معافیت‌های مالیاتی لغو شد

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۵۸۵

«پرده‌برداری از واقعیت اشتغال»؛ از آنجا که مساله بیکاری، مهم‌ترین دستاویزی است که برخی نامزدهای انتخاباتی از آن برای زیر سوال بردن دستاوردهای اقتصادی دولت استفاده می‌کنند بنابراین طبیعی است که بخش قابل توجهی از وقت دولت و سخنگوی آن صرف تشریح واقعیات ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در کشورمان شود. در کنار موضوع اشتغال ابهاماتی که درباره معافیت‌های مالیاتی برخی نهادهای خاص در سطح افکار عمومی و رسانه‌ها ایجاد شده بود، نوبخت را بر آن داشت تا با استفاده از تبصره‌های قانونی برنامه ششم اعلام کند که:«همه دستگاه‌هایی که معاف از مالیات بودند باید مالیات پرداخت کنند.»


واکنش دولت به تخریب‌ها

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره این موضوع که در دیدار رییس‌جمهوری با خانواده معدنچیان استان گلستان برخی تحرکات سازماندهی شده، صورت گرفته بود آیا دولت برنامه‌یی برای برخورد با این تحرکات ندارد، تصریح کرد: نمی‌خواهم به این موضوع ورود کنم ولی دولت و شخص رییس‌جمهوری از اینکه وارد جمعی شوند که مکنونات قلبی و عواطف خود را حتی با جملات بلند مطرح کنند، طبیعی می‌دانند.

نوبخت افزود: اتفاقا کسانی که دچار آلام شدید شده‌اند با ارائه این جملات تسکین می‌یابند و رییس‌جمهوری به مردم دوستی معتقد است بنابراین باید دید که آیا می‌شود با صدای بلند حق خود را مطالبه کنند. رییس‌جمهوری از این موضوع خرسند هستند و این یک ارزش است و باید در کشور ترویج شود.

وی در پاسخ به اینکه در روند انتخابات دامنه انتقادات به رییس‌جمهوری افزایش یافته است این را چطور ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: طبیعی است در انتخابات چنین انتظار داشته باشیم رقبا برای اثبات حرف‌های خود چنین حرف‌هایی بزنند ولی از نظر مردم اثبات شایستگی وجودی یک نامزد، تخریب نامزد دیگر نیست. سخنگوی دولت یادآور شد: آیا تخریب افراد باعث بزرگی ما می‌شود، آیا اندازه ما همین قدر است بنابراین مردم انتظار دارند برای اداره امور کشور به فردی مسوولیت بسپارند که توانایی داشته باشد پس باید نشان دهند، تواناتر از تیم موجود هستند.

نوبخت اظهار کرد: ولی اگر صحبت‌هایی شود که جامعه به حساب انتقام‌جویی بگذارد، پاسخ مثبت نخواهد داد و نظرسنجی‌ها پس از مناظرات نشانگر این موضوع است.

وی گفت: ما وضع موجود را مطلوب نمی‌دانیم اما اگر نسبت به سال 92 مقایسه کنیم تا الان اقداماتی که صورت گرفته، نشان‌دهنده آن است که عملکرد دولت مثبت بوده است ولی کافی نیست به همین دلیل دولت وارد عرصه شد تا اقدامات باقی مانده را در 4ساله بعد انجام دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که رییسی اعلام کرده، مالیات آستان قدس رضوی چندین برابر پرداخت می‌شود، گفت: از این نامزد می‌خواهم اعلام کنند تاکنون چقدر مالیات پرداخت کرده‌اند.

نوبخت افزود: در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد همه دستگاه‌هایی که معاف از مالیات بودند ‌باید مالیات خود را پرداخت کنند و در این زمینه رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند که در بند 16 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ترکیب منابع را به گونه‌یی تغییر دهیم که سهم مالیات بیشتر شود. وی اضافه کرد: این بدان معنی است که دستگاه‌ها و افرادی که قبلا مالیات پرداخت نمی‌کردند و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند یا معاف بودند باید مالیات پرداخت کنند یا حداکثر مالیات آنها با نرخ صفر باشد بنابراین تحریک کردن نامزدها کار درستی به نظر نمی‌رسد. سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به اینکه بعد از مناظره دوم همه نهادها به کمک دو نامزد دولتی آمدند آیا این دخالت دولت در انتخابات نیست، گفت: آنها وظیفه قانونی خود را انجام دادند. نوبخت تصریح کرد: وقتی یک حرف نادرستی به یک وزارتخانه‌یی نسبت داده می‌شود، حق آن وزارتخانه است که روشنگری کند. وی با بیان اینکه یکی از نامزدها در سخنرانی‌های خود از قطع شدن حق پژوهش در دولت یازدهم نام برد، اظهارکرد: با بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد 47طرح کلان ملی پژوهشی در دولت دهم به تصویب رسید که برای هر کدام 200میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود که برخی از آنها حتی پروپوزال هم نداشت و این مصوبات در تاریخ 24تیر ماه 1392و پنجم مهر ماه 92 قبل از آغاز به کار دولت یازدهم مصوب شد و حجم آنها 2هزار و 400میلیارد تومان است.

ادامه در صفحه 2

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر