به اسم یارانه ٤٥ هزار تومانی، تورم ٤٣ درصدی ایجاد شد

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۳۴

وزیر کار: وعده می‌دهند به کسی که سر کار نرفته پول بدهند

گروه اقتصاد اجتماعی|

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست هم‌اندیشی سراسری اعضای هیات‌مدیره و بازرسان کانون‌های بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی که در سالن نگین تامین اجتماعی برگزار شد، گفت:«سازمان تامین اجتماعی در دولت قبل دو ضربه مهم خورد. نخستین ضربه ناشی از اتخاذ سیاست‌های غلط بود که باعث شد، تامین اجتماعی برای دوره خاصی از چرخه عمر با یک عدد و رقم خاص است به سازمانی برای خوشگذارنی سیاست‌گذاری برای کسب رضایت و جلب آرا تبدیل شود.» صحبت‌های او درحالی است که عضو هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی نیز در همین مراسم از مساله یارانه‌ها انتقاد و عنوان کرد که «در دولت گذشته به اسم یارانه ٤٥ هزار تومانی، تورم ٤٣ درصدی ایجاد شد.» او ادامه داد: «حدود ۱میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته در یک چشم به زدن تبدیل شدند به بیش از ۳ میلیون بازنشسته و این به معنای نابودی سازمانی است که می‌خواهد بین نسلی عمل کند. » او افزود: «خوشبختانه بدنه سازمان تامین اجتماعی بدنه‌یی بود که توانست این ضربه را مهار کند و سازمان سر پای خودش بیاستد، ولی اگر همین روند ادامه داشت سازمان بحران زده می‌شد. ما حداقل توانستیم جلوی این روند را بگیریم.»


بانکی که وجود نداشت

ربیعی با اشاره به سیاست‌های حمایتی سازمان تامین اجتماعی در دولت قبل، گفت:«متاسفانه سیاست‌های حمایتی که باید در نهادهای حمایتی یا در زیر مجموعه تامین اجتماعی انجام می‌شد و پول آن با پول این سازمان ۶۰ ساله ترکیب نمی‌شد، در خود سازمان انجام شد.» او ادامه داد:«این سیاست‌های حمایتی بیشتر متکی بر جلب آراء بود و من نام آن را سیاست‌های حمایتی رضایت بخش می‌گذارم.» او افزود:«در سال ۱۳۸۸ برنامه‌یی به عنوان همسان‌سازی اجرا شد. این برنامه هیچ گونه پشتوانه مالی نداشت. آنها همین کار را با صندوق بازنشستگی فولاد انجام دادند و باعث شدند این صندوق تا امروز نتواند نفس بکشد و ناچار شود با تزریقات جانبی خودش را اداره کند. »

وزیر کار گفت: «ضربه دوم به تامین اجتماعی زمانی بود که مدیریت این سازمان در دولت گذشته تامین اجتماعی را به سمت خودکاهندگی برد و سازمان به مدیرانی سپرده شد که درک اجتماعی از مسائل نداشتند و تنها به عنوان پاداش دوستی‌ها و برای فرار از جایی دیگر در سازمان مستقر شدند. » او ادامه داد: «اگر انتخاب سال ۹۲ اتفاق نمی‌افتاد و چشمان هوشیار ناظر در سازمان مستقر نمی‌شدند، یقینا وضعیت این سازمان نامشخص بود. » او افزود: «آن زمان که در معرض تحول سیاسی انتخابات بودیم، اموال تامین اجتماعی فروخته شده بود؛ با پولی که وجود نداشت، در بانکی که اصلا وجود نداشت. اصلا بانکی در مالزی و هیچ کجای دنیا وجود نداشت.»


شغلی که وجود نداشت

ربیعی گفت: «این شیوه کار و نگاه به تامین اجتماعی باعث شد که ما سال‌ها زحمت بکشیم تا این نگاه را دور کنیم و به تعبیری این سازمان را تبدیل به یک پرچم سفید بکنیم. هم‌اکنون این سازمان از نگاه من، یک سازمان حرفه‌ای، اخلاقی و انسانی است. »

او ادامه داد: «ما در دورانی به سازمان تامین اجتماعی رسیدیم که سازمان بدترین شرایط را داشت. در آن سال علاوه بر اینکه با یک تورم رو به ۴۰ درصد روبرو بودیم، اقتصاد کشور کوچک شده بود و در این اقتصاد کوچک نارضایتی اجتماعی رو به بالا بود. »

او افزود: «در دورانی که به وزارتخانه آمدم، معدل اشتغال ناچیز بود و سال‌ها کار ایجاد نشده انباشته بود. ۹ میلیون نفر جمعیت دهه شصتی یک‌باره وارد بازار کار شدند. در دانشگاه‌ها باز شد و با پذیرش بدون کنکور، جمعیت دانشجوها زیاد شد. این جمیعت تحصیل کرده و با انتظار بالا هم وارد بازار کار شدند و این، یعنی ما با یک اقتصاد کوچک شده و شغل‌هایی که سال‌ها ایجاد نشده روبرو بودیم.»

وزیر کار گفت:«امروز برخی غیرمنصفانه انتقاد می‌کنند. ما بطور متوسط سالانه حدود ۷۰۰هزار شغل ایجاد کردیم. شما فکر کنید اگر این ایجاد شغل‌ها نبود عطش بیکاری چه می‌شد؟» او ادامه داد: «اگر در زمانی که درهای کشور بسته بود و امکان صادرات و واردات کالا نبود، آن مدیریت همچنان بر تامین اجتماعی حاکم می‌ماند، امروز وضعیت چگونه بود؟»

او افزود: «در آن سال‌ها کارهایی می‌کردند و شوک رضایتی می‌دانند و برای مردم مشکل ایجاد می‌کردند. امروز هم باز با مردم بازی می‌کنند. باز به مردم می‌گویند که اگر آمدیم ۲۵۰ هزار تومان می‌دهیم. این چه حرفی است؟ به فردی که هنوز سرکار نرفته پول بدهیم؟ تامین اجتماعی! به شما چند نفر مراجعه می‌کنند؟ شغل‌های غیررسمی مراجعه نمی‌کنند؟ هر که در خانه است مراجعه نمی‌کند؟ به چه کسی می‌دهید؟ به چه کسی نمی‌دهید؟ چگونه تفکیک می‌کنید؟»

دولت، یک ریال بدهی هم برای تامین اجتماعی ایجاد نمی‌کند

ربیعی گفت: «برخی انتقاد می‌کردند که چرا دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی نمی‌دهد؟ من اینجا اعلام می‌کنم که دولت، یک ریال بدهی هم برای تامین اجتماعی ایجاد نمی‌کند. » او ادامه داد: «روزی که وزیر شدم، ۵۰۰ استخدام غیرمجاز را در سازمان لغو کردم. همان زمان اعلام کردم که کسی بدون آزمون حق ورود به این سازمان را ندارد. سازمان تامین اجتماعی سال ۸۴ حدود ۴هزار میلیارد تومان از دولت طلب داشت. ظرف ۸ سال این بدهی می‌شود ۶۰ هزار میلیارد تومان. چه می‌شود که این بدهی اضافه می‌شود؟ در حقیقت با نرخ اوراق مشارکت بهره به این بدهی اضافه می‌شود. » او افزود: «آن کسی که سازمان تامین اجتماعی را به این وضع درآورد الان در استان یزد، به عنوان نماد تامین اجتماعی کنار شما قرار می‌گیرد. اگر نماد تامین اجتماعی شما اوست، خدا آخر و عاقبت تامین اجتماعی را ختم به خیر کند!»


بدهی دولت قبل 14 برابر شده بود

پیش از ربیعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این مراسم سخن گفت. نوربخش با یادآوری اینکه بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی در ۵۰ سال آغازین، یعنی تا سال ۸۴، فقط 4200 میلیارد تومان بود، گفت: «این میزان بدهی صرفا در دولت‌های نهم و دهم به ۶۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۱۴برابر رسید.» او ادامه داد: «دولت یازدهم هیچ بدهی جدیدی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد نکرده است. بلکه طبق قانون، به بدهی‌های دولت، مادامی که به سازمان پرداخت نشده است، برابر سود اوراق مشارکت، سود تعلق می‌گیرد. دلیل اصلی افزایش بدهی‌های دولت به این سازمان همین سود سالانه‌یی است که به اصل بدهی تعلق گرفته است. » او افزود: «مهم‌ترین علت ایجاد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ایجاد تعهدات بدون منبع در دولت‌های نهم و دهم بوده است. در حالی که با قاطعیت عرض می‌کنم در ۴ سال دولت تدبیر و امید، هیچ قانون بدون منبعی به این سازمان تحمیل نشده است.» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: «آقایانی که امروز دایه مهربان‌تر از مادر برای بازنشستگان شده‌اند، بدانند که در تمام سال‌های استقرار دولت مورد علاقه شما، به غیر از سال ۸۸ که سال انتخابات بود، حقوق بازنشستگان کمتر از نرخ تورم افزایش داشت. در حالی که در چهار سال دولت تدبیر و امید، همه ساله بیش از نرخ تورم به حقوق بازنشستگان اضافه شده است و البته هنوز ادعا نداریم که این میزان کافی است.» او با اشاره به استخدام‌های نجومی در مدیریت قبلی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: «مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی و مسوول بالا دستش در تقسیم سهمیه‌های استخدام‌های نجومی، تفاهم کامل داشته‌اند و ٥٠-٥٠ کار می‌کردند. » او افزود: «بدون امضاء مدیرکل مالی وقت، تفاهم‌نامه واگذاری ۱۳۸شرکت سازمان را با بابک زنجانی امضا کردند. در موارد دیگر، زمینی به ارزش ٤٢٠میلیارد تومان را با قیمت ٤٠میلیارد تومان و زمین دیگری در اصفهان به ارزش ٢٠٠ میلیارد تومان را با قیمت ٢٩ میلیارد تومان فروختند.»

محسن سرخو نیز در این مراسم گفت: «در ٨ سال دولت گذشته بین ٦ تا ١٨ درصد افزایش مستمری داشته‌ایم در حالی که در برخی سال‌ها تورم ٤٠درصدی داشته‌ایم و به اسم یارانه ٤٥هزار تومانی، تورم ٤٣درصدی ایجاد شد و بیش از ١٥٠هزار تومان از جیب مردم خارج شد تا ٤٥هزار تومان یارانه به آنان پرداخت شود.» او افزود:«امروز هم کسانی که شعار افزایش یارانه‌ها را می‌دهند، راهی ندارند جز اینکه که باز پولی را چند برابر آن یارانه از جیب مردم بردارند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر