رکورد تولید خشخاش در افغانستان شکسته شد

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۱۵

جهان دفتر بازرس ویژه بازسازی افغانستان در دولت امریکا اعلام کرد که رکورد تولید خشخاش در افغانستان شکسته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در گزارشی که دفتر بازرس ویژه بازسازی افغانستان در دولت امریکا سه‌شنبه منتشر کرده آمده است که از سال ۲۰۰۷میلادی که ۱۹۳هزارهکتار زمین به تولید خشخاش اختصاص داشت در سال گذشته میلادی این رقم به ۲۰۹هزار هکتار رسیده است. از دلایل این افزایش، بالارفتن قیمت تریاک، افزایش نیروی کار ارزان و قیمت مناسب برای فناوری حفر چاه عمیق عنوان شده است.

این افزایش تولید خشخاش درحالی اتفاق افتاده که دولت امریکا ۷میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با آن هزینه کرده است. سفارت امریکا در کابل اعلام کرده که افزایش تولید خشخاش تاسف‌برانگیز است و ابراز امیدواری کرده دولت جدید افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر نقشی پیشرو ایفا کند.

به اعتقاد تحلیلگران، ناامنی و فقر از عوامل گسترده کشت خشخاش در افغانستان هستند. این درحالی است که گروه بین‌المللی بحران اخیر هشدار داده که اگر برای جلوگیری از رفتن افغانستان به بحران اقتصادی تدابیری اندیشیده نشود زمینه برای تقویت شورش‌گری در این کشور فراهم خواهد شد.

در گزارش تازه گروه بین‌‎المللی بحران آمده که اشرف غنی احمدزی، رییس‌جمهور افغانستان با فقدان منابع مالی روبه‌رو است و بیم تقویت مخالفان مسلح دولت وجود دارد. با این حال منابعی در وزارت دارایی افغانستان تایید کرده‌اند که دولت از همین حالا با پرداخت معاش ماموران دولتی در مواردی دچار مشکل شده است. در اعلامیه گروه بین‌المللی بحران همچنین آمده که اشرف‌غنی احمدزی و عبدالله عبدالله هرچند با تشکیل دولت وحدت ملی ثبات را برای انتقال قدرت و جلوگیری از فرسایش حکومت به میان آوردند اما درعین حال با تشکیل این حکومت احتمال تنش‌های گروهی هم وجود دارد که می‌تواند برنامه اصلاحات را در معرض خطر قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر