طعم جدید زندگی روستایی در دولت یازدهم

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۴۷

جهانگیری: روزنامه‌هایی که دشنام می‌دهند، نمودارهای خدمت‌رسانی دولت به روستاها را در صفحه نخست خود چاپ کنند

گروه انرژی|حمید مظفر|

دولت حسن روحانی عملکرد خیره‌کننده‌یی در زمینه توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم، دورافتاده و روستایی خصوصا در حوزه آب‌، برق و گازرسانی را در کارنامه خود به ثبت رسانده

است. عملکردی که به‌نظر می‌رسد شاید تحت‌الشعاع دستاوردهای بزرگ دیگر دولت همچون مهار تورم، افزایش تولید نفت و حل پرونده هسته‌یی ایران قرار گرفته است. دولت اگر به خوبی می‌توانست این دستاورد خود را نیز به اطلاع عامه مردم می‌رساند، امروز کاندیداهای رقبیش مجالی برای طرح ادعای حمایت از محرومان در مناطق دورافتاده در مناظره‌ها و مستندهای تبلیغاتی خود پیدا نمی‌کردند، همان‌طور که اکنون مجالی برای ورود به بحث مهار تورم پیدا نمی‌کنند.

آب‌رسانی به 5هزار و 200روستا با جمعیت 4میلیون نفر، برق‌رسانی به تمام روستاهای بالای 10خانوار در کنار گازرسانی به بیش از 9هزار روستا، دولت یازدهم را با اختلاف فراوانی در صدر رده‌بندی تمام دولت‌ها در حوزه توسعه روستایی قرار داده است. چشیدن آب سالم و پایدار و روشنایی روستاها با توسعه شبکه برق سبب شده تا زندگی روستایی در این دولت طعم جدیدی پیدا کند و زمینه برای مهاجر‌ت‌های معکوس و آنهایی که روستاهای خود را به قصد حاشیه شهرها ترک کرده ‌بودند، فراهم شده است.

این موفقیت‌ها سبب شد تا روز گذشته آیینی برای تکریم فعالان حاضر در این طرح‌ها در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شود. نکته قابل‌توجه این مراسم این‌ بود که سالن اجلاس سران، برخلاف اکثر مراسم‌های خود میزبان سران و مقامات بلندپایه نبود، بلکه شاهد حضور تعداد زیادی از روستاییانی بود که از نقاط مختلف کشور به دعوت دولت برای حضور در این مراسم حاضر شده‌ بودند تا از نزدیک گزارش پروژه‌هایی که با هدف بهبود زندگی آنها در دولت یازدهم پیگیری و اجرا شده‌ بود را شنوا باشند.

در کنار روستاییان و اقوام مختلف حاضر در مراسم، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و یکی از کاندیداهای انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو همراه با قائم‌مقام و مدیران ارشد این وزارتخانه و غلام‌رضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم و نماینده حوزه گچساران نیز حضور داشتند.


یک بچه نیز می‌تواند شعار بدهد!

مهم‌ترین بخش برنامه روز گذشته بدون شک مربوط به صحبت‌های اسحاق جهانگیری بود. نامزد اصلاح‌طلب انتخابات همانند اکثر سخنرانی‌های خود، موضوع بحث را با تلنگر به معضلاتی که ایران در سال 92 و همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم با آن مواجه بود، آغاز کرد. معضلاتی که جهانگیری معتقد بود به علت سوءمدیریت و عدم اشراف مدیران بر حوزه مدیریتی بر کشور تحمیل شد و باوجود سر دادن شعار عدالت و رفع محرومیت، به بدتر شدن روز به روز وضعیت قشر ضعیف منجر شد. وی به کوچک‌تر شدن 35درصدی سفره مردم روستایی در طول دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد. موضوعی که جهانگیری آن را ناشی از تورم 57درصدی هزینه خوراک مردم دانست که با توجه به سهم عمده این هزینه‌ها در طبقات فرودست جامعه و روستایی، اثر قابل توجهی بر معیشت این قشر گذاشته ‌بود.

جهانگیری در ادامه، نوک پیکان انتقادات خود را به سمت کاندیداهایی برد که از نظر وی صرفا با اتکا به شعار و ارائه وعده وارد عرصه انتخابات شده‌اند. کاری که از نظر او حتی یک بچه نیز می‌تواند، انجام دهد. معاون اول حسن روحانی گفت: «مهم‌ترین مساله این است که مدیر باید بداند که مشکل اصلی چیست، چه‌ راهکاری باید برای آن در نظر گرفته شود و آن راهکار چگونه اجرا شود. نباید تنها به حرف‌ها و شعارها توجه کرد. یک بچه نیز می‌تواند این شعارها را تکرار و حفظ کند. این سابقه مدیران است که نشان می‌دهد قادر به انجام وعده‌های خود هستند یا خیر؟»

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با ذکر مثال‌هایی تلاش کرد تا مردم را به ثبات اقتصادی که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در کشور ایجاد شده است، متذکر کند. وی در این رابطه گفت: «با وجود کاهش شدید درآمد نفت در این دولت، قیمت دلار از جای خود تکان نمی‌خورد. آن‌ هم در شرایطی که دولت سه‌سال از فعالیت خود را در شرایط تحریم پشت سر گذاشت. این بدین معنی است که ثبات به اقتصاد ایران بازگشته است و این شرایط سبب شده تا مردم به مدیران خود اعتماد پیدا کرده‌ باشند.»

ثبات سیاسی در کشور و بهبود روابط بین 3قوه موضوع دیگری بود که جهانگیری آن را از دستاوردهای دولتی می‌داند که در آن عضویت دارد. وی به ماجراجویی‌های محمود احمدی‌نژاد و سند رو کردن‌های وی در آخرین ماه‌های دولت دهم اشاره کرد و گفت: «فراموش کرده‌اید که رییس‌جمهور در صحن علنی، علیه رییس‌ مجلس فیلم پخش می‌کرد. من در همان زمان گفتم که کار از دعواهای شخصی گذشته و تبدیل به فرسایش سازمانی شده است.»

صحبت‌های جهانگیری در ارائه دستاوردهای دولت عمدتا با تشویق مدیران و روستاییان حاضر در سالن همراه بود.

یکی از بخش‌هایی که به‌شدت مورد استقبال حاضران قرار گرفت طعنه وی به رسانه‌های مخالف دولت در عدم انعکاس تلاش‌های دولت در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق دورافتاده بود. وی علاوه بر آمار و نمودارهای مربوط به آب‌رسانی و برق‌رسانی که در همایش روز گذشته به نمایش گذاشته‌شد، به گازرسانی به 9هزار روستای کشور و استان محروم سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد. سپس به 17برابر شدن مبلغ پرداختی به گندمکاران داخلی نسبت به سال 91 پرداخت.

به گفته جهانگیری در سال 91 تنها 2میلیون و 400هزار تن گندم با قیمت 420تومان از کشاورزان خریداری شد که مبلغی معادل 800میلیارد تومان را تشکیل می‌داد. در حالی که در همان تاریخ 6میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد. اما در سال گذشته دولت یازدهم 11میلیون و 500هزار تن گندم را با قیمت 1270تومان از کشاورزان خرید که به معنای پرداخت 14هزار و 500میلیارد تومان به گندمکاران است. جهانگیری پس از ارائه این ارقام گفت: «روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که در این چهارسال مدام به این دولت فحش می‌دادند باید این نمودارها را در صفحه اول خود چاپ کنند.»

بخشوده شدن جریمه‌ها و سودهای مربوط وام‌های زیر 100میلیون تومان کشاورزی کمک مهم دیگری بود که دولت با تصمیم مجلس به انجام رساند و بنا بر اعلام معاون اول رییس‌جمهور تاکنون منجر به مختومه شدن 150هزار پرونده شده و در ادامه 350هزار پرونده دیگر نیز مختومه خواهد شد. طرح تحول سلامت موضوع دیگری بود که در صحبت‌های جهانگیری به آن اشاره شد. دستاورد بزرگی که شاید بتوان اثرگذاری آن را در همین یک جمله اسحاق جهانگیری متوجه شد. وی گفت: «خیلی‌ها به من گفتند که کرایه‌یی که برای رفتن به بیمارستان به تاکسی پرداخت می‌کنیم بیش از هزینه درمانی است که در بیمارستان از ما اخذ می‌شود.»

معاون اول رییس‌جمهور در بخش پایانی اظهارات خود به تمجید از عملکرد وزارت نیرو پرداخت و در اظهارنظری جالب بیان کرد: «ما همین عملکرد وزارت نیرو در سال‌های اخیر را در مقابل هرکسی و هرچیزی که مدعی است، قرار می‌دهیم. کسی که یک روز سابقه اجرایی ندارد و در زندگی خود هیچ برقی به هیچ روستایی نرسانده‌ ادعاهایی می‌کند و می‌گوید که من این کارها را انجام می‌دهم. برادر من، صحبتی را بکن که جا داشته ‌باشد.

با چه سابقه‌یی می‌خواهید این وعده‌ها را عملی کنید؟ اینکه یک نفر سخنران باشد و صحبت‌هایی را مطرح کند که دلیلی بر عملیاتی کردن آن نیست. آیا شما در جایگاهی که پیش‌تر در آن قرار داشتید، کارهایی را که باید انجام می‌دادید به سرانجام رسانده‌اید؟»

مردم قضاوت کنند!

میزبان اصلی مراسم روز گذشته، حمید چیت‌چیان و وزارتخانه تحت امرش بود که مسوول اصلی پروژه‌های آب‌ و برق‌رسانی به روستاهای مختلف کشور بوده است. وزیر نیرو با اشاره به حق مردم در دسترسی به آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترسی و مقرون به صرفه که مورد تاکید سازمان ملل متحد نیز قرار دارد به دغدغه‌های روزهای نخست شروع به فعالیتش اشاره کرد.

دورانی که آب‌رسانی به بیش از 7هزار روستا با استفاده از تانکر و به صورت سیار انجام می‌شد. در فاز اجرایی نیز به گفته چیت‌چیان در بودجه سال 92 که توسط دولت دهم تدوین شده‌ بود هیچ‌گونه ردیفی برای آب‌رسانی‌ روستاها وجود نداشت و در آن زمان تنها منبع اعتبار وزارت نیرو از محل باقی‌مانده اعتبارات استانی و مبلغ ناچیز دریافتی در قبض مشتریان شهری برای توسعه آب روستایی بود.

نخستین بودجه تنظیمی دولت حسن روحانی جایی بود که برای نخستین‌بار شامل یک ردیف 300میلیارد تومانی بود که مشخصا به توسعه آب‌رسانی روستایی اختصاص پیدا کرد و این رقم در بودجه سال 96 به هزار و 100میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. هرچند چیت‌چیان نقطه عطف اجرای طرح‌های آب‌رسانی روستایی را در اختصاص 500میلیون‌دلار از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه 94 و دریافت آن در اواخر همین سال دانست.

به گفته وزیر نیرو، نتیجه فعالیت‌های دولت در این حوزه این است که تنها در سال گذشته، به 2958 روستا آب‌رسانی صورت گرفت. در حالی که در تمام 8سال دولت‌های اصولگرای نهم و دهم این رقم کمتر از 300روستا بود و چیت‌چیان از مردم درخواست کرد تا براساس همین آمار و ارقام قضاوت کنند که این دولت تا چه حد از محرومان و اقشار فرودست حمایت کرده است.

به گفته وی، طرح‌های آب‌رسانی صورت گرفته در دولت یازدهم علاوه بر اهمیت فوق‌العاده در ارتقای سطح سلامت روستانشینان، جایگاه ویژه‌یی نیز در تقویت اقتصاد روستایی و آب‌رسانی به واحدهای کوچک روستایی داشته که منجر به ایجاد اشتغال مستقیم برای 59هزار نفر شده است. چیت‌چیان وعده داد که دولت یازدهم در ادامه این مسیر، 876روستای دیگر با جمعیت 577هزار نفر نیز تا پایان مردادماه سال جاری به جرگه روستاهایی که مشکل آب شرب آنها حل شده اضافه خواهند شد.

چیت‌چیان از انجام تعهد وزارت‌ نیرو به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در رابطه با برق‌رسانی به تمام روستاهای با بیش از 10خانوار در سال گذشته نیز اشاره کرد. اقدامی که با اجرای قریب به 2000کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف در نقاط صعب‌العبور و پراکنده به ثمر نشست. به گفته وزیر نیرو در 117 روستای کشور نیز که امکان توسعه شبکه برق نبود، دولت اقدام به ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر