معمای بدهی‌ هزاران میلیارد تومانی شهرداری تهران

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۲۳

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری |

مدتی است بحث بر سر میزان بدهی‌های شهرداری به محل تنش بین برخی اعضای شورای شهر و شهرداری تبدیل شده است. در حالی که برخی اعضای شورای شهر همواره از عدم اطلاع‌رسانی شهرداری در خصوص میزان بدهی‌هایش به بانک‌ها و نیز پیمانکاران گلایه داشتند، چندی پیش علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گزارشی برای نخستین بار، میزان بدهی‌های شهرداری را عنوان کرد. بر این اساس میزان دقیق بدهی‌ها 20هزار و 495میلیارد تومان عنوان شد.

به گفته دبیر، بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات مالی و بانک‌ها برای نخستین‌بار تا پایان سال95 محاسبه شد که بر این اساس دیون به پیمانکاران (اشخاص حقیقی و حقوقی) 5هزار و 182میلیارد تومان و دیون حاصل از تملک یک‌هزار و 713میلیارد تومان بوده است. همچنین ۴۸۱ میلیون تومان سپرده حسن انجام کار و سپرده تامین اجتماعی یک‌هزار و 138میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این در این گزارش میزان بدهی به موسسات و بانک‌ها 11هزار و 981میلیارد تومان اعلام شد که این مبلغ در مجموع 20هزار و 495 میلیارد تومان می‌شود. دبیر همچنین مطالبات شهرداری تهران از موسسات دولتی را از دولت‌های گذشته تاکنون در حدود ۱۴هزار میلیارد تومان برآورد کرد. همانطور که عنوان شد تا پیش از این عدم شفافیت عملکرد شهرداری در این حوزه محل انتقاد برخی اعضای شورا قرار داشت. تا جایی که چندی پیش رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با انتقاد از عدم شفافیت عملکرد شهرداری در حوزه مالی گفت: در ۳ سال اول شورای چهارم کسی از آقایان در شهرداری زیر بار شفاف‌سازی آمار مالی و در اختیار قرار دادن این آمار به شورا نمی‌رفت، اما حدود ۵ الی ۶ ماه قبل به علت درخواست‌های مکرر و پیگیری اعضا، شهرداری بالاخره درباره‌ میزان بدهی خود گزارشی به شورا ارائه کرد.

‌برخی اعضای شورای شهر در صحت میزان بدهی‌های شهرداری که توسط دبیر عنوان شد، تردید دارند. آماری که این عده عنوان می‌کنند با آمار ارائه شده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری بسیار متفاوت است تا جایی که غلامرضا انصاری میزان بدهی‌های شهرداری را 60هزار میلیارد تومان و محمد مهدی تندگویان نائب رییس کمیسیون شهرسازی نیز این میزان را تا 70‌هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. با وجود آنکه نائب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، از بدهی 70‌هزار میلیارد تومانی شهرداری خبر می‌دهد، اما قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران اوایل سال جاری میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران را ۳‌هزارمیلیارد تومان عنوان کرده و گفته بود که این بدهی در دوره‌های قبلی شهرداری هم وجود داشته است. به گفته وی، در سال۹۴ میزان دقیق بدهی شهرداری به پیمانکاران زیر ۹‌هزار میلیارد تومان بود، اما امروز این رقم به ۴‌هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان رسیده است که یک سوم این رقم هم با پیگیری‌های به عمل آمده باید اصلاح شود و قطعا به ۳‌هزار میلیارد تومان خواهد رسید.


بدهی 16‌هزار میلیاردی شهرداری

گودرزی در جدیدترین آمار خود در خصوص میزان بدهی‌های شهرداری تهران به خبرنگار «تعادل» گفت: بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران، املاک و... تا تاریخ یک تیر ماه 1395، 8‌هزار و 517 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 4هزار میلیارد تومان از دیون باقی مانده است، گفت: قریب ‌هزار میلیارد تومان از این بدهی باید اصلاح شود.

وی در خصوص اصلاحات گفت: در برخی جاها قرارداد منعقد شده ولی اجرایی نشده یا اسناد ارائه نشده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ادامه داد: در تیر ماه سال گذشته در خصوص میزان دیون شهرداری تهران گزارشی ارائه کرده‌ایم و تمامی اعضای شورا در این باره اطلاعات لازم را دارند وعلت اینکه برخی از از اعضای شورا اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند جالب است.

وی با اشاره به اینکه برخی اعلام می‌کنند شهرداری تهران 60‌هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: این میزان بدهی درست نیست و کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند یا بی‌اطلاع هستند یا سیاسی بازی می‌کنند.


12هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها

وی در خصوص ریز بدهی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر به بانک‌ها 12‌هزار میلیارد تومان بدهی داریم و بدهی به پیمانکاران، بیمه و املاک نیز حدود 4‌هزار میلیارد تومان است و در مجموع شهرداری تهران 16‌هزار میلیارد تومان بدهکار است. وی با اشاره به بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران در سال 95 گفت: بدهی تا تیر ماه 95، 5‌هزار و 214 میلیارد تومان بوده و در حال حاضر میزان بدهی به 2‌هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است. گودرزی با بیان اینکه میزان بدهی به املاک حدود‌هزار و 271 میلیارد تومان بوده است، گفت: در حال حاضر 500 میلیارد تومان بدهی باقی مانده است. به گفته گودرزی، بدهی‌ها در حال پرداخت است و هر کسی اسنادش آماده باشد دیونش پرداخت می‌شود. معاون مالی و اقتصادی شهرداری ادامه داد: اکنون شهرداری در حال پرداخت دیون خود به پیمانکاران و بانک‌هاست و این کار را به شکل سیستماتیک و از طریق بانک شهر انجام می‌دهد.

به گفته گودرزی، این بدهی‌ها محصول یک بازه زمانی 10 ساله است و به دلیل اینکه در برخی مقاطع زمانی پروژه‌ها تعطیل شده‌اند، این بدهی‌ها به وجود آمده است.


حباب در بدهی‌های شهرداری

گودرزی در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: چندی پیش یکی از بدهکاران که برای دریافت طلب خود مراجعه کرده بود، بعد از بررسی متوجه شدیم که قبلا دو بار 40 میلیون تومان از شهرداری بابت طلب خود گرفته بود و برای بار سوم می‌خواست 40 میلیون تومان دیگر بگیرد. متاسفانه به دلیل وجود مشکلات نظیر این موارد کم نبوده است که در پی شناسایی این حباب‌ها هستیم.

نکته جالب در تناقض آمار شهرداری و شوراست. در حالی که علیرضا دبیر در جلسه علنی 29 فروردین سال جاری میزان بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران را 5‌هزار و 182 میلیارد تومان عنوان کرده بود، اما معاون مالی و اقتصادی شهرداری اوایل سال جاری میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران را ۳‌هزارمیلیاردتومان برآورد کرده بود. این آمار ضد و نقیض در کنار آمار 60‌هزار میلیارد تومانی شهروندان را سردرگم می‌کند و نشان از عدم شفافیت مالی شهرداری دارد.

کف دیون در شهرداری تهران زیر 7 درصد

گودرزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شهرداری بسیار مقروض است و در حقیقت ورشکسته شده و دست به شهرفروشی زده است، گفت: در زمان تحویل شهرداری تهران به این مدیریت شهردار قبلی هم بدهی داشته که به مرور زمان پرداخت شده است. در همه جای دنیا این مرسوم است، اقساط بانک‌ها در سر رسید مقرر پرداخت می‌شود و هم‌اکنون بطور مستمر پرداخت می‌شود. به گفته گودرزی، شهرداری تهران بنا به اظهار بسیاری از مدیران بانک‌ها در پرداخت اقساط به خوبی عمل کرده و جزو خوش حساب‌ها بوده است. وی بیان کرد: وجود دیون در همه سازمان‌ها و ارگان‌ها امری طبیعی است و بعضا بیش از 20درصد سقف اعتبار سالانه است. این در حالی است که کف دیون در شهرداری تهران زیر 7درصد است. معاون شهردار تهران در خصوص فاینانس‌های شهری گفت: در حال حاضر فاینانس پروژه امام علی(ع) به صورت کامل تسویه شده است و فاینانس پروژه صدر نیایش با بانک عامل تقسیط شده است و در حال پرداخت است. البته بگویم که مبالغ فاینانس‌ها در دل همان 12‌هزار میلیارد تومانی است که به بانک‌ها بدهکار هستیم.

وی در پاسخ به اینکه عده‌یی معتقدند شما برای اداره شهر دست به شهرفروشی زده‌اید، گفت: در 10 سال گذشته ما باید 11هزار میلیارد تومان املاک می‌فروختیم این در حالی است که 9هزار میلیارد تومان فروختیم که آن هم برای تهاتر در انجام پروژه‌های در دست ساخت بوده است. گودرزی ادامه داد: همچنین باید 9‌هزار میلیارد تومان املاک تملک می‌کردیم که در حال حاضر 21هزار و800 میلیارد تومان تملک کرد‌ه‌ایم. به تعبیری تملک بیش از2/25درصد فروش بوده است. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران افزود: عده‌یی که می‌گویند ما تراکم فروشی کرده‌ایم، بی‌اطلاع هستند؛ چرا که در چند سال گذشته تراکمی وجود نداشته است. هر چه جلوتر آمده‌ایم صدور پروانه منفی شده است چرا که ساخت و ساز در حال رکود است. معاون مالی و اقتصاد شهری با بیان اینکه تا سال 62، 45 درصد بودجه شهرداری‌ها از محل بودجه عمومی تامین می‌شده، گفت: از همان سال بودجه خود کفایی شهرداری‌ها توسط دولت به مجلس ارائه شده است. جالب است نه‌تنها هیچ اتفاقی رخ نداد بلکه در سال گذشته 45 درصد درآمدهای پایدار شهرداری از ارزش افزوده را نیز کم کردند حال چطور ما به خودکفایی برسیم. گودرزی در پاسخ به اینکه عده‌یی منتقدند که چرا شما شهر آفتاب و فروشگاه شهروند را فروخته‌اید گفت: شهر آفتاب را سال گذشته افتتاح کردیم و باید به درآمدزایی برسد و شهروند هم جزو بنگاه‌های اقتصادی است و فقط بخشی از آن واگذار شده است.

وضعیت مالی شهرداری مشخص نیست

به گزارش «تعادل»، غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص میزان دقیق بدهی شهرداری می‌گوید: پیش بینی ما این است که میزان بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران، بانک‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی حدود 60‌هزار میلیارد تومان است. وی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت مالی و میزان دقیق بدهی شهرداری مشخص و شفاف نیست گفت: صورت وضعیت بسیاری از پیمانکاران هنوز دریافت نشده و برخی تراکم‌های سیار نیز فروخته شده است و خدا می‌داند که رقم دقیق بدهی شهرداری به چه میزان است.

وی با بیان اینکه شهردار بعدی تهران قطعا با این حجم بدهی کار بسیار سختی در پیش دارد و زمین سوخته تحویل می‌گیرد و میراث‌دار چند‌هزار میلیارد بدهی خواهد بود، گفت: شهردار تهران که حالا سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد، اگر آنقدر از توانایی‌های اقتصادی خود مطمئن است که می‌تواند پنج میلیون شغل ایجاد کرده و سبب رونق اقتصادی شود، چرا معجزات خود را درشهرداری تهران نشان نمی‌دهد.


بدهی ۶۰‌ هزار میلیاردی ساختگی است

رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز روز گذشته در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها، میزان بدهی شهرداری را طبق گزارش کمیسیون برنامه شورا ۲۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعلام بدهی ۶۰‌هزار میلیاردی توسط برخی از اعضا ساختگی است.

وی تصریح کرد: طبق گزارش کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران میزان بدهی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران ۲۰‌هزار میلیارد تومان است که اسناد و مدارک آن نیز موجود است. اعلام اینگونه مسائل با هدف سیاسی انجام می‌شود چرا که هیچ منطقی برای این بدهی وجود ندارد. وی همچنین با تاکید بر اینکه شهرداری تهران طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و طبقه مصوبات شورا اقدام به اجرای پروژه‌ها کرده است، افزود: هیچ طرح و پروژه‌یی خارج از برنامه شورا نبوده و چنانچه این پروژه‌ها در سال‌های گذشته انجام نمی‌گرفت امروزه باید با هزینه چندبرابری آنها را اجرا می‌کردیم.


امکان کاهش تخلفات در شهرهای پیشرفته

پرفسور کرامت‌الله زیاری، استاد دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص شفاف‌سازی مالی در شهرداری‌ها صحبت کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته، نظارت کاملی چه از طریق انجمن شهر و چه از طریق دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد مالی و هزینه‌یی شهرداری‌ها وجود دارد. وی ادامه داد: اصولا کشورهای پیشرفته که سیستم دموکراسی بر آنها حاکم است از شفافیت خاصی در تمام دستگاه‌های اداری به خصوص نهادهای شهری برخوردارند. همه‌چیز روشن در اختیار همگان قرار می‌گیرد. قانون بسیار شفاف است و رسانه‌ها نیز به راحتی می‌توانند قانون و متخلفان را مورد نقد و بررسی قرار دهند در نتیجه امکان تخلف بسیار پایین است. در مجموع به دلیل شفافیتی که در شهرداری‌ها و انجمن شهر وجود دارد، میزان تخلفات بسیار اندک است.


شورای شهر تهران، شورای شهرداری است

زیاری با اشاره به اینکه در کشورهای جهان سوم وضعیت متفاوت است، عنوان کرد: در این کشورها که قانون رعایت نمی‌شود، نظارت قانونی وجود ندارد و اصولا شهرداران پاسخگو نیستند، قطعا مشکلاتی به وجود خواهد آمد. در برخی از شهرها، شهردار حتی به شورای شهر که به لحاظ قانونی باید پاسخگو باشد، پاسخگو نیست. در کشور ما نیز در برخی کلان‌شهرها دیده شده که شهرداران به شوراها پاسخگو نیستند و از طریق ایجاد ارتباطات با اعضای شورای شهر و چینش اکثریت، از پاسخگویی طفره می‌روند. معمولا اقلیت اعضا نیز توانایی مقابله با شهردار را ندارند. این متخصص برنامه‌ریزی شهری پیشنهاد کرد: برای حل این مشکل باید قانون شهرداری‌ها که تا اکنون تغییرات زیادی در آن صورت نگرفته و نیز قانون شوراها که فقط یک بار بازنگری شده با توجه به تجربه‌یی که در سال 87 تا 96 یعنی 16 سال که از عمر شورای شهر گذشته است، مورد تجدیدنظر قرار گیرد و خلا‌های قانونی شورای شهر و شهرداری برطرف شود. وی با بیان اینکه اکنون شورای شهر تهران، شورای شهر مردم تهران نیست، اظهار کرد: متاسفانه باید بگویم که اکنون شورای شهر تهران شورای شهرداری است. شورا باید نظارت دقیقی بر تمام ابعاد شهرانجام دهد اما متاسفانه مقام شورا به شورای شهرداری تنزل پیدا کرده است. زیاری ادامه داد: در واقع شوراها در شهرهای بزرگ سیاسی و در شهرهای کوچک و متوسط قومی و بومی هستند. اگر به 16 سال تجربه شورای شهر تهران نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اعضای اکثرا سیاسی بوده‌اند و این امر مشکلات، کاستی‌ها و عدم تعادل‌هایی به لحاظ اجتماعی، کالبدی و زیرساختی به وجود آورده است.


مردم به افراد متخصص رای دهند

وی با بیان اینکه انتظار داریم شورای شهر تهران تخصصی شود، تصرح کرد: جغرافیای شهری، برنامه‌ریزی شهری، معماری، جامعه‌شناسی شهری، اقتصاد شهری و عمران از جمله تخصص‌های مورد نیاز شورای شهر است. باید افراد دانشگاهی وارد شورا شوند. من نمی‌دانم چرا سیاسیون بعد از گذشت 16 سال و 4 دوره هنوز اصرار دارند که وارد شورای شهر شوند و چرا شورا را رها نمی‌کنند. اگر شورای شهر تهران تخصصی نشود، مشکلات تهران پیچیده‌تر خواهد شد. پس به مردم تهران توصیه می‌کنم تا در انتخابات آینده به افراد متخصص در زمینه علوم شهری رای دهند تا سیاسیون هم وارد نهادهای سیاسی شوند.

وی تاکید کرد: قطعا افراد متخصص بهتر می‌توانند شهر را اداره کنند تا افراد سیاسی، ورزشکاران، هنرپیشه‌ها و خوانندگان. این توهین نیست بلکه یک واقعیت است. افراد سیاسی همواره به دنبال منافع سیاسی و گروهی خود هستند. این استاد دانشگاه ادامه داد: شورای جدید در سال 96 باید الگوی تامین منابع مالی پایدار تهران را اجرا کرده و الگوی مدیریت یکپارچه شهر را طراحی کند که خود من این کار را انجام داده‌ام و حاضرم آن را در اختیار شورا قرار دهم. همچنین شورا باید شفافیت و پاسخگویی را سرلوحه کار خود قرار دهند. تراکم فروشی و شهر فروشی و فروش قانون باید متوقف شود. شهر تهران تاب آور نیست و باید اطلس آسیب‌شناسی تهران تهیه و برنامه راهبردی و عملیاتی برای آن تدوین شود. وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر باید شهردار متخصص و غیرسیاسی را انتخاب کنند تا امور بهتر انجام گیرد و هزینه‌ها کاهش یابد، اظهار کرد: کاهش هزینه‌ها نیز موردی است که براثر شفافیت امور مالی حاصل می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر