ترامپ هشدارهای اوباما درباره فلین را نادیده گرفت

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۱۲

گروه جهان

کاخ سفید روز سه‌شنبه تایید کرد که باراک اوباما در یکی از دیدارهایش با دونالد ترامپ پیش از تحویل پست ریاست‌جمهوری با او درباره ژنرال فلین صحبت کرده بود. جنجال‌ها بر سر فعالیت فلین در کاخ سفید در همان چند هفته نخست ریاست‌جمهوری ترامپ و زمانی آغاز شد که رسانه‌ها در اقدامی افشاگرانه گزارش‌هایی را مبنی بر صحبت‌های خصوصی بین فلین و سفیر روسیه در واشنگتن در مورد تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور منتشر کردند. پس از اقدامات متداول در رد خبرها و مشخص شدن این مساله که فلین در مورد موضوع گفت‌وگوهای خود با سفیر روسیه به ترامپ و معاون اول او اطلاعات اشتباه داده است، دولت جدید در امریکا این ژنرال بازنشسته را از فعالیت در کاخ سفید برکنار کرد. اما به نظر نمی‌رسد که ترامپ در انتخاب جایگزینی برای فلین هم موفق عمل کرده باشد؛ چرا که به‌طور روزافزون گزارش‌هایی در مورد اختلاف نظرهای شدید میان ژنرال مک‌مستر و ترامپ به گوش می‌رسد.


زخم کهنه

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی جدیدی بار دیگر مبحث فلین و ارتباطات مشکوک او با روسیه را گشود و به هشدارهای باراک اوباما در مورد فلین اشاره کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، سخنگوی کاخ سفید گفت که ترامپ و اوباما روز 10 نوامبر (دو روز پس از انتخابات امریکا) در کاخ سفید دیدار و آنجا درباره ژنرال فلین صحبت کرده‌اند. اگرچه اسپایسر درباره صحبت‌های رییس‌جمهوری پیشین و کنونی توضیحی نداد و فقط اعلام کرد که اوباما در صحبت‌های خود نشان داده است که خیلی طرفدار ژنرال فلین نیست، اما شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» در پی گفت‌وگویی با دستیاران اوباما گزارش داد که رییس‌جمهوری پیشین در دیدار یاد شده، به ترامپ هشدار داده است که از مایکل فلین در پست مشاور امنیت ملی استفاده نکند.

در پی خبرساز شدن ماجرای ملاقات ژنرال فلین با سفیر روسیه، دونالد ترامپ و سخنگوی کاخ سفید سعی کردند که بخشی از تقصیر را به گردن دولت باراک اوباما بیندازند. شان اسپایسر روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که این دولت پیشین امریکا بود که صلاحیت امنیتی فلین را تایید کرده بود و ترامپ هم در توییتی از سابقه کاری آقای فلین در دولت باراک اوباما نوشت. اما در حقیقت، اوباما در سال ۲۰۱۴ میلادی فلین را از ریاست دستگاه امنیتی دفاعی امریکا کنار گذاشته و فلین هم پس از آن به یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های دولت اوباما به خصوص در امور مربوط به سوریه تبدیل شده بود. در همین حال، بعدازظهر دوشنبه دو مقام پیشین امریکا درباره نقش روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا به سوالات اعضای کمیته سنای امریکا پاسخ دادند. سلی ییتز که در دوره انتقالی سرپرستی وزارت دادگستری را داشت و جیمز کلپر که ریاست دستگاه‌های امنیتی امریکا را عهده‌دار بود، در کمیته قضایی سنا حاضر شدند. سلی ییتس به اعضای کمیته قضایی مجلس سنا گفت که به دولت ترامپ خبر داده که مایک فلین در برابر باج‌خواهی احتمالی روسیه نقطه ضعف دارد و اظهارات فلین مبنی بر اینکه درباره آینده تحریم‌های‌ امریکا با مقامات روسیه گفت‌وگو نکرده، صحت نداشته است. وی در عین حال به این مساله اشاره کرد که دولت ترامپ با وجود شنیدن همه این هشدارها ۱۸ روز طول کشید تا در مورد برکناری مایک فلین از سمت مشاور امنیت ملی تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که کمیته‌هایی در مجلس نمایندگان و سنای امریکا مشغول بررسی نقش روسیه در انتخابات این کشور هستند.


جایگزینی نه چندان مناسب

پس از برکناری فلین، دولت ترامپ هربرت مک‌مستر را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید معرفی کرد و با وجود ابراز رضایت‌های عمومی کاخ سفید از این مشاور ملی جدید، به نظر می‌رسد که ابراز ناامیدی ترامپ از مک‌مستر در محافل خصوصی تمامی ندارد و دو سیاستمدار در زمینه‌های گوناگونی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. بلومبرگ در گزارشی به قلم الی لیک نوشت؛ اختلاف نظر ترامپ و مک‌مستر بر سر تماس این مشاور امنیت ملی امریکا با همتای خود در کره‌جنوبی بروز کرد. به گفته برخی مقامات کاخ سفید، ترامپ بعد از خواندن گزارش «وال‌استریت‌ژورنال» درباره این تماس بسیار خشمگین شد. ظاهرا این تماس برای اطمینان دادن به مقام کره جنوبی در این زمینه بوده است که تهدیدهای ترامپ در مورد اینکه سئول باید هزینه سامانه دفاع موشکی تاد را بپردازد، سیاست رسمی امریکا نیست. پس از این گفت‌وگو ترامپ در تماس تلفنی با مک‌مستر بر سر او فریاد کشیده و وی را به تضعیف تلاش‌ها در جهت وادار کردن کره‌جنوبی به پرداخت کردن سهم خود برای داشتن امنیت بیشتر متهم کرده است. تصمیم ترامپ برای انتخاب مک‌مستر به عنوان مشاور امنیت ملی در ماه فوریه یک موفقیت محسوب می‌شد، چرا که او یکی از مقامات نخبه دفاعی است که از سوی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات امریکا ستایش می‌شود و همواره به کاخ سفید کمک کرده است. اما در داخل کاخ سفید انتخاب مک‌مستر چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد و برخی مقامات کاخ سفید تایید کرده‌اند که ترامپ بارها در مقابل دیگر کارکنان با مک‌مستر درگیر شده است. در حوزه مسائل سیاسی، برخی مقامات وفادار کاخ سفید به استیو بانون، استراتژیست ارشد، متقاعد شده‌اند که مک‌مستر تلاش می‌کند با اقدامات فریبکارانه خود، رییس‌جمهوری را به سمت سیاست‌هایی سوق دهد که ترامپ در کارزار انتخاباتی با آنها مخالفت کرده بود.

در این حال، کاخ سفید عصر یک‌شنبه در بیانیه‌یی به نقل از رییس‌جمهوری نوشت: «نمی‌توانم از این بیشتر از مک‌مستر راضی باشم. وی در کار خود فوق‌العاده است.» با این حال، بسیاری از نزدیکان ترامپ چه در میان افراد موافق و چه مخالف مک‌مستر بارها گفته‌اند که رییس‌جمهوری از مشاور امنیت ملی خود ناامید شده و حتی برخی گفته‌اند ترامپ در هفته‌های اخیر در محافل خصوصی از انتخاب مک‌مستر ابراز تاسف کرده است.

نخستین اختلاف مک‌مستر با ترامپ بر سر سخنرانی رییس‌جمهوری در نشست مشترکی در کنگره در اواخر فوریه بود؛ مک‌مستر از ترامپ خواسته بود از واژه «تروریسم اسلامی» استفاده نکند، اما ترامپ سخنرانی خود را با حفظ این عبارت ارائه داد. اختلاف بعدی زمانی روی داد که بانون و ترامپ، مک‌مستر را برای اخراج برخی اعضای دولت اوباما در شورای امنیت ملی تحت فشار قرار دادند. در ماه مه هم رییس کارکنان کاخ سفید مک‌مستر را از انتصاب ریکی وادل به عنوان معاون خود منع کرد.

اگرچه کاخ سفید می‌گوید که ترامپ و مشاورش هماهنگ هستند، اما در زمان فلین هم اظهارات اینچنینی در مورد مشاور امنیت ملی شنیده می‌شد و با این حال مدت زیادی طول نکشید تا کاخ سفید این ژنرال بازنشسته را به استعفا وادار کرد؛ حال باید دید سرنوشت مک‌مستر در کاخ سفید چگونه خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر