«مات» تحلیل‌گران با ضعف اطلاع‌رسانی بورس

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۰۲

گروه بورس|

طی 2 روز گذشته، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه شاهد تغییر در نماگرهای بورس تهران، بعد از اتمام ساعات معاملاتی بودند. این درحالی است که براساس عرف بازار سرمایه، ساعات معاملاتی از 9صبح تا ساعت 12:30بعدازظهر طول می‌کشد و هرگونه تغییر در این قانون، باید به اطلاع اهالی بازار برسد ولی دیروز این‌گونه نشد. این اتفاق در کنار توقف برخی نمادها بدون اطلاع قبلی عاملی شده تا تحلیلگران بازار به این نتیجه برسند که سازمان بورس در اطلاع‌رسانی با ضعف‌هایی روبه‌روست که باید برای حل آن اقدامی صورت گیرد.

به گزارش «تعادل»، طی دو روز گذشته ارزش و حجم معاملات، یکی، دو ساعت بعد از توقف دادوستد‌های بازار، افزایش چشم‌گیری پیدا کرد. بر این اساس، ارزش معاملات از رقم 214میلیارد تومان در ساعت 15 روز دوشنبه، به مبلغ 2هزار و 100میلیارد تومان رسید. همچنین حجم معاملات از رقم 956میلیون سهم به 4میلیارد و 800میلیون سهم رسید. این اتفاق به‌دلیل آنکه بدون اطلاع قبلی صورت گرفته بود سبب سردرگمی تحلیلگران و فعالان رسانه‌یی بازار سرمایه شد.

موضوعی که این کارشناسان مطرح می‌کنند انجام معامله یا عدم انجام آن نیست، بلکه موضوع بر سر اطلاع‌رسانی به موقع سازمان بورس و بورس تهران است که بعضا، چه بر سر توقف نماد و چه در مورد معاملات بلوکی، بعد از اقدام، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. در همین رابطه باقر خادمی یکی از تحلیلگران بازار سرمایه به «تعادل» گفت: اطلاع‌رسانی یکی از موضوعات مهم در بازار سرمایه است و در تمام بازارهای دنیا این مساله به‌عنوان مهم‌ترین عنصر شفافیت مدنظر قرار دارد.

این تحلیلگر افزود: حجم و ارزش معاملات در بورس، یکی از فاکتورهای مهم برای تجزیه و تحلیل داده‌های بورسی است و بالا یا پایین رفتن این نماگرها، پیام زیادی را برای تحلیلگران مخابره می‌کند اما مدیران بورسی ظاهرا به این موضوعات اشراف نداشته و در اطلاع‌رسانی تعلل می‌ورزند. اینکه بعد از چندین ساعت تغییرات زیادی در سامانه رخ دهد به معنی عدم اطلاع‌رسانی بوده و سبب گمراهی تحلیلگران خواهد شد.

در پاسخ به این انتقادات، مهدی پارچینی مدیر عملیات بازار شرکت بورس تهران به «تعادل» گفت: برخی معاملات به‌دلیل حجیم بودن آن ممکن است در ساعات بعد از توقف معاملات انجام گیرد و به‌دلیل عدم قطعیت این معاملات، نمی‌توان اطلاع‌رسانی کرد بنابراین مسوولان تحمل کرده و بعد از انجام قطعی معامله اطلاع‌رسانی می‌کنند.

پارچینی درخصوص اتفاقات روزهای اخیر گفت: تعداد 3میلیارد و 854میلیون سهم، معادل 27.92درصد از سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر4» به ارزش یک‌هزار و 800میلیارد تومان از سوی سازمان تامین اجتماعی به صورت یک‌جا و نقد و اقساط (طبق شرایط اعلامی) و به قیمت پایه هر سهم 484.1تومان واگذار شده که پس از احراز شرایط قطعی و در سامانه بورس تهران اطلاع‌رسانی شد.

وی همچنین گفت: روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت نیز انجام معامله عمده شرکت توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن4» انجام شد که در پی آن تعداد 4میلیارد و 994میلیون سهم معادل 16.1درصد از سهام شرکت توسعه معادن و فلزات به ارزش 702.6میلیارد تومان، توسط بانک رفاه کارگران به‌صورت یک‌جا و نقد و اقساط (طبق شرایط اعلامی) به قیمت رقابت شده هر سهم 140.7تومان عرضه شد که پس از انجام قطعی معامله اطلاع‌رسانی شد.

گفتنی است که در جریان معاملات 10 اردیبهشت، 27.92درصد سهام پالایشگاه بندرعباس توسط سازمان تامین اجتماعی عرضه و از سوی بانک رفاه، به‌دلیل وصول مطالبات خریداری شد. روز دوشنبه معامله این بلوک مدیریتی قطعی شد و بانک رفاه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم وارد ترکیب هیات‌مدیره نماد «شبندر» شد. هر چند برخی زمزمه‌ها حکایت از آن دارد که بانک رفاه بلوک فوق را به شرکت «پارسان» واگذار خواهد کرد. این بلوک شامل بیش از 3میلیارد و 865میلیون سهم بود که به همان قیمت پایه 484.1تومانی هر سهم توسط کارگزاری صبا تامین عرضه شد. در ترکیب سهامداری «شبندر» 13.8هزار میلیارد تومانی، پارسان و سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت با 17 و 5.28درصد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با 40درصد حضور دارند. این درحالی است که طبق مصوبه 27 بهمن‌ هیات وزیران، مقرر شده 20درصد سهام 7پالایشگاه اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس از فهرست‌ شرکت‌های واگذار شده به سهام عدالت خارج شود تا به عنوان سهم 20درصدی دولت از ارزش فعالیت‌های پالایش نفتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارائه شود. این مصوبه با مخالفت مجلس و برخی نهادها مواجه شده و هنوز اجرایی نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر