آمادگی ایتالیا برای سرمایه‌گذاری در کریدور «زاگرس»

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۳۹

گروه راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شماره 10 محور اتصال 26 ملت است و باید نگاه انسان محور و توسعه‌یی در ساخت این کریدور وجود داشته باشد، گفت: 17میلیون نفر از جمعیت کشورمان در حاشیه این کریدور زندگی می‌کنند که می‌تواند نقش موثری در اقتصاد ایران داشته باشد.

روز گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره 10و راه‌های تجاری‌سازی آن با تاکید بر اینکه این کریدور فراتر از یک مسیر برای حمل و نقل و جابه‌جایی است، اظهار کرد: این کریدور باید محور توسعه قرار بگیرد و با رویکرد توسعه‌یی ساخته شود.

وی با اشاره به منابع موجود در طول کریدور شماره 10 گفت: این کریدور از جهت دسترسی به منابع طبیعی و منابع محیطی و آب و خاکی همچنین معادن ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و در امتداد شمال به جنوب و شرق 26 ملت را به یکدیگر متصل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث ترانزیت و حمل و نقل و جابه‌جایی تنها بخشی از ماموریت این کریدور است، ادامه داد: اگر در ساخت این کریدور رویکرد توسعه‌یی و هویتی نداشتیم بعدها با چالش مواجه خواهیم شد.

آخوندی با بیان اینکه در این کریدور باید مفهوم انسان را در نظر بگیریم، گفت: این یک رویکرد جدید برای آینده ایران است و متاسفانه در سال‌های گذشته در حوزه توسعه، حوزه تمدنی را در نظر نگرفته‌ایم و همه‌ چیز را به اعداد و ارقام محدود کردیم و در برنامه‌های استراتژیک دچار اشتباهات فاحش شدیم.

وی با بیان اینکه غربی‌ها با یک نگاه دیگر خاورمیانه را تعریف می‌کنند که در آن نگاه، خاورمیانه در حوزه تمدن ایران‌شهری نیست، گفت: وقتی از درون نگاه می‌کنیم یک حوزه تمدنی می‌بینیم که با نگاه غربی‌ها بسیار متفاوت است.

اگر یک ستون فقرات برای حوزه تمدن ایرانشهری در نظر بگیریم حول این ستون دو سلسله جبال زاگرس و البرز است و به طور قطع این ستون فقره زاگرس بیش از یک کریدور حمل و نقلی محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این کریدور پشتوانه تاریخی بسیار مستحکمی دارد، ادامه داد: کریدور شماره 10 در شمال و شمال شرق به آسیای میانه متصل می‌شود. انسان‌هایی که با مردم ایران تاریخ و زبان مشترک دارند. این کریدور همچنین در مرکز هم ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از مباحث مبادله کالا، تجارت و ترانزیت در این کریدور مبادلات ارتباطات درون‌منطقه است، گفت: با این رویکرد توسعه‌یی می‌توان در منطقه چندین هاب جدید تعریف کرد که می‌تواند مبادلات علمی بسیار برجسته‌یی انجام دهد. این کریدور می‌تواند محور ارتباطات دانشگاهی باشد.

آخوندی با بیان اینکه 20درصد از جمعیت ایران در حاشیه کریدور شماره 10 زندگی می‌کنند، ادامه داد: تعداد جمعیت در جوار کریدور شماره 10 چیزی بیش از 17میلیون نفر است که این به تنهایی 20درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود بنابراین، این کریدور می‌تواند برای ایران و اقتصاد آن بسیار حائز اهمیت باشد.


ایجاد ارتباط دانشگاهی در کریدور

آخوندی همچنین گفت: در این کریدور شما می‌توانید ارتباط دانشگاهی را هم‌ فراهم کنید، به‌طوری ‌که دانشگاه‌های منطقه می‌توانند، فرصت‌های مناسبی برای مطالعه دانشجویان و پژوهشگران فراهم کنند تا دیگر افراد دانشگاهی نیازی به عزیمت به سمت دانشگاه‌های اروپا و امریکا نداشته باشند. آیا دانشگاه‌های منطقه ظرفیت مطالعاتی ندارند؟ از این رو از منظر کریدور توسعه که نگاه می‌کنیم باید عینکمان را عوض کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اصرار دارم، کریدورهای تعریف ‌شده از سوی ما از منظر کریدور توسعه دیده شوند. به طور مثال جاده ابریشم فقط جاده حمل‌ونقلی نبوده است بلکه یک کریدور تمدنی بوده که تمدن‌های مختلف در آن به گفت‌وگو می‌پرداختند.


سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیاردی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل کریدور شماره 10به سرمایه‌گذاری 6 هزارمیلیارد تومانی نیاز داریم، اظهار کرد: اواخر خرداد ماه ریل به کرمانشاه می‌رسد و پس از آن اواخر تیر ماه ارومیه به راه‌آهن متصل می‌شود و اواخر مرداد ماه هم ریل به رشت می‌رسد. خیرالله خادمی در حاشیه همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره 10و راه‌های تجاری‌سازی آن با اشاره به ویژگی‌های این کریدور تجاری گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کریدور شماره 10 این است که کوتاه‌ترین مسیر اتصال ایران به جنوب اروپا از ترکیه و کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای اروپایی به آب‌های خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این کریدور از لحاظ ترانزیتی اقتصادی‌ترین کریدور کشورمان محسوب می‌شود، گفت: روابط خوبی برای افزایش تعاملات تجاری از طریق این کریدور برقرار کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش کریدور شماره 10در افزایش تعاملات تجاری با کشور عراق گفت: این کریدور در طول محور خود 10 مرز رسمی ایران با کشورهای همسایه را پوشش می‌دهد. کریدور شماره 10(کریدور بندر امام- مرز بازرگان) از مرز شلمچه تا مرز بازرگان را پوشش می‌دهد و این مرزها را به صورت آنتنی به یکدیگر اتصال می‌دهد بنابراین با وجود این کریدور، آینده خوبی را برای تجارت ایران و عراق پیش‌بینی می‌کنیم.

خادمی با بیان اینکه مطالعات ساخت این کریدور از 6 سال گذشته آغاز شده بود، ادامه داد: دو سال پیش توانستیم این کریدور را تحت عنوان کریدور شماره 10 به تصویب برسانیم که از بندر امام آغاز و تا شمال غربی کشورمان در مرز بازرگان امتداد پیدا می‌کند.


اتصال ۳ مرکز استان به خط آهن

خیرالله خادمی هچنین با اشاره به رسیدن ریل به استان همدان اعلام کرد: ظرف 3ماه آینده 3مرکز استان دیگر نیز به شبکه سراسری ریلی کشور متصل می‌شود.

خادمی اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز وعده داده بودیم در اردیبهشت ماه ریل به استان همدان رسید و با حضور رییس‌جمهور قرارداد بهره‌برداری از آن کلید خورد. پیش‌بینی می‌شود، ظرف هفته‌های آینده کارهای نهایی برای بهره‌برداری از این خط انجام شود تا مسافرگیری در خط آهن همدان رسما کلید بخورد.

وی ادامه داد: پس از رسیدن ریل به همدان طبق پیش‌بینی‌های ما تا پایان خرداد ماه ریل به کرمانشاه خواهد رسید.

درحال حاضر حدود ۶۰ کیلومتر از ریل‌گذاری این پروژه باقی مانده و با توجه به اینکه ما روزانه ۱.۵ کیلومتر ریل‌گذاری انجام می‌دهیم طبق برآوردهای صورت گرفته، خط آهن کرمانشاه در خرداد ماه تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور رسیدن خط آهن به دو استان گیلان و آذربایجان غربی را نیز جزو اولویت‌های اصلی دولت دانست و گفت: با برآوردهای صورت گرفته، کار روی خط ریلی ارومیه در تیر ماه امسال به پایان می‌رسد و تا آخر مرداد ماه نیز خط آهن رشت تکمیل خواهد شد و به این ترتیب ما توانسته‌ایم به وعده رساندن ریل به استان‌های باقی مانده قرار گرفته در اولویت عمل کنیم. درحال حاضر پشتیبانی از این پروژه‌ها به شکل کامل انجام می‌شود و تمام شرکت‌های سازنده تراورس ریلی با تمام ظرفیت خود فعال هستند.


آمادگی ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد ایران برای پیوستن کریدور شماره 10 به کریدور بین‌المللی تراسیکا خبر داد و گفت: ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این کریدور در قالبBOT و BLT اعلام آمادگی کردند.

امیر امینی در حاشیه همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره 10و راه‌های تجاری‌سازی آن با بیان اینکه این کریدور پیونددهنده مرزهای شمالی و غربی در کشورمان است، گفت: طول کریدور شماره 10، 1420کیلومتر است که خروجی طرح جامع حمل و نقل را در کریدور زاگرس قرار داده‌ایم تا بتوانیم کار در مجامع حمل و نقلی و تجارت از شرق به غرب و از جنوب به شمال را در دست بگیریم.

وی اظهار کرد: از طریق این کریدور می‌توانیم با 200میلیون نفر کشورهای حاشیه امتداد این کریدور تعاملات تجاری داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول این کریدور و امتداد آن 26کشور وجود دارد، ادامه داد: کریدور شماره 10 کشورهای چین، شرق آسیا و شرق اروپا را پوشش می‌دهد و این کشورها از مهم‌ترین کشورهای هدف این محور هستند.

امینی با تاکید بر اینکه کریدور شماره 10 می‌تواند نقش بسزایی در توسعه کشور داشته باشد، ادامه داد: حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و فعالیت‌های خدماتی ازجمله حوزه‌هایی هستند که می‌توانند تحت تاثیر این کریدور رشد پیدا کنند.

این مقام مسوول از پیشنهاد ایران برای پیوستن این کریدور به کریدورهای تراسیکا خبر داد و گفت: برای پیوستن کریدور شماره 10به تراسیکا باید مسائل گمرکی تسهیل عبور و مرور و دیگر مسائل مربوط در این زمینه را بازنگری کنیم و به تصویب برسانیم.

امینی با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران ایتالیایی در ساخت این کریدور اظهار کرد: شرکت ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه به صورت BOTو BLT اعلام آمادگی کرده است و برای ادامه این پروژه به سرمایه 10تا 15میلیارد دلاری نیاز داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر