23 محصول جدید در سبد خودروسازان

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۵۸۳

گروه صنعت

تهران روز گذشته میزبان بزرگان قطعه‌سازی جهان بود. ورود بزرگان خودروساز جهان به ایران، بستر توسعه صنعت قطعه کشور را فراهم و قطعه‌سازان را در معرض فرصتی طلایی برای رشد قرار می‌دهد. با نگاهی به تجربه کشورهای مختلف در توسعه صنعت خودرو نیز مشاهده می‌کنیم که آنها به ‌واسطه ایجاد یا تقویت زیرساخت‌های قطعه‌سازی خود توانسته‌اند، صنعت خودرویی صادرات محور و قابل قبول داشته باشند. از سوی دیگر با توجه به اینکه صنعت خودرو ایران هنوز فاصله زیادی با کلاس جهانی دارد باید برای رسیدن به این سطح، از تجارب جهانی با اتکا به توانمندی‌های داخل بهره ببرد. از این رو خودروسازان ایرانی برای حفظ جایگاه خود در منطقه و جهان و امکان کسب سهم بازار با توجه به افزایش تنوع محصول رقیبان خارجی نیازمند تحول و نوآوری در محصولات خود هستند. بر همین اساس نمایندگان 4شرکت خارجی از کشورهای«ایتالیا، بلژیک، کره جنوبی و آلمان» با حضور در ایران برای طراحی و تولید پلتفرم 23محصول جدید با خودروسازان ایرانی قرارداد همکاری امضا کردند. همچنین در این مراسم از تمبر یادبود این مراسم در آیینی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.


صادرات خودرو در اولویت

براساس تفاهمنامه 10جانبه که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی- فناوری ریاست‌جمهوری، دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت«پینین فارینا» ایتالیا، «پانچ» بلژیک، «هیوندای پاورتک» کره جنوبی و «بنتلر» و «ماهله» آلمان امضا شد همه مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو آغاز می‌شود. علاوه بر این تفاهمنامه، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی به امضا رساندند که براساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکت‌های ذکر شده، پلتفرم و محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید می‌کند. سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از 10هزارمیلیارد ریال برآورد می‌شود و همه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد. براساس این گزارش همکاری با انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با هدف ارتقای ساخت داخل و تولید قطعات و مجموعه‌های جدید از دیگر محورهای اصلی قرارداد و تفاهمنامه امضا شده توسط گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت‌های خارجی است. با مشارکت انجمن قطعه‌سازان در این کنسرسیوم علاوه بر بومی‌سازی و تولید داخل قطعات و مجموعه‌ها، سطح دانش فنی و تخصصی سازندگان ایرانی به طور قابل توجهی توسعه می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که در مراسم امضای این قرارداد بین‌المللی حضور یافته بود با تاکید بر اینکه اگر رویکرد ما در حوزه قطعه‌سازی به سمت صادرات سوق پیدا نکند، قطعه‌سازان دچار بحران می‌شوند، گفت: ما باید به سمت صادرات قطعات خودرویی گام ‌برداریم و می‌خواهیم که در این زمینه صادرات کنیم.

محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: قطعا در دوران برجام صادرات قطعات خودرو مزیت ماست و باید به سمت شناسایی این نوع فرصت‌ها حرکت کنیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به توسعه بازاریابی برای واحدهای صنعتی خودرو‌سازی گفت: به واحدهای تولیدی که کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند، توصیه می‌کنم بازاریابی کنند و با جلب نظر مشتریان خارجی تولید خود را افزایش دهند؛ چراکه برای ورود به بازارهای جهانی ما باید به سمت بازاریابی کالاها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک قدم ‌برداریم. او افزود: اگر می‌خواهیم در بازارها حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به سمت طراحی‌های جدید، راه‌اندازی و فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه حرکت کنیم و در این زمینه‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

نعمت‌زاده با اشاره به نقش دانشگاه و صنعت گفت: این صنعت است که از دانشگاه بهره می‌گیرد؛ همکاری دانشگاه و صنعت ۷۰درصد به نفع صنعت و ۳۰درصد به نفع دانشگاه است. نجات اقتصاد ما در این است که ارتباط صنعت و دانشگاه را با هم پیوند داده و این دو عنصر را به یکدیگر محکم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در دولت هشتم ما واحدهای توسعه و تحقیق را راه‌اندازی کردیم و تحقیقات و طراحی‌های خوبی انجام شد که خروجی کار تولید سمند بود. یا زمانی که همه دنیا فکر می‌کردند ما سپر پیکان را هم نمی‌توانیم تولید کنیم ما خودرو ملی را تولید کردیم. اما اکنون پس از ۸ سال، افراد خسته شدند و مرکز را رو به تعطیلی کشاندند. او گفت: در دولت یازدهم پیگیر این مرکز توسعه و تحقیق بودم و متوجه شدم کلا تعطیل شده است. معتقدم اگر در واحدهای تحقیق و توسعه ۵۰۰ نفر هم کار کنند، کم است. نعمت‌زاده با اشاره به اثرات برجام در صادرات گفت: صنعت خودرو، صنعتی جهانی است بنابراین نمی‌توانیم این صنعت را در شهرهای داخلی کشور محبوس کنیم، ماحصل برجام هم رفع این نوع موانع است و صادرات خودروهای داخلی به دیگر مرزها باید در آینده نه چندان دور انجام شود.

3 خودروساز بزرگ در راه ایران

امضای قرارداد مشارکت با 3شرکت بزرگ خودروساز دیگر تا پایان سال جاری خبر مهم دیگری بود که روز گذشته از سوی مدیرعامل ایران خودرو مطرح شد. هاشم یکه‌زارع افزود: هدف نهایی در تولیدات مشترک با شرکت‌های خارجی رسیدن به ۷۰درصد ساخت داخل است. به گفته او با پلتفرم جدید ۲۳محصول طراحی و تولید خواهد شد. صنعت خودرو در همه جای دنیا پیشران صدها صنعت دیگر است و ما در ایران سهم بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنیم. مطابق آمارهای ارائه شده، سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰هزار خودرو در داخل کشور تولید و به بازارهای داخلی عرضه شده است.

حال به گفته یکه‌زارع اگر این تعداد تولید و تامین نیاز داخلی را نداشتیم و این کالا را وارد می‌کردیم بیش از ۱۳میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد. درحالی که یک‌بیستم این مبلغ صرف ساخت و عرضه خودروهای داخلی در بازار شده است. وی تاکید کرد: ما برای اینکه زنجیره کاری‌مان را تکمیل کنیم، نمی‌توانستیم همکاری‌های بین‌المللی را دست‌کم بگیریم بنابراین بعد از آغاز مجدد ارتباط با دنیا تفاهمنامه‌های بسیاری منعقد کردیم.

یکه‌زارع در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: هفته گذشته نخستین تولید مشترک با پژو را داشتیم و تا پایان سال مدل ۳۰۱ را تولید خواهیم کرد. او تصریح کرد: در کنار همکاری‌های بین‌المللی نگاه و تمرکز به درون از مهم‌ترین اولویت‌های ایران خودرو است و نمی‌توانیم صرفا به همکاری‌هایی مانند پژو اکتفا کرد. به گفته یکه‌زارع، پیش‌بینی نخستین محصول پلتفرم جدید ظرف دوسال و نیم آینده وارد بازار خواهد شد و انواع خودروهای صندوقدار و هاچبک و هیبریدی و برقی و suv برمبنای این پلتفرم تولید خواهد شد.

براساس این قرارداد، طی ۱۰سال، ۲۳ محصول روی این پلتفرم تولید خواهد شد و تکیه بر قطعه‌سازان داخلی هدف اصلی ما در طراحی این پلتفرم است. وی به این موضوع هم اشاره کرد: ما به عنوان ایران خودرو پیش‌بینی کردیم، سهم بالایی از این پلتفرم صادر شود و هر ایرانی در جاده‌های خارج از کشور تولیدات ایرانی را ببیند.

اگرچه در سال‌های تحریم صنعت خودروسازی ایران با مشکلات عدیده‌یی روبه‌رو بود، اما اکنون با باز شدن فضا و تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، می‌توان فضای مساعدتری را برای آینده صنعت خودرو کشور ترسیم کرد. فضایی که ایران خودرو، توانست سال گذشته بیش از 600هزار خودرو تولید کند.

در همین راستا، رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز با ابراز خرسندی از امضای قرارداد کنسرسیوم 10جانبه در مدت کوتاهی که وعده آن داده شده بود، از اعلام آمادگی قطعه‌سازان کشور برای حضور متعهدانه در این پروژه خبر داد. رضا رضایی با اشاره به رتبه سوم صنعت خودرو در شاخص GDP کشور اظهار کرد: هوشمندی مدیران خودروسازی و حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت موجب شد تا تعداد تولید خودرو از کمتر از یک‌میلیون به یک‌میلیون و 300هزار دستگاه افزایش یابد. وی تنها راه حضور گسترده در بازار منطقه را طراحی پلتفرم و تنوع محصولات دانست. او، گردش مالی خودروسازی را 80میلیارد تومان دانست که از این میزان 66میلیارد تومان گردش مالی اختصاص به قطعه‌سازان دارد. وی این را هم گفت: با امضای این قرارداد و مشارکت قطعه‌سازان به هدف 40درصدی ساخت داخل که قرار بود در جوینت ونچرها اتفاق بیفتد، دست پیدا کنیم.

از سوی دیگر، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: زمانی که ما در مجلس به برجام رای دادیم، انتقادهای بسیاری به ما شد، اما نباید فراموش کرد فعالیت امروز واحدهای قطعه‌سازی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش نتیجه برجام است. عزیز اکبریان اتصال دانشگاه و صنعت را امری غیرقابل اجتناب عنوان و تصریح کرد: باید از فرصت به وجود آمده درراستای توسعه صادرات کشور بهره برد.

کامران سپهری معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو در توضیح پلتفرم مشترک برای محصولات جدید ایران خودرو گفت: ما به بازارهای اروپایی نیز توجه ویژه داریم و با این پلتفرم می‌توانیم در خودروهای برقی و هیبریدی هم از این تغییرات استفاده کنیم.

وی با اشاره به تاکید کارشناسان بر ضرورت تشکیل کنسرسیوم طراحی خودرو گفت: حفظ موقعیت و افزایش سهم ایران خودرو در بازار داخلی و منطقه از دلایل راهبردی برای تشکیل کنسرسیوم طراحی خودرو است و ‌آینده می‌گوید باید محصولات رقابتی داشته باشیم. سپهری برند «ایمیج» را از دیگر عوامل راهبردی برای تشکیل کنسرسیوم برشمرد و گفت: استایل‌هایی که روی پلتفرم‌ها تولید خواهد شد هویت ملی خواهد داشت.


نگاه خارجی‌ها به بازار ایران

روز گذشته مهمانانی از شرکت‌های خارجی خودورساز نیز حضور داشتند و به طرح موضوعاتی در ارتباط با نحوه همکاری خود با ایران پرداختند. مدیرعامل پانچ بلژیک هدف از همکاری با ایران خودرو را در قالب قرارداد مشترک برای طراحی پلتفرم، توسعه و کسب سهم مناسبی از بازارهای رقابت جهانی عنوان کرد.

فیلیپ فورییر اظهار کرد: امضای این قرارداد به مثابه اتحاد بیشتر برای رقابت خوب با همکاری ایران خودرو در صحنه جهانی است. به گفته او، ایران خودرو با همکاری با برندهای معتبر خارجی، آینده‌یی روشن خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پینین فارینا ایتالیا نیز گفت: برای کسب سهم مناسب از تولید جهانی طراحی، تولید و پلتفرم یک پایه و اساس به‌شمار می‌رود. سلیو آنگوری اظهار کرد: امروز یک روز مشترک برای ما در طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید برای بازار ایران و کشورهای منطقه در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی تاکید کرد که ایران خودرو با طراحی و تولید محصولات جدید با همکاری شرکت‌های معتبر در آینده سهم و جایگاه مناسبی در تولید جهانی خواهد داشت.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت هیوندایی پاورتک کره‌جنوبی هم با بیان اینکه تغییرات در صنعت خودرو و پیشرفت‌های تکنولوژیک از سرعت بالایی برخوردار است، گفت: نباید فراموش کرد که اولویت ما را در تولید محصول خواسته‌های مشتریان تعیین می‌کند.

«کوانگ یون لی» که شرکت وی در زمینه تولید گیربکس‌های اتوماتیک و سیستم‌های انتقال قدرت فعالیت می‌کند، کیفیت را مهم‌ترین رویکرد و یک ارزش برای این شرکت در بازار ایران عنوان کرد و افزود: این چیزی است که می‌تواند تحول‌آفرین باشد و ما به‌دنبال آن هستیم. در ادامه مدیرعامل شرکت بنتلر آلمان، با تاکید بر اینکه نگاه به بازار ایران، نگاه مصرفی نیست، گفت: ما به دنبال مشارکت با خودروسازان ایرانی هستیم. «الکسیس بانل» افزود: ایران خودرو راه را برای همکاری مشترک با امضای قرارداد طراحی پلتفرم محصولات جدید هموار کرد. به گفته او، در این قرارداد شرکت بنتلر طراحی و تولید اکسل‌های جدید و مجموعه‌های مرتبط را برعهده دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر