۶۵ درصد زندانیان مهریه ۲۰۰سکه هم ندارند

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۳۷

رییس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه ۶۵ درصد محکومان مهریه، در پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه ناتوان شده‌اند، گفت: این امر ضرورت فعالیت در حوزه فرهنگی را بیش از پیش توجیه می‌کند. به گزارش مهر، علی‌اصغر جهانگیر توجه و تابعیت از مطالبات ستاد دیه مرکز را مهم‌ترین رمز موفقیت دفاتر استانی مطرح کرد و گفت: هیات‌مدیره ستاددیه کشور بر حسب یک نیازسنجی دقیق در راستای پاسخگویی به روز در قبال برخی موانع و مشکلات اداری برآمده است که اصلاح اساسنامه این نهاد حمایتی در همین راستا تعریف می‌شود.

رییس سازمان زندان‌ها اظهار کرد: ستاددیه تشکیلاتی مردم نهاد دارد و چون نفع شخصی در آن وجود ندارد نتیجه کار هم بسیار ارزشمند شده است. این یک اصل است که هر چه رنگ مادی به خود گرفت برکت هم از آن اقدام کم می‌شود. البته این بدان مفهوم نیست که کسی در مجموعه ستاددیه دریافتی نداشته باشد اما اینکه در این ستاد مقیاس اندازه‌گیری با پول نیست بسیار قابل اعتنا است. چرا که بطور اساسی تلاش برای نجات یک انسان اصلاً قابل تقویم به پول نیست.

جهانگیر با اشاره به اینکه خدمت ستاد دیه تنها شامل حال یک زندانی نمی‌شود، اظهار کرد: در فرایند یک آزادی و آن هم آزادی یک زندانی نیازمند و آبرومند محکوم به جرایم غیرعمد علاوه بر مسبب یک سانحه یا حادثه شخص آسیب‌دیده و همین‌طور خانواده‌های این افراد هم مشمول این اقدام خیر می‌شوند و در کنار همه اینها آنچه شایسته تقدیر است این امر مهم است که با رهایی یک زندانی واجد شرایط تشکیلات و نهادهای دولتی ذی‌ربط در امر زندانبانی هم به نوعی یاری می‌شوند.

رییس سازمان زندان‌ها ادامه داد: بانیان تاسیس ستاد دیه این طور نبود به زندانی غیرعمد فقط در حد یک محبوس نگاه کنند، بلکه با یک باور قلبی آنها در فضای ذهنی خودشان از این افراد به عنوان اسیر یاد می‌کردند و با یک دغدغه خاصی آزادی مددجویان نیازمند را پیگیری می‌کردند که به لطف خدا این نوع نگاه تا امروز باقی مانده و مدیر و کارکنان این مجموعه این رویه سنتی را با علاقه تداوم می‌دهند.

جهانگیر با تاکید بر تشریک مساعی و هم‌افزایی سازمان در دستیابی به موفقیت‌های بیشتر یادآور شد: در شرایط فعلی و در عصری که در آن هستیم به دلیل تخصصی شدن برخی از رشته‌های کاری و همچنین نیاز به تعامل بیشتر با مجموعه‌های همسو ارتباط با نهادها و سازمان‌های دیگر نه فقط در حد یک سفارش بلکه در قالب یک ضرورت تعریف می‌شود.

جهانگیر با بیان آمار زندانیان کشور اظهار کرد: هم‌اکنون از جمع ۲۲۲ هزار نفری زندانیان سراسر کشور ۷ درصد را محکومان جرایم غیرعمد شامل می‌شود که با مشاهده تعداد بالای بدهکاران مالی ناشی از صدور چک و تعهدات مربوط به مهریه و نفقه لازم به نظر می‌رسد ستاد دیده در کنار رسالت اصلی خود در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش به آحاد مختلف جامعه نیز فعالیت نماید.

وی با تفکیک بدهکاران مهریه به تعداد سکه‌های تقاضا شده گفت: متاسفانه بیشترین میزان بدهکاران موضوع مهریه که ۶۵ درصد این افراد را شامل می‌شوند در پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه ناتوان شده‌اند که این امر ضرورت فعالیت در حوزه فرهنگی را بیش از پیش توجیه می‌کند. شایسته نیست اما در موضوع مهریه با عنایت به مرخصی‌ها ما زندانی داریم که ۵ سال در زندان بوده است.

جهانگیر گفت: یکی از عوامل مهمی که بقای هر نهادی را در عرصه خدمت‌رسانی تضمین می‌کند همین بحث توجه به مدیران، کارگزاران و بازیگردانانی است که در هر سازمان و ستادی نقش آفرینی می‌کنند. نیروی انسانی عامل موثر پیشرفت به هر مجموعه‌یی است که طبق تعاریف نهادهای بین‌المللی از آن با عنوان سرمایه یاد می‌شود. برای همین منظور برنامه‌نویسان اداری به نحوی به تدوین اصول اجرایی می‌پردازند که همواره توجه به این عامل در صدر قرار گیرد و لطمه‌یی بدان وارد نشود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر