تحلیل‌گران بنیادی شرکت‌ها خریدار شدند

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۰۴

گروه بورس|

دیروز بر اثر افزایش تقاضای فعالان بازار سرمایه روی برخی از نمادهای تاثیرگذار بورس تهران، شاخص کل 114واحد رشد کرد.

به گزارش«تعادل» به دلیل نزدیک شدن به فصل مجامع، اغلب شرکت‌های بنیادی و سودده در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. سهام شرکت‌های معدنی، دارویی، فلزی و خودرویی در روزهای اخیر از از سوی حقوقی‌های بازار و تحلیلگران بنیادی شرکت‌ها جمع‌آوری شدند. تا جایی که طی روزهای اخیر تنها یک میلیارد سهم از سوی حقوقی‌های شرکت سایپا جابه‌جا شد. خودرویی‌ها به دلیل اخبار منتشره پیرامون توسعه شرکت‌های زیرمجموعه و انجام قراردادهای جدید خارجی مورد توجه قرار دارد. معدنی و فلزی‌ها نیز به دلیل افزایش محدود کامودیتی‌ها در سطح جهانی در ابتدای هفته میلادی جاری با تقاضای بازار روبه‌رو شده‌اند. نهایتا اینکه در گروه دارویی‌ها انتظار برای اعلام افزایش نرخ دارو پس از 2سال و در عین حال انگیزه دریافت سود نقدی قابل قبول در مجامع امسال باعث شده تا همچنان این گروه در کانون توجه معامله‌گران سنتی بازار قرار گیرد.


بررسی نماگرهای بازار

در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 2014میلیون سهم و حق ‌تقدم به ارزش 389میلیارد تومان در 73هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 114واحدی در ارتفاع 79هزار و 858 واحد قرار گرفت. بیشترین تاثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای «وامید»، «خساپا» و «کگل» شد و در مقابل نمادهای معاملاتی«آپ»، «وغدیر» و «وتجارت» با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص شدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 389میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و 14میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 73هزار و 667 نوبت داد و ستد بود. این درحالی است که با پایان معاملات دیروز ارزش معاملات بورس تهران ابتدا یک هزار و 72میلیارد و 125میلیون و 400هزار تومان بسته شد که با عدم معامله بلوکی«ومعادن» تصحیح شد.

نماد معاملاتی فرآوری مواد معدنی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، سیمان سفید نی‌ریز جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی‌- عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص اصلاح اساسنامه و شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز 23 اردیبهشت 96 نیز در روز گذشته متوقف شدند. در مقابل در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های واسپاری ملت پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، حمل ونقل توکا با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 سیمان آرتا اردبیل با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر 96 احیا صنایع خراسان پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، فارسیت اهواز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و توکا رنگ فولاد سپاهان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به تالار شیشه‌یی بازگشتند. دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 31واحد، گروه سایپا با 29واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 27واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت آسان پرداخت پرشین با 27واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 17واحد و بانک تجارت با 11واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.


معاملات درون‌گروهی

دیروز همچنین بلوک 16.10درصدی سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات از سوی بانک رفاه کارگران به وکالت از صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به قیمت پایه هر سهم 12.74ریال روانه میز فروش بورس تهران شد. دیروز در بازار 2بورس تهران که با معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد بیش از 792میلیون سهم سایپا به ارزش بیش از 93میلیارد تومان در دامنه نزولی قیمت‌ها میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. در پتروشیمی مبین نیز 130میلیون سهم به ارزش بیش از 53 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. همچنین 26میلیون سهم ایران خودرو به ارزش بیش از 7میلیارد تومان کد به کد شد. در عین حال 8 میلیون سهم گروه مپنا به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد.


پایداری «آیفکس» در نقطه 924 واحدی

دادوستد نزدیک به 262میلیون ورقه در 32هزار و 775نوبت دادوستدی نتیجه نقل‌وانتقال‌های دیروز در بازارهای فرابورس ایران بود که ارزشی بالغ بر 163میلیارد تومان را رقم زد. دیروز 19 اردیبهشت ‌ماه بیش از نیمی از حجم کل معاملات در بازارهای اول و دوم صورت گرفت بدین‌ترتیب در این دو بازار شاهد خریدوفروش افزون بر 142میلیون ورقه به ارزش 49.1میلیارد تومان بودیم. درحالی که بیشترین حجم به پربیننده‌ترین نماد دیروز یعنی «ذوب» و بیشترین ارزش مبادلاتی به نماد «اپرداز» که چهارمین نماد پربیننده بود، اختصاص داشت.

در همین حال بیشترین افزایش قیمت را در میان نمادهای فرابورسی نمادهای «شپاس» و «بالاس» به ترتیب از گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی و پیمانکاری صنعتی تجربه کردند و در صدر جدول بیشترین کاهش قیمت نیز نمادهای «ثپردیس» و «قچار» را می‌بینیم. «سفاسی» و «شتوکا» نمادهایی بودند که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد دیروز بازگشایی شدند.

امتیاز تسهیلات مسکن دی ‌ماه 95 درحالی که دیروز با کمترین قیمت در میان تسه‌ها خریدوفروش شدند با معامله بیش از 18هزار ورقه به ارزش افزون بر 1.3میلیارد تومان به بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی دست یافتند و در مقابل تسه9501 با 76.5هزار تومان با بیشترین قیمت معامله شد. در بازار اوراق با درامد ثابت جابه‌جایی بیش از 418هزار ورقه به ارزش افزون بر 40میلیارد تومان صورت گرفت و اخزا 9 از نظر میزان حجم و ارزش در صدر این بازار قرار گرفت.

همچنین در تابلو ب بازار پایه بیش از 115میلیون سهم به ارزش بالغ بر 17میلیارد تومان دادوستد شد و جابه‌جایی‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز دادوستد بیش از 3میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 5 میلیارد تومان را رقم زد. در پایان معاملات دیروز فرابورس ایران، شاخص کل با حدود یک واحد رشد در سطح 924واحدی دادوستدهای روز گذشته را خاتمه داد.


عرضه ۹۸ هزار تن انواع محصول نفتی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه میزبان عرضه ۹۸هزار و ۱۷۸تن انواع مواد پلیمری، قیر و گوگرد بود. در این روز ۶۸ هزار تن انواع قیر نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. علاوه بر این ۱۰هزار تن تختالC، ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی آلومینیوم و ۱۰۰تن شمش روی در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. براساس این گزارش ۳۶هزار تن گندم خوراکی، ۴هزار تن گندم دوروم، یک هزار و ۸۰۰ تن شکر سفید، ۳۰۰تن روغن خام و ۲۵تن ذرت دامی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین این تالار شاهد عرضه ۳۳۲تن جو دامی استان خوزستان در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی بود. این گزارش حاکی است، بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه ۱۳۰تن پودر نارگیل، ۱۷۰تن کنجد و ۲۵هزار قطعه جوجه یک روزه را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر