تالاب‌ها وسط دعواهای سیاسی له نشوند

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۳۶

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه منابع آب کشور آسیب بسیاری دیده است، اظهارکرد: برنامه‌های احیایی تالاب‌ها در دولت یازدهم شروع شده است و امیدواریم در دولت بعدی نیز ادامه یابد. معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سرزمین ما به لحاظ منابع اکوسیستمی و آب و خاکی غنی نیست بلکه محدود است. استفاده بیش از حد از این منابع طی چند دهه گذشته اثر خود را بر اکوسیستم‌های آبی کشور یعنی تالاب‌ها گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه طی 3-2 دهه گذشته تالاب‌ها دچار سیر قهقرایی بوده‌اند، گفت: طی سه دهه اخیر بیشترین خشکی و آسیب مربوط به تالاب‌های فلات مرکزی و کوهستانی است.

معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای احیای تالاب‌ها فعالیت‌های وسیعی صورت گرفته است، اظهارکرد: می‌توان این اقدامات را به سه دسته تقسیم کرد. در زمینه قانونگذاری و اصلاح قوانین احتیاج به اصلاح رویکرد داشتیم بنابراین در دولت یازدهم آیین‌نامه اجرایی حفاظت و مدیریت تالاب‌ها مصوب شد که مسیرهای اجرایی برای حفاظت از تالاب‌ها را برای دولت باز کرد.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه دولت برای نخستین‌بار قانون جامعی برای حفاظت، مدیریت و احیای تالاب‌ها به تصویب مجلس رساند، گفت: با توجه به تعامل خوب سازمان محیط زیست با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست برای نخستین بار در این دوره ابلاغ شد که هفت اصل آن بطور مستقیم سرنوشت تالاب‌ها را هدف قرار داده است. بطور کلی در بخش قانونگذاری و مقررات، اقدامات راهگشایی انجام شده است. وی با بیان اینکه اقدامات اجرایی، دسته دوم فعالیت‌های احیایی دولت یازدهم است، تصریح کرد: با توجه به اینکه احیای تالاب‌ها یک موضوع فرابخشی است و احتیاج به هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دارد، ستادی برای هماهنگی این موضوع بر اساس الگوهای زیست بومی ایجاد شد. این ستاد نخستین بار برای دریاچه ارومیه تشکیل شد که معاون اول رییس‌جمهور - ریاست این ستاد- را بر عهده داشت و استانداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله افراد موثر حاضر در ستاد بودند همچنین این ستاد یک مجری تمام وقت و مقتدر مثل دکتر عیسی کلانتری داشت.

معاون امور تالاب‌ها با اشاره به اینکه اجرای الگوی مشارکتی و هماهنگ‌کننده برای احیای بقیه تالاب‌ها نیز شکل گرفته است، گفت: برای احیای تالاب‌های خوزستان، گیلان، فارس و... ستادهای احیای تالاب‌ها با مسوولیت استاندار شکل گرفته است. شکل‌گیری شوراهای عالی آب درجه دو از جمله اقدامات اجرایی برای احیای تالاب‌ها بوده است. این شوراها با عضویت دستگاه‌های مختلف، حضور استانداران، نمایندگان بهره‌بردار و با ریاست وزارت نیرو تشکیل شده است. تاکنون ۳۰ شورای درجه دو برای احیای تالاب‌ها و برای عملیاتی کردن برنامه‌ریزی‌ها برگزار شده است.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه برای هفت حوضه آبریز گاوخونی، چرخه، کارون، دز، کشف‌رود، سفیدرود و هراز شورای عالی درجه دو تشکیل شده است، اظهارکرد: در دولت یازدهم تخصیص‌های ویژه برای حفاظت از تالاب‌ها تعیین شد. طی چند دهه گذشته تخصیص منابع آب تنها برای شرب، کشاورزی و صنعت بود اما در این دولت حق آبه محیط زیست با اولویت دوم تعریف شد. بدین‌ترتیب سهم آب محیط زیست بعد از شرب در اولویت دوم تخصیص‌های آبی کشور قرار گرفت. بر اساس این تصمیم در تخصیص ۱۳۹۵ حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب آب از منابع ذخیره شده سدها به حفاظت اکوسیستم‌ها اختصاص یافت.

معاون امور تالاب‌ها با بیان اینکه زمینه سوم فعالیت‌های دولت یازدهم در زمینه حفظ تالاب‌ها، جلب مشارکت جوامع محلی و همه ذی‌نفعان است، گفت: حوضه آبریز تالاب‌ها ذی‌نفعان بسیاری دارد. کشاورزان، صنعتگران، جزو بهره‌برداران محسوب می‌شوند همچنین موضوع شرب نیز مطرح است بنابراین همه این گروه‌ها در تقسیم آب حوضه شریک هستند. مردم را باید برای حفظ تالاب‌ها به صحنه بیاوریم تا مسوولیت‌شان را به‌درستی اجرا کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر