خودکفایی بنزین در سایه برجام

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۹۷

گروه انرژی|

روز گذشته و کمتر از 5 سال بعد از آنکه محمود احمدی‌نژاد رییس دولت دهم در کنار مسعود میرکاظمی وزیر وقت نفت با بهره‌برداری از طرحی موسوم به «طرح ضربتی افزایش تولید بنزین» ادعا کردند که ایران را در این سوخت خودکفا ساخته‌اند، حسن روحانی رییس دولت یازدهم همراه با بیژن زنگنه وزیر نفت از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بهره‌برداری کردند تا ایران بدون هیچ حرف و حدیثی، دیگر واردکننده بنزین نباشد. حسن روحانی رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که ظرفیت تولید بنزین در ایران را روزانه 12 میلیون لیتر افزایش می‌دهد این طرح را نماد تعامل، برابری و دست دوستی دولت با همگان دانست. این اشاره رییس‌جمهوری به حضور شرکت فرادست انرژی فلات از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در نقش پیمانکار پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بود. رییس‌جمهوری همچنین در سخنانش در مراسم افتتاح فاز نخست این پالایشگاه گفت که اگر برجام نبود ستاره خلیج‌فارس هیچ وقت افتتاح نمی‌شد. گزارش «تعادل» از مراسم افتتاح فاز نخست این پالایشگاه و اهمیت آن برای ایران در وضعیت فعلی را در ادامه می‌خوانید.


عکس‌ها واضح و گویا هستند. مدارکی انکارناپذیر که روایتی دقیق از اتفاق‌های رخ داده در گذشته را به ما منتقل می‌کنند. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور وقت با کت و شلوار خاکستری، کنار مسعود میرکاظمی نخستین وزیر از سه وزیر نفت او در فاصله 4 سال، ایستاده است. تصویر کوه دماوند پشت سر آن‌ها قرار دارد و روی آن نوشته شده است: «مراسم تجلیل از تلاشگران طرح ضربتی تولید بنزین». این عکس متعلق به مهر ماه سال 1389 است. چند ماه پس از آنکه مسوولان دولت، با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران و قطع امکان واردات بنزین، تصمیم گرفتند دست به تولید این سوخت از واحدهای پتروشیمی بزنند. اقدامی که در جهان هرگز رخ نداده بود و از همان ابتدا با انتقاداتی فراوان روبه‌رو شد. دولت وقت اما گوشی برای وقع نهادن به انتقادات نداشت و با عرضه سوختی خطرناک موسوم به «بنزین پتروشیمی» وضعیت آلودگی هوای تهران در سال 1389 را به مرحله‌یی به‌شدت بغرنج رساند. اما آن روزها هنوز برای مشخص شدن ابعاد واقعی آسیب‌های بنزین پتروشیمی زود بود. اندک اندک پای «سرطان‌زا» بودن این نوع سوخت به میان آمد و در نهایت مشخص شد حتی طرحی که مجری تولید بنزین پتروشیمی در ابتدا به دولت ارائه کرده بود رعایت نشده و در واقع مهم‌ترین بخش کار که مربوط به اصلاح و حذف آلاینده‌های این بنزین می‌شد، حذف شده است.

این عبارات، پیشینه‌یی از وضعیت ایران که روزانه چیزی حدود 65 میلیون لیتر مصرف بنزین داشته و تاکنون مجبور به واردات این سوخت بوده است را نشان می‌دهد. با روی کار آمدن دولت یازدهم، بنزین پتروشیمی که حالا سرطان‌زا بودن آن بر همه معلوم شده بود از چرخه حذف شد و مسوولان تصمیم گرفتند به جای چنین طرح‌های کوتاه‌مدت و بی‌نتیجه‌یی، به طرح ستاره خلیج‌فارس که از سال 1385 آغاز به کار کرده اما بلاتکلیف مانده بود سر و سامان بدهند.

روز گذشته، روز به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها و درخشش ستاره در آسمان خلیج‌فارس بود. فاز نخست این پالایشگاه دیروز و با حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری و بیژن زنگنه وزیر نفت به افتتاح رسید تا کابوس تحریم دوباره بنزین و اثرات آن، برای همیشه از آسمان ایران رخ بربندد.

به گزارش «تعادل» به نقل از صفحه لایو اینستاگرام رییس‌جمهوری، حسن روحانی در این مراسم در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: امروز روز باشکوهی است چون علاوه بر میلاد اباعبدالله(ع) و روز ملی خلیج‌فارس، روز شروع خودکفایی کشور در بنزین است. وی ادامه داد: سلام بر جای‌جای این استان عزیز و دلاور هرمزگان، اینجا سرزمین دلاوری‌ها و ایستادگی‌ها و بندر مبارزه با استعمار خارجی‌هاست.

روحانی با بیان اینکه ما در خرداد 92 با هم برای آزادی ایران عزیزمان پیمان بستیم، افزود: ما پیمان بستیم تا دست به دست هم بدهیم و اموال ایران را که در جای‌جای جهان توقیف شده بود آزاد کنیم و به ایران بازگردانیم.

وی در ادامه عنوان کرد: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، یکی از افتخارات صنعت نفت ایران خواهد بود. تمامی تجهیزات اصلی این پالایشگاه سال‌ها پیش خریداری شده بود، اما در کشورهای مختلف توقیف بود و اگر برجام نبود این پالایشگاه هیچ وقت افتتاح نمی‌شد. آنها که می‌گویند آثار برجام را ندیده‌ایم امروز به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بیایند و ببینند که همه تجهیزات خریداری شده نه تنها به ایران آمده که نصب هم شده است.

روحانی در ادامه یادآور شد: «اگر قبل از برجام می‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و تجهیزاتی وارد کنیم اگر این تجهیزات خراب بود به گردن خودمان می‌افتاد. اما امروز سازنده تجهیزات باید آنها را سالم به ملت تحویل بدهد. عهد ما با هم در خرداد 92 این بود که راهی را انتخاب کنیم که اموال ایران را حراست کنیم و با هم قدمی ‌برداریم تا پروژه‌های مهم کشورمان افتتاح شوند.»

وی در پاسخ به کسانی که از افتتاح پروژه‌ها در این چند ماه انتقاد می‌کنند، تصریح کرد: «بعضی‌ها فکر می‌کنند که افتتاح کردن مثل زدن کلید یک لامپ است. برای پروژه‌ها چندین سال تلاش شده است. این پالایشگاه از سال 86 شروع شده و تا سال 92 معادل 40 درصدش تکمیل شده بود. آن هم قسمت‌هایی مثل لوله‌کشی و منابع ساخته شده و بسیاری از تجهیزات در آن نبود. ما هر طرحی که تکمیل شود را به خاطر دلواپس‌ها یک روز هم صبر نمی‌کنیم و افتتاح می‌کنیم.» رییس‌جمهوری در ادامه به کنایه گفت: «فکر می‌کردیم دلواپس‌ها برای برجام دلواپس هستند اما بعد دیدیم که برای افتتاح هم دلواپس‌اند»

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اضافه کرد: « این پالایشگاه در کنار عسلویه جزو پروژه‌هایی بود که من هر هفته آن را دنبال و از وزیر نفت درباره‌اش سوال می‌کردم. دولت یک‌میلیارد و 400 میلیون دلار برای این پالایشگاه هزینه کرده که فاز نخست آن روز تکمیل شده و اکنون مورد افتتاح قرار می‌گیرد» رییس‌جمهوری افزود: «ان‌شاءالله طی یکی دو هفته آینده تولید بنزین در این پالایشگاه روزانه به 12 میلیون لیتر خواهد رسید.»

گفتنی است که با افتتاح ستاره خلیج‌فارس ابتدا طرح به صورت پایلوت و با ظرفیتی که اندکی کمتر از ظرفیت اسمی است شروع به کار کرده و با گذشت مدتی به ظرفیت اسمی که 12 میلیون لیتر در روز است، خواهد رسید.


نه به بنزین آلوده

رییس‌جمهوری با اشاره به اتفاق‌های ناگوار رخ داده در ایران در زمینه بنزین عنوان کرد: «در خرداد 92 پای صندوق رای رفتیم تا کشورمان به جای مصرف بنزین آلوده، بنزین سالم مصرف کند و در گازوییل و بنزین به خودکفایی برسیم. ما امروز گازوییل وارد نمی‌کنیم بلکه صادر هم می‌کنیم و به‌زودی تا پایان امسال نه تنها بنزین را وارد نخواهیم کرد بلکه به‌تدریج به صادرات آن خواهیم پرداخت.»

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با یادآوری سال 92 عنوان کرد: «در آن سال نخستین غصه من این بود که چگونه گندم موردنیاز مردم را تامین کنیم. اوایل تیر 92 که هنوز مسوولیت را به‌عهده نگرفته بودم نخستین گزارش نیروی انتظامی به من این بود که در برخی استان‌ها ذخیره گندم تنها برای سه روز است.»

رییس دولت یازدهم افزود: «یکی، دو هفته کار من این بود که تلاش کنم کالاهای اساسی تامین شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند. اما امروز ما 8میلیون تن گندم در انبارهای‌مان داریم و در سال 95 برای نخستین‌بار در گندم صادرکننده شدیم و 3میلیون تن آماده صادرات بود که بخشی از آن را صادر کردیم.»

وی در ادامه بیان کرد: «بعضی‌ها شعار می‌دادند و می‌گفتند «قدرت ملی»، ما کمتر حرف زدیم اما به جای آن انبار سلاح‌های استراتژیک ما در طول این سه سال و نیم به اندازه 10 سال قبل پر شد. ما راهی را شروع کرده‌ایم که شعار ندهیم بلکه عمل کنیم. راهی که آزادی ملت ایران را تضمین کنیم و خرافه‌گرایی را کنار بگذاریم.»

روحانی افزود: «ما برای نخستین‌بار در دولت یازدهم شاهد شروع به کار 700هزار خانم بودیم. ما با هم عهد بستیم که با سلاح‌های قومیتی، مذهبی، استانی و شرق و غرب را از بین ببریم. اکنون از شما می‌پرسم که آیا شیعه و سنی امروز بیشتر احساس برادری می‌کنند یا در سال 91 یا اقوام مختلف ایرانی امروز بیشتر احساس انسجام و وحدت ملی می‌کنند یا در سال 91؟ و مردم ایران امروز احساس امنیت بیشتری می‌کنند یا در سال 91؟»

این کاندیدای انتخابات با بیان اینکه سایه شوم جنگ و ناامنی به دست ملت ایران، رهبری معظم انقلاب و انسجام و یکپارچگی و حضور یکایک مردم ایران برداشته شد، تاکید کرد: «ما با این وحدت توانستیم زنجیره‌های مختلف حصر و تحریم را باز کنیم. آن زمان که کشتی‌های بزرگ ما نمی‌توانستند در بندرعباس پهلو بگیرند را به یاد بیاوریم. اما امروز کشتی‌های بزرگ ما در بندرعباس و بندر رجایی به‌راحتی پهلو می‌گیرند.»

رییس‌جمهوری در ادامه عنوان کرد: «ما نمی‌خواهیم راهی را که در سال 92 شروع کردیم، رها کنیم و نمی‌خواهیم به عقب و به سال‌های 90 و 91 برگردیم. ما می‌خواهیم به سمت آزادی و عزت ملت ایران حرکت کنیم. ما باید مشکلات کشور را حل کنیم.» او افزود: «البته قبول داریم که در طول دولت یازدهم تنها برخی مشکلات را حل کرده‌ایم و در بسیاری از این زمینه‌ها در نیمه راه هستیم، اما قله پیروزی را در وسط راه می‌بینیم.»

رییس‌جمهوری خطاب به مردم گفت: «ما به دره رکود، دره تورم، دره تحریم و دره قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران برنمی‌گردیم چون قله پیروزی را می‌بینیم و بین راه هستیم و این راه را تا پیروزی در 1400 ادامه می‌دهیم.»

وی در ادامه با اشاره به سفری که نوروز امسال به روسیه داشته است، گفت: «در سفرم به مسکو یکی از اهدافم اتصال بندرعباس به مسکو بود که با دولت روسیه برنامه‌ریزی کردیم بخش بزرگی از کالاهای روس که می‌خواهد از اقیانوس هند عبور کند به بندرعباس بیاید و با قطار و ریل به مناطق اروپایی و شرقی حمل شود. ما باید ایران را مسیر ترانزیتی بزرگ شمال و جنوب منطقه قرار دهیم که این کار بدون امید و وحدت امکان‌پذیر

نیست.»

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: «آنها می‌گویند که ما شغل ایجاد می‌کنیم در 8 سال قبل خودشان و دوستان‌شان امتحان‌شان را پس دادند. آن زمان که قیمت نفت چند برابر بود چند شغل درست کردید؟ دولت یازدهم باوجود سختی‌ها و مشکلات در سال‌های 94 و 95 حداقل سالی 640هزار شغل جدید برای مردم درست کرده است. در دولت قبل مسوولان فقط اعلام می‌کردند اما ما چیزی را از خودمان اعلام نمی‌کنیم، بلکه رییس‌جمهور شما با استناد به مرکز آمار صحبت می‌کند.»

حسن روحانی روز گذشته با تاکید فراوان روی این نکته که «وحدت» و «انسجام» اکنون بیش از هر زمان دیگری برای ایران لازم است، عنوان کرد همان‌طور که وحدت در به نتیجه رساندن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نشان داد، ایران برای حضور در جهان و برای اینکه به دیگران نشان دهد که نمی‌توانند چشم طمع به ایران داشته باشند.

او در ادامه افزود: «آنچه در این پالایشگاه می‌بینیم ثمره تلاش است، قول ما به مردم این بود که از همه توان و از همه نظرات بهره‌برداری و استفاده کنیم. حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در این طرح نیز در همین راستا صورت گرفت.»

رییس‌جمهوری در ادامه با استناد به ماده 147 قانون اساسی عنوان کرد: «طبق این ماده دولت «باید» در زمان صلح از امکانات و تجهیزات نیروهای مسلح برای تولید، آموزش، جهاد و... بهره ببرد.» او البته در تکمیل صحبت‌هایش این توضیح را افزود که منظور از قانون‌گذار در آن سال در ماده 147 ارتش بوده که امکانات و تجهیزات در اختیار داشته است اما اکنون با توجه به تغییر شرایط در مورد تمام نیروهای مسلح صدق می‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دور دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود از سرمایه‌گذاران این طرح که شامل صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و یک شرکت اندونزیایی هستند بابت فراهم‌سازی زمینه به نتیجه رسیدن این طرح تشکر کرد.

حسن روحانی در انتها ابراز امیدواری کرد که با هر چه سریع‌تر به نتیجه رسیدن فازهای 2 و 3 پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ظرفیت تولید بنزین ایران به جای 12میلیون لیتر افزایش با 36میلیون لیتر افزایش روبه‌رو شده و ایران را به صادرکننده بنزین تبدیل کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان اظهار کرد: «امروز روز تاریخی ملت ایران است که به دست شما ساخته می‌شود. صندوق آرا در

29 اردیبهشت باید فریاد از عظمت ایران بزند. ما مسیر خودکفایی، عزت، ایستادگی، تولید، پیشرفت و آرامش را ادامه خواهیم داد. دوباره ایران... دوباره اسلام... دوباره اعتدال و دوباره امید.»


باز شدن گره کور ستاره خلیج‌فارس

در این مراسم همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به اینکه پس از سال‌ها تلاش در دولت‌های گذشته و بیش از سه سال تلاش مستمر در دولت کنونی، هم‌اکنون می‌توانیم تولید بنزین با کیفیت و اکتان بالا در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را جشن بگیریم، گفت: راه توسعه کشور روشن است.

به گزارش شانا، او نیز مانند حسن روحانی نقش تعیین‌کننده برجام در به نتیجه رسیدن ستاره خلیج‌فارس را مورد تایید قرار داده و عنوان کرد: «البته درست است که تحریم‌ها بسیار آزار‌دهنده بود، اما مشکلات مدیریتی هم در تاخیر بهره‌برداری از این پروژه تاثیر داشته است.»

وزیر نفت ادامه داد: «زمانی که کارم را در دولت یازدهم شروع کردم، این طرح کلافی سردرگم با گره‌های کور بود که باز کردن آن به تلاش همه نیاز داشت.» وی با بیان اینکه از کل هزینه انجام شده در این طرح تنها ١,٤میلیارد دلار آن در دولت یازدهم هزینه شده، اظهار کرد: ما سعی کردیم به صورت قطره چکانی از منابع مالی استفاده کنیم، اما طرح نسبت به گذشته پیشرفت بسیار بهتری داشت.وزیر نفت همچنین از سردار عبداللهی به‌عنوان «دوست و برادر خوبم» در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) یاد و قدردانی کرد و گفت: این موضوع را نخستین‌بار است که می‌گویم، وقتی در سال ٩٢ به وزارت نفت برگشتم خیلی‌ها دوست داشتند میان وزارت نفت و قرارگاه دعوا درست کنند، تحریک هم کردند، اما تاکید می‌کنم در تمام این مدت چیزی جز صفا و دوستی میان ما حاکم نبود چون خواسته هر دو ما، سربلندی ایران عزیز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر