روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۹۶

ابلاغ نحوه بازرسی مالی بخش خصوصی

دستورالعمل جدید سازمان تامین اجتماعی کشور درباره آخرین تصمیمات مصوب این سازمان برای رسیدگی به دفاتر و مدارک بنگاه‌های بخش‌خصوصی، ابلاغ شد. براساس این دستورالعمل، بازرسی از مدارک و دفاتر شرکت‌های بخش‌خصوصی به استثنای مواردی که در این دستورالعمل قید شده است، صرفا در آخرین سال مالی انجام خواهد گرفت. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بخشنامه اخیر سازمان تامین اجتماعی در حالی ابلاغ شد که اتاق تهران رسیدگی به موارد اختلافی صاحبان کسب و کار و سازمان تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داد و سرانجام با پیگیری‌های اتاق تهران و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، مساله رسیدگی به دفاتر بنگاه‌ها براساس قانون (بازه زمانی 6ماهه)، در ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس‌جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا مصوب شد تا بازرسی حداکثر در بازه زمانی یک‌ساله انجام شود. به این ترتیب، برابر بخشنامه ابلاغی 6 اردیبهشت 96 سازمان تامین اجتماعی، انجام بازرسی از مدارک و دفاتر شرکت‌های بخش خصوصی به استثنای موارد زیر صرفا در آخرین سال مالی انجام خواهد، گرفت:

1- در مواردی که موضوع ادعای سابقه یا دستمزد اشخاص مطرح باشد.

2- درخواست‌های مستند به آرا مراجع قضایی و شبه‌قضایی، شرکت‌های در حال تصفیه که از سوی واحدهای اجرایی ارائه می‌شود.

3- در صورتی که مستنداتی به سازمان تامین اجتماعی واصل شود که بیانگر عدم اجرای قانون ازجمله ماده (38) و تبصره الحاقی آن و عدم اعلام واقعی دستمزد بیمه‌شدگان باشد، بازرسی با تشخیص و دستور مدیرعامل قابل انجام خواهد بود. غیر از موارد مطرح شده، سازمان بیمه تامین اجتماعی صرفا دفاتر را تحت بازه زمانی یک‌ساله مورد بازرسی قرار می‌دهد.


ثبت کالاهای وارداتی

در سامانه جامع انبارها

ایرنا مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راه‌اندازی سامانه «شناسه کالا» و سامانه «جامع انبارها» در آینده نزدیک گفت: هرکالایی که پس از عملیاتی شدن این 2 سامانه وارد چرخه توزیع شود اما از آنها عبور نکند، قاچاق محسوب می‌شود. عباس تابش در ادامه توضیح داد: ساماندهی نظام توزیع بار متشکل از 10 سامانه مجزاست که همگی باید ایجاد و با هم مرتبط شوند تا این قانون به‌طور کامل اجرا شود. به گفته این مسوول در گام نخست قرار است در این هفته یا نهایت هفته آینده 2سامانه از این تعداد با عنوان‌های سامانه شناسه کالا و سامانه جامع انبارها به بهره‌برداری برسد. وی گفت: هر کالایی که پس از آغاز فعالیت این سامانه در کشور تولید یا از مجاری قانونی وارد کشور شود، پس از ثبت همه مشخصات، یک شناسه دریافت می‌کند. به واقع از انبارداران خواسته شده در سامانه جامع انبارها ثبت‌نام کنند؛ بر این اساس، وقتی کالای تولیدی یا وارداتی دارای شناسه وارد چرخه حمل‌ونقل شود، شناسه آن کالا و شناسه انباری که کالا به آنجا فرستاده می‌شود، ثبت و بارنامه صادر خواهد شد. تابش خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه به دنبال شناسایی کالاهای مباح یعنی کالاهایی که روال طبیعی تجارت قانونی کشور را طی کرده‌ و وارد چرخه توزیع می‌شوند، هستیم و بقیه کالاها قاچاق تلقی خواهند شد. وی گفت: شناسایی اینکه کالا از کجا می‌آید و از کدام گلوگاه وارد کشور می‌شود، وظیفه وزارت صنعت نیست، بلکه اگر کالاهایی از طریق گمرک، مناطق آزاد، کولبری یا ته‌لنجی وارد شده و از این سامانه‌ها عبور نکنند، ارگان‌های مرتبط باید به شناسایی و ساماندهی آنها بپردازند.


خط تولید ساعت سوییسی در ایران

ایسنا رییس اتحادیه فروشندگان، سازندگان و تعمیرکاران ساعت گفت: بخش خصوصی در حال تلاش است تا با هماهنگی کشورهایی چون سوییس و ژاپن خط تولید ساعت را در ایران راه‌اندازی کند، اما برای انجام این امر به حمایت‌های دولت و تخصیص ارز دولتی نیاز است. عبدالرحیم احمدی به ارائه توضیحاتی درباره بازار ساعت پرداخت و با بیان اینکه در حال حاضر ایران در زمینه ساخت ساعت‌های مچی تولیدی ندارد، اظهار کرد: برای راه‌اندازی خط تولید برندهای مطرح در ایران نیاز است، دولت نیز حمایت‌های لازم را انجام دهد. اکنون حدود ۱۰درصد کار انتقال خط تولید برندهای خارجی به ایران انجام شده و با تکمیل آن این امکان وجود دارد که برای حداقل ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی شود.


صادرات فولاد در افق 1404

ایرنا مدیر بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن گفت: ایران براساس سند چشم‌انداز 1404، صادرات 15 تا 20میلیون تن فولاد خام را پیش‌بینی کرده است. این درحالی است که نیاز بازار مصرف داخل هم حدود 35میلیون تن برآورد شده است. کیوان جعفری‌طهرانی در همایش بازاریابی مدرن، فروش و صادرات محصولات فولادی و مواد اولیه افزود: افق چشم‌انداز فولاد خام برای سال 1404 ظرفیت 55میلیون تنی پیش‌بینی شده است. براساس اطلاعات موجود، اکنون ظرفیت فولاد خام کشور به 30میلیون تن رسیده و عملکرد 11ماهه 1395 نشان می‌دهد، میزان تولید فولاد خام 16میلیون و 86.2هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه در سال 1394 تغییر معناداری ندارد.


اکتشافات جدید طی 4 سال اخیر

ایمیدرو رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان طی 4سال گذشته، بیش از 690هزار متر حفاری اکتشافی انجام داد. مهدی کرباسیان اظهار کرد: شرکت‌ها و طرح‌های زیرمجموعه ایمیدرو شامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، مجتمع سنگان، شرکت آلومینای ایران، مجتمع طلای زرشوران، شرکت ملی مس، طرح توانمند‌سازی اکتشاف، طرح عناصر نادر خاکی، طرح پهنه سنگان و طرح تیتانیوم کهنوج بوده است. وی ادامه داد: میزان حفاری‌های اکتشافی طی 4سال گذشته در مجموع بیش از 454 میلیارد تومان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر