جهش ایران در سرانه GDP

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۰۰۰

گروه گوناگون با آغاز سال جدید میلادی بر اساس یک نظرسنجی که از مدیران، نخبگان سیاسی و علمی وشخصیت‌های نظامی و فرهنگی صورت گرفته، فهرستی از قدرتمندترین کشورها در جهان ارائه شده است. این رتبه‌بندی بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله جمعیت، تولید ناخالص داخلی، تعداد نظامیان، تجهیزات جنگی (کشتی‌ها، زیردریایی‌ها، هواپیما و هلیکوپتر‌ها، تانک‌ها و...) و همچنین شرایط جغرافیایی حاکم بر کشورها صورت می‌گیرد. در واقع این رتبه‌بندی با توجه به نفوذ سیاسی و اقتصادی همچنین اتحاد نظامی و قدرت ارتش، اهمیت نسبی کشورها را در جهان نشان می‌دهد. در این گزارش، وضعیت سرانه تولید ناخالص داخلی در کشورهای مختلف بررسی شده است. جالب به نظر می‌رسد که امارات متحده عربی در میان کشورهای قدرتمند، رتبه دهم را به خود اختصاص داده اما در میزان سرانه GDP حتی توانسته از کشوری مانند امریکا نیز پیشی بگیرد.

طبق این گزارش سرانه GDP در امارات متحده عربی، رقمی بیش از 67هزار دلار برآورد شده است. آن طور که در سایر گزارش‌ها آمده، درآمد سالانه در امارات متحده عربی، امکانی برای این کشور فراهم کرده تا یکی از بزرگ‌ترین بودجه‌های دفاعی در میان کشورهای عرب و یکی از بیشترین بودجه‌های نظامی به نسبت جمعیت را در کل جهان داشته باشد. همچنین این کشور در سال‌های اخیر به خوبی توانسته مسیر توسعه و رشد اقتصادی را طی کند و از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، مصرف سرانه انرژی و شاخص توسعه انسانی در میان کشورهای پیشرفته جهان قرار بگیرد. آن‌طور که آمار قبلی نشان می‌دهد، در سال 2016 امارات متحده عربی رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه کرده و توانست رتبه اول را در سرانه GDP به دست آورد.

رتبه بعدی در این رده‌بندی، به سوییس اختصاص می‌یابد. سوییس که از ثروتمندترین کشورهای جهان است در جدول قدرتمندترین کشورهای جهان جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش به دست آمده سرانه تولید ناخالص داخلی در سوییس در سال 2016 حدود 59 هزار دلار برآورد شده که در مقایسه با سال 2015 با کاهش روبه‌رو بوده است. با توجه به فاکتورهای اعلام شده در ابتدای گزارش، امریکا در سال‌های اخیر به عنوان قدرتمندترین کشور شناخته شده است. با این حال، طبق آمار ارائه شده در این گزارش، این کشور در سال 2016 رشد اندکی را در سرانه تولید ناخالص داخلی تجربه کرده و به جایگاه سوم سقوط کرده است. طبق این گزارش، سرانه GDP در سال 2016 برای امریکا نزدیک به 56هزار و 84 دلار برآورد شده است. همچنین عربستان‌سعودی در میان کشورهای قدرتمند جهان، رتبه نهم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در بررسی سرانه تولید ناخالص داخلی، این کشور در جایگاه چهارم و بعد از امریکا قرار دارد. طبق آمار ارائه شده در این گزارش، سرانه GDP عربستان در سال 2016 نزدیک به 54 هزار دلار محاسبه شده است.

آلمان به عنوان پنجمین قدرت برتر جهان پس از امریکا، چین، روسیه و بریتانیا قرار گرفته است اما آن‌طور که در این گزارش عنوان شده، این کشور از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. سرانهGDP در این کشور طبق آخرین آمار به دست آمده در سال 2016 حدود 47 هزار دلار اعلام شده که این رقم در مقایسه با سال 2015 افزایش داشته است. بریتانیا نیز به عنوان چهارمین کشور قدرتمند جهان، در گزارش سرانه تولید ناخالص داخلی، وضعیتی مشابه آلمان دارد. سرانه GDP در این کشور نیز در حدود 41هزار و 449 دلار اعلام شده که در مقایسه با سال 2015، کاهش داشته است.

با توجه به سایر فاکتورهایی که برای معرفی کشورهای قدرتمند در جهان در نظر گرفته می‌شود، ایران رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است. در فهرستی که امریکا در سال 2017 منتشر کرده، ایران به عنوان قدرت‌های برتر جهانی در کنار چین، ژاپن، روسیه و آلمان معرفی شده است. با این‌حال، از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در رتبه هجدهم قرار گرفته است. سرانه GDP در ایران نزدیک به 18 هزار دلار برآورد شده است. این رقم اعلام شده، ایران را در جایگاهی بالاتر از چین، سومین کشور قدرتمند جهان قرار داده است. همچنین آن‌طور که در سایر گزارش‌ها اعلام شده، سرانه GDP ایران در سال 2016 در مقایسه با سال 2015 رشد چشمگیری را تجربه کرده است.

همان‌طور که گفته شد، چین به عنوان سومین کشور قدرتمند جهان پس از امریکا و روسیه قرار دارد. همچنین چین از مهم‌ترین کشورهای تاثیرگذار بر اقتصاد جهانی شناخته می‌شود. با این‌حال، در گزارش سرانه GDP در رتبه نوزدهم قرار دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور در سال 2016، در حدود 14هزار و 340 دلار اعلام شده است. در واقع چین، هند و پاکستان کمترین سرانه GDP را در میان کشورهای قدرتمند جهان به خود اختصاص داده‌اند. سرانه تولید ناخالص داخلی در هند در حدود 6 هزار دلار در سال 2016 برآورد شده که این رقم در پاکستان به 5 هزار دلار می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر