هست‌ها و نیست‌های رشد 25درصدی

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۵۸۶

رای‌دهنده ایران امروز در انتخاباتی شرکت می‌کند که شعارهای اقتصادی‌محور تبلیغات نامزدها شده‌اند. برای درک بهتر مفهوم این شعارها و اینکه آیا تحقق آنها در چارچوب اقتصاد ایران و علم اقتصاد ممکن است؛ باید از علم اقتصاد کمک گرفت. در چارچوب تعاریف موجود از تولید ناخالص داخلی چند برابر شدن آن تنها در شرایط تورمی و برای تولید ناخالص داخلی اسمی ممکن است که آن هم با وجود داشتن تاثیرات منفی بسیار، اثر مثبتی بر اشتغال یا کاهش نابرابری در جامعه ندارد. اصل اول مدیریت این است: برای موفقیت باید بتوان تغییرات را اندازه گرفت. مطالعه اقتصاد یک کشور و طراحی سیاست‌های توسعه برای آن بدون تعریف شاخص‌های کلانی که همه ابعاد آن را درنظر می‌گیرند، ممکن نیست. ولی این چگونه ممکن می‌شود، وقتی در اقتصاد کالاهای مختلف با قیمت‌های مختلف وجود دارند...

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر