امضای قرارداد خرید دومین هواپیمای فلایت چک

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۹۰

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که مسوولان وزارت راه و شهرسازی از افزایش 11درصدی ترافیک عبوری از آسمان کشور خبر دادند، روز گذشته قرارداد خرید دومین فروند هواپیمای فلایت چک نیز امضا شد.

پس از آنکه تنها هواپیمای فلایت چک کشور در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ در جزیره کیش سقوط کرد، ایران عملا از داشتن این هواپیمای بسیار مهم که مسوولیت وارسی پرواز در فرودگاه‌های کشور را انجام می‌داد، محروم شد. پس از سقوط این هواپیما، ایران دیگر در داخل کشور هواپیمایی که بتواند این وظیفه را انجام دهد در اختیار نداشت. در این دوره صحبت‌هایی مبنی بر وارد شدن شرکت‌های خارجی به این عرصه مطرح شد که با توجه به اهمیت مخفی ‌ماندن اطلاعات نظامی کشور امکان آن به وجود نیامد.

اما در نهایت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توانست 21ماه پس از سقوط فالکون 24 و در دولت یازدهم بار دیگر هواپیمای فلایت چک کینگ ایر 350 را خریداری کند. حال با گذشت 11ماه از ورود نخستین فلایت چک، روز گذشته شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور، قرارداد خرید یک فروند فلایت چک کینگ ایر 350 را به قیمت حدود ۱۱میلیون یورو با شرکت اتریشی «ایرودیتا» امضا کرد تا ایران بتواند در مدت کمتر از یک سال صاحب دو هواپیمای مهم فلایت چک که مسوولیت وارسی تجهیزات ناوبری هوایی در فرودگاه را دارد، شود.

این درحالی است که پس از برجام، هما با 3شرکت بویینگ، ایرباس و atr قرارداد خرید حدود 200هواپیمای کوتاه‌برد، میان‌برد و با بردبلند را امضا کرده و تاکنون 3هواپیمای ایرباس جدید به کشور وارد شده‌اند. افزون بر این، شرکت آسمان نیز با بویینگ و شرکت سازنده هواپیمای روسی سوخو 100قرارداد خرید حدود 40فروند هواپیما را منعقد کرده است.

در همین حال، دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نخستین فروند هواپیمایATR از مجموع 20فروند ATR خریداری شده از این شرکت ایتالیایی تا دو هفته دیگر به کشور وارد خواهد شد.

به گفته فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است هر 4 فروند از این هواپیماها به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران شود تا در مسیرهای کوتاه هوایی از این هواپیماها استفاده شود. وی با بیان اینکه این هواپیماها برای پروازهای کوتاه‌برد به مراکز استان‌ها و جزایر جنوب ایران می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این هواپیماها می‌تواند از جنوب ایران به دوبی یا از تبریز یا ارومیه به باکو پرواز کنند. پرورش با اشاره به سفر خلبانان ایران ایر برای انتقال این هواپیماها به کشور بیان کرد: با توجه به اینکه قرارداد خرید 20فروند ‌ای تی آر دیر منعقد شد لذا کادر پروازی برای انجام آموزش‌های مورد نیاز دیر به فرانسه اعزام شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: هم‌اکنون خلبانان و کادر پروازی ایران ایر در فرانسه هستند تا با برگزاری دوره‌های آموزشی به همراه خلبانان فرانسوی این هواپیماها را به ایران منتقل کنند و نخستین فروند آن نیز تا دو هفته دیگر وارد ایران می‌شود.

افزایش 11 درصدی پروازهای عبوری

در همین حال ‌دیروز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش ترانزیت عبوری و تایید ایکائو دستاوردهای کشور در صنعت هوانوردی را تایید می‌کند، گفت: توانسته‌ایم ظرف دو سال اخیر ترانزیت عبوری کشور را به دو برابر افزایش

بدهیم.

آخوندی در مراسم افتتاح بخش دوم فاز اول طرح فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر گفت: با بیان اینکه بحث استفاده از ظرفیت آسمان ایران همواره مطرح بوده و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم به مفهوم ترانزیت تاکید شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست اقتصاد مقاومتی بحث ترانزیت است که ترانزیت هوایی هم بخشی از آن محسوب می‌شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: کار در حوزه هوانوردی باید در سطح جهانی باشد و با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داشته باشد اگر می‌خواهیم سهمی در بازار هوایی دنیا داشته باشیم باید سطح رقابت ایران در سطح جهانی افزایش یابد

وی با اشاره به نوسازی سیستم ناوبری هوایی ایران گفت: توانسته‌ایم بخش‌های کنترلی روی زمین را افزایش دهیم به طوری که 5 مرکز کنترلی را به 13مرکز کنترلی افزایش داده‌ایم. امیدوارم به این ترتیب بتوانیم قدرت مالی و سهم ایران از بازار هوانوردی جهان را افزایش

دهیم.

آخوندی تصریح کرد: امروز شاهد افزایش 11درصدی پروازهای عبوری و افزایش 15درصدی نشست و برخاست از فرودگاه‌های کشور هستیم که تمام اینها نشان‌دهنده افزایش توان صنعت هوانوردی کشورمان است.

استفاده از دقیق‌ترین شیوه ناوبری هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ‌کشور نیز همزمان با افتتاح ۵ هزار و ۲۰۰کیلومتر خط ‌هوایی جدید در آسمان کشور خبر داد که از این به بعد 100درصد ترافیک هوایی فضای کشور در مسیرهای مستقیم و یک طرفه و با استفاده از فناوری‌ عرصه هوایی(RNAV) انجام و بالغ ۶۰ درصد ترافیک داخلی و بین‌المللی‌ در موقعیتی قرار می‌گیرند که می‌توانند از فناوری نوین RNAV که دقیق‌ترین شیوه برای ناوبری هوایی است، استفاده کنند.

رحمت‌الله مه‌آبادی در حاشیه مراسم افتتاح

۵ هزار و ۲۰۰کیلومتر راه هوایی جدید با اعلام اینکه فاز اول طرح مدیریت آسمان ایران شهر با هدف رقابتی شدن فضای کشور و تبدیل شدن فضای آسمان ایران به نقطه تعادل منطقه‌یی تدوین شده است، تصریح کرد: امروز بیش از ۵ هزار و 200کیلومتر راه هوایی جدید در فضای کشور افتتاح خواهیم کرد و شرایط به گونه‌یی خواهد شد که از این به بعد 100درصد ترافیک هوایی فضای کشور در مسیرهای مستقیم و یک طرفه و با استفاده از فناوری عرصه هوایی (RNAV) انجام و بالغ بر ۶۰ درصد ترافیک داخلی و بین‌المللی و همچنین پروازهای عبوری در موقعیتی قرار می‌گیرند که می‌توانند از فناوری نوین عرصه هوایی که دقیق‌ترین شیوه برای ناوبری هوایی است در راه‌های هوایی استفاده کنند.

مه‌آبادی درخصوص اینکه تا به حال چه میزانی از این طرح اجرا شده است، گفت: در بخش اول این طرح که سال ۹۴ اجرایی شد ۷هزار و ۸۰۰کیلومتر راه هوایی جدید افتتاح شد و پس از آن در سال ۹۵ نیز ۲هزار کیلومتر راه هوایی جدید افتتاح کردیم و امروز نیز ۵ هزار و ۲۰۰کیلومتر راه هوایی جدید در فضای کشور افتتاح شد. وی درخصوص میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای انجام این طرح گفت: آنچه انجام شده، رویداد نرم‌افزاری است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود بوده است. چیزی حدود 3دهه است این تلاش‌ها برای اصلاح ساختار فضای کشور انجام می‌شود اما در دو سال گذشته با حمایت‌های خاص وزیر و همکاری‌های بی‌بدیل نهادهای فراقوه‌یی و شخص سردار باقری این اتفاق افتاد و تلاش‌هایی که برای طراحی راه‌ها و مسیرها از سوی متخصصان امر انجام شد، کار را نهایی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر