژانس اطلاعات نفت و گاز نیز در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: تاکنون با چنین موردی که در برابر شرکت‌های انرژی به ویژه نفتی به این شکل دست به مقابله بزنند، وجود نداشت، زیرا با قوانین امریکا و تجارت در این کشور متضاد است و شرکت انرژی نمی‌تواند یک شرکت جنایی باشد.

وی اظهار کرد: اما جنبه دیگری نیز برای این قضیه وجود دارد که مسائل داخلی امریکاست. آنها باید به یکی در روسیه «پارس کنند»، انتخاب می‌کنند و «پارس می‌کنند» و هیچ کار دیگری ندارند انجام دهند، پس ما باید خوشحال باشیم، زیرا روس‌نفت هیچ پروژه‌یی را در امریکا اجرا نمی‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه سناتورها در کارهایی دخالت می‌کنند که صلاحیت آن را ندارند، گفت: اما ممکن است، چنین قانونی تصویب شود. قوانین آنها خیلی عجیب و غریب است، هر چیزی ممکن است در امریکا رخ دهد.


حمایت نواک از تمدید توافق کاهش تولید

ایسنا| وزیر انرژی روسیه از تمدید توافق کاهش تولید حمایت و اعلام کرد که این اقدام به دستیابی سریع‌تر به یک بازار سالم‌تر کمک می‌کند.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در اظهاراتش مشخص نکرد از نظر وی محدودیت تولید تا چه مدتی باید تمدید شود.

با این همه یک سخنگوی وزارت انرژی روسیه اظهار کرد یک گزینه که از سوی این کشور مورد بحث قرار گرفته است، تمدید توافق کاهش تولید فراتر از سال میلادی جاری است. اما وی خاطرنشان کرد که نمی‌تواند حمایت روسیه از ادامه توافق کاهش تولید در سال ۲۰۱۸ را تایید کند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه در سخنانی در کنفرانس «نفت و گاز آسیا» در کوالالامپور گفته بود: وی مطمئن است که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک توافق کاهش تولید را تا پایان سال میلادی جاری و احتمالا فراتر از آن تمدید خواهند کرد. اوپک که عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده آن به شمار می‌رود و همچنین شمار دیگری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه، با هدف حمایت از بازار متعهد شده‌اند تولیدشان را در نیمه اول سال میلادی جاری به میزان 1.8میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

نوواک در اظهاراتی که از سوی وزارت انرژی روسیه منتشر شد، اعلام کرد: روسیه همبستگی کامل خود با تلاش‌های شرکایش که با هدف متعادل کردن بازار جهانی نفت انجام می‌شود را اعلام می‌کند و معتقد است، تلاش‌های مشترک تاکنون بسیار موثر بوده‌اند.

وی گفت بر این باور است که رشد تقاضا برای نفت، کاهش تولید در ماه‌های آینده را موثرتر می‌کند و پایبندی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک به پیمان توافق کاهش تولید را ۱۰۰درصد می‌داند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر