کمک 12.5میلیون دلاری ژاپن به تهران

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۹۱

گروه راه و شهرسازی|

در جلسه روز یک‌شنبه شورای شهر تهران یک فوریت لایحه‌یی به تصویب رسید که بر اساس آن آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن 12.5میلیون دلار با هدف راه‌اندازی تجهیزات جدید کنترل کیفیت هوا در شهر تهران به شهرداری کمک می‌کند. به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط‌عمومی شورای شهر، رضا تقی‌پور، ‌سخنگوی شورای شهر در این باره توضیح داد: در جلسه روز یک‌شنبه شورای شهر تهران موضوع همکاری آژانس بین‌المللی ژاپن (جایکا) در حوزه تجهیزات کنترل کیفیت هوا مورد بررسی قرار گرفت. این همکاری دوساله و برای راه‌اندازی و تکمیل تجهیزات کنترل کیفیت هوا در پایتخت است. تامین مکان نصب این تجهیزات بر عهده شهرداری تهران است. این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت خارجه مورد تایید قرار گرفته که پس از تصویب شورا اجرایی خواهد شد.

وی افزود: همچنین کارشناسان سازمان جایکا که یک سازمان بین‌المللی است، به مدت ۴سال در تهران برای انتقال دانش فنی حضور خواهند داشت.


ادامه بحث‌های انتخاباتی در شورا

در این جلسه موضوعات دیگری از مرخصی شهردار تا انتخابات شورایاری‌ها و نظارت بر انتخابات شوراها نیز مطرح شد. احمد حکیمی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی شورا در تذکری نسبت به فعالیت‌های تبلیغاتی روزنامه همشهری گفت: در حال حاضر برخی مدیران شهرداری تهران محل خدمت خود را ترک کرده و در ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کنند و این دقیقا همان موضوعی است که ما تذکر می‌دادیم مبنی بر اینکه شهرداری نباید سیاسی شود. شهرداری تهران و سازمان‌های متبوعش نباید سمت و سوی سیاسی بگیرند.

حکیمی‌پور با اشاره به مرخصی قالیباف عنوان کرد: ما هنوز نمی‌دانیم چه کسی به عنوان جانشین شهردار (در زمان مرخصی برای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری) معرفی شده و در خصوص مرخصی شهردار هم باید بگوییم شورای شهر باید در این زمینه تصمیم بگیرد. مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره اظهار کرد: این یک مساله مدیریتی است و موضوع اعطای مرخصی به شهردار هرگز در صحن شورای شهر مطرح نشده است.


دولت مخالف نیست

در ادامه جلسه، دو عضو شورای شهر تهران با اشاره به ابهام در برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با ابلاغ نامه دستگاه نظارتی به استانداری و فرمانداری تهران بر ضرورت موجودیت شورایاری‌ها و رفع خلأ قانونی تاکید کردند. محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به نامه ابلاغی از سوی وزارت کشور به استانداری و فرمانداری تهران مبنی بر عدم برگزاری انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در دوره بعدی اظهار کرد: ابلاغ این نامه به هیچ عنوان به معنای مخالفت دولت با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیست. وی افزود: نامه‌یی که وزارت کشور ابلاغ کرده است، ناظر بر گزارش نهادهای نظارتی در خصوص عدم جایگاه قانونی شورایاری‌هاست که خواسته‌اند شورایاری‌ها وجاهت قانونی پیدا کنند تا انتخابات آینده آنها با مانع مواجه خواهد شد. بر همین اساس ادامه فعالیت شورایاری‌ها در دوره فعلی منعی ندارد و تنها نهاد‌های نظارتی خواستار تعیین تکلیف قانونی این جایگاه و انتخابات شده‌اند. هم وزارت کشور و هم فرمانداری و استانداری با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مخالفتی ندارند.


شوخی تلخ انتخاباتی

در همین حال احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورا نیز در صفحه اینستاگرام خود به سخنان قالیباف در مناظره اخیر در خصوص تعطیلی شورایاری‌ها توسط دولت واکنش نشان داد و آن را یک شوخی تلخ انتخاباتی دانست.

مسجدجامعی در مورد ادعای قالیباف در مورد دستور تعطیلی شورایاری‌ها توسط دولت نوشت: شورایاری‌ها نهاد تکمیلی شوراهاست که در شورای اول که عمدتا دوستان اصلاح‌طلب در آن حضور داشتند، تاسیس شد و لذا این حرف از آن شوخی‌های تلخ انتخاباتی است که به ذهن مخاطب حمله می‌کند. سومین دوره انتخابات شوراها را چه کسی و در چه زمانی اجرا کرد. آن دوره که من این انتخابات را برگزار کردم نه دولت و نه صداوسیما هیچ یک کمک نکردند و اتفاقا آن انتخابات در ماه مبارک رمضان برگزار شد. آیا شما تاکنون سراغ دارید که یک انتخابات در این ماه برگزار شود؟ آیا بیش از این می‌توان کارشکنی کرد؟ حتی اجازه ندادند در یک روز برگزار شود و گفتند باید طی دو هفته برگزار شود. در وزارت کشور همان دولت تعهد خواسته که این آخرین دوره انتخابات شورایاری‌ها باشد، ولی آن کار مهم برگزار شد.

وی نوشت: در دولت جدید در جلسه هیات دولت شخص آقای جهانگیری موضوع شورایاری‌ها را مطرح کرد و دولت نهایت همکاری را به عمل آورد و شورایاری‌های دوره جدید اکنون در حال انجام کار خود هستند. حال چه اتفاقی افتاده همین دولت که بیشترین همکاری داشته را متهم به عدم همکاری می‌کنند و نمی‌گویند در دولت سابق چه گذشت؟

این عضو شورای شهر تهران در ادامه نوشت: ماجرا این است که نهادی نظارتی خارج از دولت که نظر آن مسموع است شبهه‌یی وارد کرد و دستوری محرمانه به دستگاه اجرایی داده است؛ اما این دستور مربوط به دوره آینده است که قرار است سه تا چهار سال بعد و همزمان با شوراهای بعدی انتخابات آن برگزار شود و برگزاری انتخابات را منوط به رفع شبهه قانونی کرده است؛ نه اینکه برگزاری انتخابات را منع کرده باشد. یعنی آن نامه مورد اسناد اولا مربوط به این دوره نیست، ثانیا مرجع آن دولت نیست. ثالثا نامه محرمانه است و از لحاظ اداری بازگو کردن آن جایز نیست. رابعا در نامه سخنی از تعطیلی یا تعلیق انتخابات نشده بلکه آن را منوط به انجام برخی اصلاحات کرده‌اند. خامسا هیچ بخشنامه‌یی از جانب دولت نبوده و نیست. به چه مجوزی حرفی گفته می‌شود که خلاف و غلط است و از سوی دیگر کار شورایاری‌ها که با خون دل سامان گرفته را با مشکل غیرواقعی روبه‌رو می‌کند و به مخاطب اطلاعات نادرست می‌دهد و افکار عمومی را مشوش می‌کند؟


معمای تولید برق از زباله

با گذشت چهار روز از نخستین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری بازخوردها نسبت به صحبت‌ها و ادعاهای کاندیداها ادامه دارد. یکی از پر بحث‌ترین موارد به ادعای شهردار در خصوص تولید برق از زباله برمی‌گردد که واکنش‌های بسیاری در پی داشت. برخی اعضای شورای شهر بعد از جلسه شورا در جمع خبرنگاران توضیحاتی درباره مناظره عنوان کردند.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با اعتراض به اینکه چه مدلی است که مسوولان در پیش گرفته‌اند، گفت: در جلسه علنی شورای شهر تهران باقرصاد رییس سازمان پسماند ادعا می‌کند که نمی‌توانیم از زباله برق تولید کنیم چراکه وزارت نیرو برق تولیدی را به قیمت مناسب نمی‌خرد و هفته گذشته نیز در کانال معاونت برنامه‌ریزی مسوولان امر باز هم ادعا کردند که چون دولت همکاری مناسبی ندارد، نمی‌توان برق تولید کرد، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که در مناظره شهردار تهران می‌گوید که از زباله برق تولید می‌کنیم و جای سوال است که بالاخره برق تولید می‌شود یا خیر.

وی افزود: اگر ادعای شهردار تهران مبنی بر اینکه از زباله برق تولید می‌شود را بپذیریم جای سوال است که چرا تا امروز رقم تولید انرژی برق اعلام نشده و اگر برق تولید می‌شود، چرا تاکنون فروخته نشده است و طی 12 سال اخیر هیچ دستاورد و درآمدزایی نداشته‌ایم.

تندگویان افزود: اگر از زباله‌های شهر درآمد داریم چرا ردیف بودجه 1400میلیارد تومانی برای سازمان پسماند قرار داده شده و به نظر می‌رسد ادعاهای مطرح شده درست نیست و حتی در زمینه تفکیک زباله نیز هیچ اقدام جدی صورت نگرفته و می‌توان آن را در زندگی دید به گونه‌یی که به عنوان یک شهروند هیچ‌کدام‌مان تفکیک زباله ندیده‌ایم و می‌بینیم که همه مخازن، زباله‌ها را در هم می‌ریزند و این در حالی است که طی این 12سال هیچ گونه فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه تفکیک زباله‌ها انجام نشده، البته چند ماهی است که پایگاه‌هایی برای تهویه زباله خشک در نقاط مختلف شهر ایجاد شده است؛ اما کجای دنیا شهروند موظف است زباله خشک خود را تحویل بدهد و نقش شهرداری در این زمینه کجاست؟ پرویز سروری، عضو اصولگرای شورای شهر تهران و رییس کمیسیون نظارت و حقوقی اما درباره تولید برق از زباله نظر متفاوتی دارد. سروری در مورد موضوع پسماند و تفکیک زباله با بیان اینکه در طول روز دو بار زباله‌های سطح شهر جمع‌آوری می‌شود و موضوع تفکیک زباله در حد قابل قبولی است اما تا حد مطلوب فاصله داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر