3ضلعی رقابت در 2 میدان غرب اهواز

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۴۸

گروه انرژی|نادی صبوری|

بیست و ششمین و بیست و هفتمین تفاهمنامه برای مطالعه 3میدان نفتی ایران، دیروز و در جریان برگزاری روز آخر از بیست و دومین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی میان شرکت ملی نفت ایران و 2شرکت داخلی «متقاضی» فعالیت E&P به امضا رسید. به این ترتیب درحالی که شرکت‌های نفت لوک اویل روسیه و تنکو ایران پیش از این مطالعه 2میدان نفتی آب تیمور و منصوری را انجام داده و نتیجه مطالعات را تحویل داده‌اند، شرکت مپنا باید با تحویل نتایج مطالعاتی که از دیروز کلید خورده است با این شرکت‌ها رقابت کند.

از سوی دیگر مطالعه میدان نفتی سپهر نیز دیروز درحالی به شرکت داخلی اویک سپرده شد که بهمن سال گذشته شرکت گسترش انرژی پاسارگارد وابسته به سرمایه‌گذاری غدیر نیز مطالعه روی این میدان را آغاز کرده و در نتیجه اویک و غدیر تا به اینجا رقبای توسعه این میدان نفتی به‌شمار می‌روند. غلامرضا منوچهری معاونت توسعه مهندسی شرکت ملی نفت ایران، دیروز در جریان انعقاد تفاهمنامه مطالعه دو میدان نفتی آب تیمور و منصوری با شرکت مپنا عنوان کرد درحالی که میدان آب تیمور اکنون تولیدی روزانه بالغ بر 50هزار بشکه در روز دارد، پیشنهادهای ارائه شده در نتایج مطالعات، تولیدی از 150هزار بشکه در روز تا روزانه 450هزار بشکه از این میدان را پیشنهاد کرده‌اند. در مورد میدان نفتی منصوری نیز که اکنون تولیدی نزدیک به 60هزار بشکه در روز دارد، نتیجه مطالعات که احتمالا از سوی لوک ‌اویل روسیه ارائه شده است، پیشنهاد تولیدی بالغ بر 300هزار بشکه در روز از این میدان را دارد. منوچهری روز دوشنبه در جریان امضای تفاهمنامه‌های دیگر گفته بود که مجموع پروپوزال‌های ارائه شده از مطالعه چندین میدان نفتی پیشنهاد افزایش ظرفیت روزانه 3میلیون بشکه‌یی نفت خام ایران را دارد.

بهمن سال 1394 بود که مطالعه 2 میدان نفتی آب تیمور و منصوری که هر 2 در غرب اهواز واقع هستند به شرکت روسی لوک اویل سپرده شد. شهریور سال 1395 و درحالی که بیش از 6ماه از انعقاد این تفاهمنامه گذشته و در واقع مهلت لوک اویل برای ارائه نتایج مطالعات به‌سر رسیده بود، مدیران شرکت ملی نفت و شخص وزیر نفت در دیدار با معاون وزارت انرژی روسیه تاکید کردند که لوک اویل باید «هر چه سریع‌تر» نتایج مطالعات خود را تحویل دهد. حال آن‌طور که از شواهد بر می‌آید این تلنگرها کارگر شده و لوک اویل پیشنهاد خود را برای توسعه 2 میدان نفتی که اکنون در مجموع روزانه 110هزار بشکه از نفت خام ایران را تولید می‌کنند، ارائه داده

است.

2 میدان نفتی که از دی سال گذشته شرکت ایرانی تنکو نیز مطالعه روی آنها را آغاز کرده است. اکنون و تا به اینجای کار مثلثی که یک ضلع آن را یک شرکت روسی و 2 ضلع دیگر آن را 2 شرکت ایرانی تشکیل می‌دهند بر سر توسعه این 2 میدان نفتی رقابت می‌کنند.

غلامرضا منوچهری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیروز و در جریان امضای تفاهمنامه با شرکت مپنا طی سخنانی عنوان کرد: «مطالعاتی که در حال انجام است چشم‌انداز خوبی را در افق توسعه صنعت نفت ایران نشان می‌دهد. از جمله میادین بسیار خوبی که در دست مطالعه تکمیلی قرار دارد میدان آب تیمور و منصوری است که برای آنها ظرفیت‌های بسیار بالای تولیدی توسط پیمانکاران بین‌المللی پیشنهاد شده است.»

او ادامه داد: «نتایج بیش از حد انتظار بوده است. این مطالعات نشان می‌دهد ایران می‌تواند به سرعت تولید نفت خام خود را افزایش دهد و طی 2برنامه پتانسیل 3میلیون بشکه نفت خام افزایش تولید در کشور را که وجود دارد عملیاتی کند.»

غلامرضا منوچهری در این زمینه عنوان کرد: «تولید فعلی میدان آب تیمور حدود 50هزار بشکه در روز است و در پروپوزال‌ها از 150 تا 450هزار بشکه تولید روزانه به ما پیشنهاد شده است. برای میدان نفتی منصوری نیز که اکنون تولیدی بالغ بر 60هزار بشکه در روز دارد، پیشنهاد تولید روزانه 300هزار بشکه نفت خام به ما ارائه شده است.»

منوچهری خطاب به مدیران شرکت مپنا در این جلسه عنوان کرد: «امیدواریم که شرکت مپنا طبق زمان‌بندی پیشنهاد را ارائه کند تا شرکت نفت بتواند تصمیم خود را بگیرد.»

معاونت توسعه مهندسی شرکت ملی نفت ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون شرکت مپنا توان مالی این شرکت را دلگرمی برای شرکت نفت در زمینه تکیه در قراردادهای بالادستی توصیف کرده و اظهار کرد: «مپنا در بخش نیروگاهی هم تولیدکننده و هم فروشنده برق به حساب می‌آید اما در صنعت نفت به هیچ شرکتی اجازه ایفای این رول داده نشده است. اما در قالب صنعت نفت، طبق قانون امکان بهره‌برداری می‌تواند به این شرکت‌ها سپرده شود.»

منوچهری در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: «امیدواریم مپنا بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی مناسبی داشته و با ارائه نتایج مطالعات‌شان به رقابت جدی در این زمینه بپردازد.» معاون توسعه مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: «با این روش می‌توانیم مانند موج کاری که توسط پارس جنوبی در اقتصاد کشور ایجاد کردیم موج کاری را برای افزایش تولید نفت خام راه بیندازیم.»

پس از منوچهری، عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا، پشت تریبون قرار گرفته و از شرکت ملی نفت بابت اعتماد به این شرکت تشکر کرد. علی‌آبادی عنوان کرد که مپنا تا به امروز متجاوز از 50میلیارد دلار برنامه اجرا کرده است. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: «در بخش نفت مپنا موثر عمل کرده است. البته قضاوت با کارفرماست که امیدوارم رضایت کامل کارفرما را جلب کرده باشیم.»

او اظهار کرد که مپنا با تامین مالی از بازار سرمایه در قالب شرکتی که راه‌حل ارائه می‌دهد ظاهر شده است.

عباس علی‌آبادی با ابراز امیدواری از اینکه غلامرضا منوچهری بتواند راه خود را در صنعت نفت دنبال کند، عنوان کرد که مپنا پتانسیل قابلی در نفت و گاز دارد. او در پایان گفت: «مطمئنم پیشنهاد مپنا پیشنهادی است که صلاح و مملکت کشور در آن خواهد بود.»

عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا پس از پایان این مراسم در گپی کوتاه با «تعادل» در پاسخ به این پرسش که منظور او از بیان این جمله که پیشنهاد مپنا پیشنهادی است که صلاح و مملکت کشور در آن است، چیست، اظهار کرد: «اگر از این موضوع مطمئن نباشیم در مناقصه شرکت نمی‌کنیم.» او در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا می‌توان از این جمله نتیجه گرفت که پیشنهاد دیگر شرکت‌ها به‌صلاح ایران نیست، عنوان کرد: «خیر، ما به‌عنوان یک شرکت باید امیدوار به موفقیت باشیم. این یعنی پروژه در مقیاس ملی منطقی باشد.» مدیرعامل شرکت مپنا همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا از کلمه «صلاح» و «مصلحت» برای توصیف پیشنهاد مپنا استفاده کرده است، گفت: «صلاح یعنی اوج منفعت که همه‌چیز را با هم مقایسه می‌کند. ما معتقد هستیم پیشنهادی که ارائه می‌دهیم از لحاظ پروداکتیویتیوی برای کشور بهترین است.» علی‌آبادی در پایان عنوان کرد: «البته درنهایت داور شرکت نفت است. او است که باید داوری کند که چه کاری به‌صلاح و منفعت و مصلحت کشور است.»

دیروز همچنین تفاهمنامه مطالعه میدان نفتی سپهر نیز میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت اویک به امضا رسید. مراسمی که بهزاد محمدی مدیرعامل این شرکت نیز طی آن، رویکرد شرکت اویک را تشریح کرد.

محمدی در این نشست عنوان کرد: «ما مفتخر هستیم که بتوانیم در توسعه بالادست صنعت نفت ایران نقشی را ایفا کنیم. شرکت اویک اردیبهشت امسال سی‌امین سالگرد تاسیس خود را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های این حوزه جشن می‌گیرد و به واسطه همین سابقه و دانش امیدوار هستیم که اویک بتواند نقش موثرتری در ادامه ایفا کند.»

مدیرعامل شرکت اویک که شاید یکی از معدود شرکت‌هایی به حساب می‌آید که سابقه مطالعه میدان‌های نفتی و گازی را در رزومه خود دارد، در ادامه عنوان کرد: «ما از سال‌های قبل درگیر MDP میدان‌های مختلف بودیم و به‌ویژه حضور در مطالعه مخزن پارس‌جنوبی از افتخارات ما به حساب می‌آید که در گذشته انجام شده است.» او همچنین عنوان کرد که این شرکت در سال‌های دهه 70 با شرکت‌های شل و بی‌پی در میدان‌های داخل ایران و همچنین پروژه‌های بین‌المللی همکاری داشته است. محمدی ابراز امیدواری کرد که اویک بتواند باتوجه به این سبقه با استفاده از شرایط امروز ایران که پس از برجام در منظر بین‌الملل تغییر کرده است، همکاری خود با شرکت‌های خارجی را در عمق و در عرضه گسترش دهد.

مدیرعامل این شرکت همچنین عنوان کرد که اویک اکنون تولید نفت خام از میدان نفتی آذر که یکی از پیچیده‌ترین میدان‌ها به حساب می‌آید را به 15هزار بشکه در روز رسانده و به‌زودی تولید زودهنگام 30هزار بشکه‌یی در روز را از آن محقق خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر