تعاون

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۱۰

توجه ویژه به ظرفیت‌های بخش تعاون در اشتغال

ماشاالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران در همایش اتاق‌های تعاون و اتحادیه‌های سراسری که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از تعاونگران برگزار شد، ابراز داشت: دستیابی به سهم 25درصد از اقتصاد و اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در کنار توجه به نص صریح قانون برنامه پنجم توسعه کشور از مطالبات اصلی بخش تعاون کشور به شمار می‌رود. عظیمی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها راه خروج اقتصاد ایران از بحران ایجاد است، تصریح کرد: گفتمان اقتصاد مقاومتی با محوریت اتاق‌ها در میان سه اتاق فعال کشور یعنی اتاق بازرگانی و اصناف شکل گرفته است و در این باره توجه ویژه به بخش خصوصی یعنی استفاده از ظرفیت‌های آنان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سهم بخش تعاون در اقتصاد با وجود تاکید قانون در سال‌های گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کمتر نیز شده است. دبیرکل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: بخش تعاون توانایی زیادی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دارد، اما از این ظرفیت ویژه غفلت شده است. دبیرکل اتاق تعاون ایران توجه به ظرفیت‌های بخش تعاون کشور و لحاظ کردن سهم بخش تعاون در مناسبات بین‌المللی و اقتصادی را خواستار شد.


تاکید بر ضرورت تقویت بخش تعاون

معاون امور پارلمانی اتاق تعاون ایران، حضور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و ریاست فراکسیون تعاون و جمعی از نمایندگان را در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی عمران و صنعت ساختمان کیش مثبت ارزیابی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، صمد مرعشی معاون امور پارلمانی اتاق تعاون با بیان مطلب فوق گفت: روسای کمیسیون‌های اقتصادی و کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 همچنین ریاست فراکسیون تعاون مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت ساختمان کیش، حضور داشتند و بر تقویت بخش تعاون و استفاده از ظرفیت‌های قانونی تعاون تاکید کردند. به گفته مرعشی نمایندگان مجلس با تاکید بر ضرورت بخش تعاون، بررسی خلأ قانونی در پیشرفت امورات بخش تعاون را یادآور شدند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس بر همکاری دو جانبه برای ایجاد شرایط پیشرفت در بخش تعاون اذعان داشتند. معاون امور پارلمانی اتاق تعاون ایران افزود: پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و دلخوش رییس فراکسیون تعاون مجلس ضمن ترسیم آینده روشن برای بخش تعاون، برای بررسی مشکلات و چالش‌های بخش تعاون اعلام آمادگی کردند.


بخش تعاون به‌دنبال ارتباط بین‌المللی با کشورهای اسلامی

سفیر کشور مالزی با حضور در اتاق تعاون ایران، با رییس اتاق تعاون ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، داتورستم بن یحیی سفیر مالزی با هیات همراه با حضور در محل اتاق تعاون ایران با بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران و تعاونگران بخش دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست بهمن عبداللهی گفت بخش تعاون ایران در بیش از 120 رشته درسطوح مختلف فعالیت دارد و بخش اعظمی از جمعیت کشور از خدمات تعاونی‌ها بهره مند یا عضو تعاونی‌ها هستند.

رییس اتاق تعاون ایران ابراز داشت: بر اساس قوانین کشور قرار است که تا پایان برنامه ششم که سهم بخش تعاون به 25 درصد برسد، در حال حاضر تعاون در تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور سهم قابل قبولی دارد. وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور هست همچنین با توجه به فضایی که بعد از برجام در کشور ایجاد شده و لغو بسیاری از تحریم‌ها، ما به دنبال توسعه تعاملات بخش خارجی بخش تعاون هستیم. رییس اتاق تعاون ایران گفت: بخشی که در حال حاضر اولویت ما بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است توسعه ارتباطات بین‌المللی اقتصاد تعاون با کشورهای اسلامی و آسیایی است. با توجه به اینکه کشور مالزی، یک کشور مسلمان و آسیایی است همچنین با توجه به اینکه این کشور اقتصاد قدرتمندی دارد، جزو هدف‌های ما هست که بتوانیم روابطمان را توسعه دهیم. عبداللهی افزود: زمینه‌های مشترکی مناسبی برای توسعه روابط میان بخش تعاون ایران و مالزی، با توجه به فعالیت گسترده بخش تعاون در تمام بخش‌های اقتصادی وجود دارد.

رییس اتاق تعاون ایران افزود: ما در بخش‌هایی متنوعی نظیر پتروشیمی، کشاورزی، همچنین سایر بخش‌ها نظیر صنایع دستی و فرش می‌توانیم صادرات داشته باشیم که این مهم نیز مستلزم ایجاد تسهیلات لازم برای معرفی و صادرات، از سوی مالزی است.

رییس اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو ابراز داشت: با توجه به اینکه اطلاعاتی کاملی در خصوص ایران در مالزی وجود ندارد پیشنهاد می‌دهم که اقدامات مشترکی انجام دهیم که توانمندی‌های کشور ایران در مالزی بهتر دیده شود. رییس اتاق تعاون ایران گفت: با حمایت سفیر ما آمادگی داریم که با اعزام نمایندگانی به کشور مالزی و حضور در رسانه‌های این کشور، نسبت به معرفی توانمندی‌های کشور ایران به‌طور ویژه بخش تعاون اقدام کنیم. وی گفت: اطمینان داریم که با توجه به ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم بخش عمده‌یی از نیازهای کشور مالزی را تامین کنیم. عبداللهی اذعان داشت: بطور قطع نگاه سفیر مالزی نسبت به قبل از ورود به ایران، تغییر کرده است و ما می‌توانیم این تغییر نگرش را در مردم مالزی با گفتن واقعیت‌های کشور، نیز ایجاد کنیم. رییس اتاق تعاون ایران در این دیدار دو پیشنهاد اجرایی را برای سفیر مالزی مطرح کرد. بهمن عبداللهی به برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: نمایشگاه صنعت ساختمان در تابستان امسال توسط اتاق تعاون ایران برگزار می‌شود که دعوت می‌کنیم که برای آشنایی با واقعیت‌های اقتصادی ایران و هم آشنایی با توانمندی‌های صنعتی در ایران در این نمایشگاه حضور داشته باشند. وی ادامه داد: همچنین اینکه بتوانیم هیات‌هایی را با هماهنگی با سفارت مالزی به این کشور اعزام کنیم که بتوانند توانمندی‌های تولیدی تعاونی را بیان کنند. عبداللهی با بیان اینکه آمادگی برای حضور هیاتی از کشور مالزی برای دیدار از واحدهای صنعتی بخش تعاون و تولیدات کشور و آشنایی با فضای کشور جمهوری اسلامی ایران، نیز وجود دارد، تسریع در اجرا این مهم را خواستار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر