توسعه برندسازی با ورود ستاره خلیج‌فارس

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۹۸


موضوع برندسازی که مورد تاکید وزیر نفت نیز قرار دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به درستی اجرا شود می‌تواند آثار مثبت فراوانی داشته ‌باشد. با ورود پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که بخشی از سهام آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی است که به نوعی بخش خصوصی محسوب می‌شود امکان انجام اقدامات مفیدی در زمینه برندسازی فراهم می‌شود. بدین شکل که می‌توان همانند بسیاری از کشورهای دنیا بنزین را با کیفیت‌های متفاوت و برای ماشین‌های خاص تولید و به فروش رساند. البته فروش انواع بنزین باید با قیمت مناسب و نه به صورت تثبیتی توسط دولت انجام شود. بنابراین می‌توان از فرصت پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس استفاده کرد و کیفیت عرضه فرآورده‌ها را بالا برد و خصوصی‌سازی را به نحو مطلوب در این زمینه اجرا کرد.

همچنین اجرای این پروژه در جهت توسعه اقتصادی دولت و نیز تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار اهمیت دارد و کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از اتومبیل‌های پیشرفته برای استفاده از بنزین نیاز به استفاده از مکمل‌های گران‌قیمت دارند که می‌توان با عرضه بنزین با کیفیت مورد نیاز آنها با قیمت واقعی این مشکل را نیز حل کرد.

شستا به عنوان یکی از سهامداران این پالایشگاه دارای شرکت‌هایی در زیرمجموعه خود است که ظاهرا خصوصی هستند و در قالب قانون تجارت مشغول به فعالیت هستند. برخی از این شرکت‌ها صاحب برند هستند.

می‌توان از موقعیت این پالایشگاه استفاده کرد و واگذاری زنجیره تامین و توزیع به بخش خصوصی واقعی را انجام داد. البته این امر نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های حقوقی و تجاری لازم در چارچوب توصیه‌های سازمان خصوصی‌سازی، مصوبه مجلس براساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و مصوبه‌های هیات دولت در رابطه با برون‌سپاری زنجیره تامین و توزیع است.

باید کل زنجیره تامین و توزیع از بخش تولید تا عرضه به مصرف‌کننده نهایی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. این مساله اثبات شده که هیچ جامعه‌یی به توسعه اقتصادی نرسیده مگر اینکه این مهم از مسیر طریق بخش خصوصی و اقتصاد آزاد محقق شده ‌باشد.

اقتصاد سوسیالیستی سال‌ها قبل امتحان خود را پس داده‌اند و همگی به نابودی رفته‌اند. حتی امروز چین نیز دارای اقتصاد آزاد است و تنها سیستم حاکمیتی آن کمونیستی است. این اتفاق باید در ایران نیز بیفتد. زنجیره تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی یکی از اصلی‌ترین محورهای واگذاری است که از پالایشگاه شروع می‌شود. در حال حاضر برخی پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه اصفهان و تبریز به بخش خصولتی واگذار شده که امیدوارم به مرور به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند.

در هر حال ورود پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را باید به فال نیک گرفت. چرا که امکان تعامل شرکت‌هایی که می‌خواهند صاحب برند باشند و نیاز به بنزین با کیفیت برای ایجاد برند خود دارند فراهم می‌کند و در نتیجه این شرکت‌ها می‌توانند سفارش‌های خود را براساس استانداردهای جهانی انجام دهند؛ چرا که این کیفیت محصول است که برند را ایجاد کرده و سپس در مراحل بعدی کمیت پیدا می‌کند.

دولت نیز باید اجازه دهد تا در قالب یک قیمت‌گذاری آزاد و واقعی، بنزین به صورت شناور و براساس قیمت نفت به مصرف‌کننده عرضه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر