در‌آمد روزانه 2 میلیون دلاری داعش از تولید نفت

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۱۷

جهان تولید نفت خام توسط داعش درعراق و سوریه پیش از حملات هوایی اخیر به میزان دو میلیون دلار در روز بود که احتمالا دو برابر میزانی است که به اطلاع کنگره امریکا رسیده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز براساس تحقیق موسسه‌یی اچ اس، داعش کنترل 350هزار بشکه نفت خام را در هر روز در دست دارد اما قادر است تنها حدود 50 تا 60 هزار بشکه تولید کند.

این موسسه که تامین‌کننده اطلاعات بازار و اقتصاد برای جهان است در گزارشی با موضوع «غنایم جنگ: چه کسی مسوول منابع نفتی در مناطق درگیر سوریه و عراق است» به این مساله اشاره می‌کند که حملات هوایی تحت رهبری امریکا در سپتامبر 2014 علیه داعش پالایشگاه‌های نفت در شرق سوریه را منهدم کرده درحالی که امریکا و شرکایش به دنبال جلوگیری از دسترسی این شبه نظامیان به منابع مهم هستند. همچنین حملات هوایی مشابهی نیز در چند روز گذشته علیه پالایشگاه‌های نزدیک دیرالزور، جنوب کوبانی و سوریه صورت گرفت.

این موسسه تحقیقاتی همچنین اعلام کرد، برخی از ظرفیت‌های داعش در تولید نفت خام با این حملات مخدوش شده اما هنوز زود است که میزان خسارات و ناتوانی آنها را برآورد کنیم.

معاون مرکز با تروریسم امریکا ماه گذشته میلادی در مقابل کنگره حاضر شد و درباره تولید روزانه یک میلیون دلار بشکه نفت خام توسط داعش به سخن پرداخت و باج‌هایی که آنها از خانواده گروگان‌ها دریافت می‌کنند.

بیشتر این نفت تولیدی توسط داعش در بازار سیاه فروخته می‌شود و از طریق تانکرهایی که از مسیرهای مرز ترکیه عبور می‌کنند از عراق و سوریه خارج می‌شوند و مبلغ هر بشکه 25 تا 60 دلار است درحالی که مبلغ فروش بین‌المللی حدود 85 دلار در هر بشکه نفت خام است.

این موسسه همچنین اعلام کرده که مشخص نیست آیا حملات هوایی امریکا علیه داعش باعث تخریب و مخدوش شدن کافی ظرفیت تولید نفت خام داعش شده یا خیر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر