اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۵۹۶

استرداد ۱۳۰۰ میلیارد تومان مالیات و عوارض به صادرکنندگان

رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۳۰۰میلیارد تومان مالیات و عوارض به صادرکنندگان استرداد یافته است.

به گزارش ایسنا، سیدکامل تقوی‌نژاد با ذکر این مطلب که همواره یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی در بخش مالیات بر ارزش افزوده، استرداد مالیات به صادر‌کنندگان در حداقل زمان بوده است، گفت: در حال حاضر با کوتاه کردن زمان استرداد حداکثر به یک ماه، این دغدغه مرتفع و بالغ بر ۱۳۰۰میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال ۱۳۹۵ به صادرکنندگان مسترد شده است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده کشور ۹درصد است که شامل ۶درصد مالیات و ۳درصد عوارض است. رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه صادرات در این قانون، صدور کالا یا خدمت به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی است، گفت: مطابق ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده، صادرات کالا و خدمت به خارج از کشور از طریق مبادی خروجی رسمی، مشمول مالیات موضوع این قانون نیست و در حقیقت مشمول نرخ صفر است و مالیات‌های پرداخت شده بابت آنها با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک و اسناد و مدارک مثبته، مسترد می‌شود. وی همچنین تصریح کرد: مالیات‌هایی که مودیان در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیت‌های اقتصادی خود به استناد صورت‌حساب‌های صادره موضوع این قانون پرداخت کرده‌اند، حسب مورد از مالیات‌های وصول شده توسط آنها کسر یا به آنها مسترد می‌شود. تقوی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: در صورتی که مودیان مشمول حکم این ماده در هر دوره مالیاتی اضافه پرداختی داشته باشند، مالیات اضافه پرداخت شده به حساب مالیات دوره‌های بعد مودیان منظور خواهد شد و در صورت تقاضای مودیان، اضافه مالیات پرداخت شده از محل وصولی‌های جاری درآمد مربوط، مسترد خواهد شد.


تعرفه واردات خودرو

در سال۹۶ تغییر نمی‌کند

رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو برای سال جاری تغییری نمی‌کند، گفت: مصوبه واردات ۴۵ و ۵۵درصدی سال گذشته در سال جاری نیز به قوت خود باقی است.

مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با مهر، ضمن بیان اینکه تعرفه واردات خودرو در سال جاری با همان نرخ سال گذشته خواهد بود، تاکید کرد: اینکه برخی شائبه‌ها حاکی از موافقت دولت در کاهش تعرفه واردات خودرو است، تاکید کرد: اگر تعرفه سالانه کم شود، پس واردات ارزان می‌شود، لذا برخی معتقد هستند که تعرفه‌های ۴۵درصد یا ۵۵درصدی زیاد هستند، این را باید کم کرد تا خودروساز بتواند با مدل‌های خارجی رقابت کند، لذا باید گفت با توجه به اینکه نرخ ارز ثابت است، تعرفه کنونی زیاد بالا نیست. وی با طرح این سوال که ما در سال تولید و اشتغال هستیم چرا باید تعرفه واردات خودرو کاهش یابد؟ گفت: این استدلال صحیح نیست که باید تعرفه خودرو را کاهش داد اما به هر حال ما باید از تولید ملی حمایت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر