متهمان شایعه قاچاق در مناطق آزاد

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۹۵

تعادل

بحث واردات کالاها از مبادی غیر رسمی به کشور به اهرمی برای تخریب دولت یازدهم بدل شده است. این در شرایطی که همواره در سال‌های گذشته نیز شاهد تجارت پنهان در مبادی غیر رسمی کشور بودیم، اما منتقدان این‌بار نوک پیکان انتقادات خود در زمینه بحث قاچاق را به سمت مناطق آزاد گرفته بودند تا از این طریق عملکرد متولیان مناطق آزاد را زیر سوال ببرند. در همین رابطه معاون دبیرخانه شورای ‌عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد تا با رد شایعاتی مبنی بر انجام قاچاق در مناطق آزاد شفاف‌سازی کند. به گفته حجت‌الاسلام محمدعلی زم، برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مناطق آزاد، را محلی برای ورود قاچاق کالا به کشور دانسته و مسوولان مناطق آزاد را متهم به واردات کالاهای غیر رسمی کرده بودند، اما این در شرایطی است که تاکنون هیچ سندی مبنی بر اینکه در مناطق آزاد قاچاق انجام گرفته، ارائه نشده و همچنین هرگز اتهام قاچاق در این مناطق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تایید نشده است.

تشریح عملکرد مناطق آزاد

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دولت یازدهم با مقاومت برخی دستگاه‌ها در برابر افزایش تعداد مناطق آزاد روبه‌رو بودیم، گفت: منطق ایجاد مناطق آزاد رستن از مقررات و قوانین رایج و کهنه است تا این مناطق با بهره‌مندی از قوانین شایسته در راستای رشد حرکت کنند. محمد‌علی زم افزود: بخش عمده چالش‌ها در مورد مناطق آزاد در جبهه دستگاه‌های دولتی وجود داشت، این در حالی است که باید دانست که 10سال از عمر برخی قوانین گذشته و اقتضای زمانه در اجرای آن نیست. وی با بیان اینکه مناطق آزاد دولت و کشوری مستقل است، بیان کرد: با این وجود برخی دستگاه‌ها در برابر پیشرفت این مناطق مقاومت می‌کنند که این مسائل مانع رشد مناطق آزاد می‌شود.

زم گفت: در مناطق آزاد 75درصد درآمد‌ها صرف پروژ‌‌ه‌های عمرانی و زیرساختی و 25درصد صرف هزینه‌های جاری و نگهداری شده است، در حالی که در بخش کلان دولت 95درصد صرف هزینه‌های جاری و 5 درصد صرف هزینه‌های عمرانی شده است. وی تصریح کرد: در این مناطق خیز مدیران عامل و دبیرخانه به این سمت است که سال 96 هزینه‌های جاری از 25درصد باز هم کاهش یابد و به ازای آن به هزینه‌های عمرانی اضافه شود. وی با بیان اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد تکلیف افزایش 30درصد صادرات و صادرات مجدد در سال 95 را نسبت به سال 94 تعیین کرد، گفت: با اقدامات انجام شده در این راستا تا 29 اسفند سال 95 با نظارت و پیگیری اکبر ترکان و تلاش و کوشش و وفاق جمعی همه مدیران عامل با دبیرخانه این رقم محقق شد. زم با اشاره به اینکه شایعه بی‌رحمانه‌یی در حوزه مناطق آزاد در مورد قاچاق راه افتاد، گفت: پیرامون رفع این شایعات مدیریت دبیرخانه راه را برای دستگاه‌های نظارتی در مناطق آزاد باز کرد و همچنین راه را برای دیوان محاسبات کشور که تا سال قبل پایش به مناطق آزاد باز نشده بود و قانونا هم حق نظارت بر مناطق آزاد را نداشت برای نظارت باز کرد.

وی با بیان اینکه ما خودمان پای سازمان بازرسی کل کشور را برای رسیدگی و بررسی به مناطق آزاد باز کردیم، گفت: در ابتدای این دولت مناطقی وجود داشت که حدود 6 سال تراز سالانه آنها حسابرسی نشده بود و به تایید مجامع‌شان نرسیده بود، در حالی که ما در این مناطق انضباط مالی و شفاف‌سازی را به وجود آورده‌ایم. زم با بیان اینکه توسط دبیرخانه و مدیران مناطق آزاد بارها و بارها ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای بازرسی به این مناطق برده شد، گفت: ما از آنها که می‌شنوند در این مناطق قاچاق می‌شود و سکوت می‌کنند، خواسته‌ایم تا این مناطق را بازرسی کنند تا اعلام کنند که از کدام روزنه منطقه آزاد قاچاق می‌شود. وی افزود: با وجود بازرسی تا امروز هیچ سند مستندی مبنی بر اینکه از این مناطق قاچاق شده توسط این ستاد ارائه نشده است.

زم در مورد اینکه مناطق آزاد در کنترل واردات قاچاق موفقیت‌های بی‌نظیری داشته، به‌طوری که هیچ سهمی از واردات قاچاق کشور ندارد و در این مناطق هر گونه برنامه‌ تولیدی، صادراتی و صادرات مجدد مطابق برنامه‌ریزی و هدف تعیین شده انجام شده است، پس چرا برنامه‌های این مناطق را به کارشناسان و مسوولان سایر مناطق کشور ارائه نمی‌کنید، گفت: یکی از وظایف مناطق آزاد اساسا الگوسازی در تمام بخش‌ها و حوزه‌هاست.

وی با بیان اینکه ما در این مناطق بهبود کیفیت داشته‌ایم و شفاف‌سازی کرده‌ایم، گفت: امیدوارم صحبت‌های من در این جلسه اغراق پنداشته نشود و همچنین قلمداد نشود که ما الان در نقطه اوج قرار داریم بلکه ما دارای ایرادها، کمبودها و کاستی‌هاییم که در حال حل آن‌ هستیم. وی در مورد وضعیت ایجاد هفت منطقه جدید آزاد گفت: یکی از دلایل تاخیر در توافق در مورد ایجاد این مناطق شایعه‌ها و دروغ‌پراکنی‌هاست و مجلس باید در مورد ایجاد این مناطق همکاری کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه اسحاق جهانگیری به‌عنوان یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بیان کرده که حمله به سفارت عربستان باعث کاهش 700هزارنفری گردشگران به ایران در یک‌ساله گذشته شده و این موضوع چقدر بر کاهش میزان گردشگران در مناطق آزاد موثر بوده است، گفت: تنها پیامد منفی آن کاهش 700هزار نفر گردشگر نیست، بلکه علاوه بر این موضوع قطعا سرمایه‌دارانی از کشورهای عربستان، قطر، کویت و... به ایران می‌آمدند که به دنبال گزینه‌های اقتصادی بودند. وی ضمن تقبیح حمله به سفارت عربستان گفت: مهم‌ترین بازتاب این مساله در سیاست خارجه ایران اتفاق افتاد، چرا که در شرایطی که عربستانی‌ها به دلیل حمله به یمن در کنار رژیم‌صهیونیستی محکوم شده بودند، حمله به سفارت عربستان که منافع ملی در آن در نظر گرفته نشده بود، به کشور آسیب زد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر