اشتغال‌زایی برای زنان سیاست نخست ماست

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۸۸

گروه اقتصاد اجتماعی|

اتحادیه زنان کارگر به مناسبت هفته کارگر میزبان مراسم بزرگداشت زنان کارگر بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که یکی از سخنرانان اصلی این مراسم بود، بخش قابل توجهی از مجموع 700 هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال 95 را متعلق به زنان دانست و بر همین اساس گفت: «یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت یازدهم توجه به اشتغال‌زایی برای زنان بوده است.» علی ربیعی ادامه داد: «فکر می‌کنم هنوز در مورد مفهوم کارگر فارغ از زن بودن یا مرد بودن نیاز به اندیشیدن بیشتر است؛ چرا که همه جامعه بر تلاش‌های کارگر بنا شده و هنوز کار زیادی لازم است تا جایگاه کارگر مشخص شود و بهبود پیدا کند.» او افزود: «مساله اساسی تحولات جمعیتی ایران در سال‌های گذشته است که در حال حاضر بخشی از 50 درصد ورودی‌های بازار کار زنان هستند. یکی از کارهای مهم دولت فعلی ایجاد مشاغل برای زنان است و این سیاست اول ماست.»

ربیعی در ادامه به بحث زنان روستایی پرداخت و گفت: «حل مشکلات زنان روستایی از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است؛ چرا که این زنان از محروم‌ترین اقشار جامعه هستند. مساله بعدی زنان سرپرست خانوار و اشتغال آنهاست که نیاز به تلاش بسیار دارد.» او ادامه داد: «بحث عدالت جنسیت در فضای کار مهم است. عدالت جنسیتی زنانه و اجحاف در محیط کار یکی از نگرانی‌های اصلی است.» او افزود: «توصیه من به زنان کارگر این است که در نهادها و تشکل‌های زنان کارگر مشارکت داشته باشند. این نهادها از طریق تشکل‌یابی می‌توانند جنبش اجتماعی زنان را راهبری کنند.»


یک هدف کلان

در ادامه‌ این مراسم، معاون امور زنان رییس‌جمهور با بیان اینکه در حوزه زنان، تعاملات و اقدامات مناسبی در دولت فعلی انجام شده است، گفت: «هرچند شاید هنوز شاید به خروجی‌های ملموس نرسیده باشیم، اما با ریل‌گذاری‌هایی که صورت گرفته ادامه راه مثبت است.» شهیندخت مولاوردی ادامه داد: «تعاملات و چانه‌زنی با مجلس هم موثر است. امیدواریم سیاست‌های وزارت کار در برنامه ششم توسعه به نتیجه برسد و عدالت جنسیتی که یک هدف کلان است محقق شود.» او در پایان افزود: «در بخش غیررسمی اقتصاد و در بخش خارج از حیطه قانون کار به زنان ظلم می‌شود و این نگرانی یکی از دغدغه‌های محوری در مسائل مربوط به زنان است. امیدواریم با ادامه پیگیری‌ها و رایزنی‌ها و به ثمر رسیدن سیاست‌ها این نگرانی هم برطرف شود.»


تورم 60درصدی، در صورت تداوم روند دولت قبل

پس از مولاوردی، رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در این مراسم سخنرانی کرد. محسن سرخو گفت: «در دولت گذشته به خاطر بالا رفتن نرخ تورم شاهد عقب ماندگی مزد کارگران بودیم. امیدوارم ادامه روند فعلی به شکوفایی اقتصادی منجر شود.» او ادامه داد: «در شهرداری نه آیین‌نامه مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور رعایت می‌شد و نه کارگران اجازه فعالیت تشکلی داشتند. قانون کار یکسان-مزد یکسان نیز در شهرداری تهران رعایت نمی‌شد. اکنون پس از گذشت چهار سال از آغاز به کار کمیسیون کارگری شورای شهر، هنوز هم شهرداری حقوق کارگران را به رسمیت نمی‌شناسد.» او با اشاره به مساله اجرایی شدن آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور در شهرداری افزود: «در مورد بانوان بهشت زهرا این مساله بسیار اهمیت دارد. اما متاسفانه به سبب واگذاری‌ها به بخش خصوصی و ارائه نشدن لیست‌های صحیح به تامین اجتماعی، این بخش با چالش‌های جدی مواجه بود که با پیگیری‌ها تا حدودی حل شد.»

سرخود در ادامه گفت: «متاسفانه پرداخت‌های غیرمعمول در برخی حوزه‌ها مانع تحقق عدالت در شهرداری می‌شود. در این زمینه پیگیری‌ها و رایزنی‌ها انجام شده است.» او ادامه داد: «در سال‌های گذشته جمعیت زنان در نیروی فعال کار افزایش یافته است؛ چرا که زنان به تحصیلات عالیه و ورود به فضای اقتصاد علاقه نشان دادند. در عین حال پاکدستی و رعایت نظم و قانون در زنان به مراتب از مردان بالاتر بوده است.» او افزود: «در دولت قبل شاهد تورم کمرشکن و افزایش ناچیز دستمزدها بودیم. در دولت تدبیر و امید اما، از سال 93 به بعد، با وجود پایین بودن نرخ تورم، افزایش دستمزدها به صورت عادلانه و منطقی انجام شده است و تلاش شده که اثرات رشد منفی دولت قبل جبران شود.» او در پایان یادآوری کرد: «اگر همان روند دولت گذشته ادامه می‌یافت، امسال با تورم 60 درصدی روبرو بودیم. امیدواریم با ادامه روند عقلانیت و تدبیر، به شکوفایی اقتصادی برسیم و قدرت چانه‌زنی کارگران افزایش یابد تا بتوانیم به دستمزدهای بالاتر دست پیدا کنیم.»


تاریخ ایران مذکر است

مراسم بزرگداشت زنان کارگر، به سبب برگزاری در روزهای منتهی به انتخاب ریاست‌جمهوری، چندان دور از فضای انتخاباتی نبود. در ابتدای این مراسم، نخست علیرضا محجوب سخن گفت. محجوب تاریخ ایران را مذکر دانست و سپس آرزو کرد که زنان را روزی در جایگاه درخشان و بالای ببینیم. سپس سهیلا جلودارزاده با بیان اینکه همبستگی کارگران می‌تواند چاره‌ساز باشد، از لزوم مراقبت از انتخاب‌ها گفت. رییس اتحادیه زنان کارگر گفت: «اگر ما کارگران همبستگی تشکیلاتی را حفظ کنیم، به نتیجه می‌رسیم. در همه جای دنیا هم جامعه کارگری برای اینکه جایگاه خود را پیدا کند و حق خودش را بگیرد تنها ابزاری که دارد همین اتحاد و همبستگی است.» او با اشاره به حفظ تامین اجتماعی و منابع مالی کارگران اشاره ادامه داد: «با هم بودن ما کارگران باعث می‌شود که نه تنها منابع و ثروت‌هایمان را حفظ کنیم، بلکه بتوانیم محققات انباشته سالیان خود را هم بگیریم و روز به روز ثروتمند‌تر شویم.» او افزود: «خیلی از ما کودکی و نوجوانی‌اش را در انقلاب گذاشته است و دوست ندارد انقلابی که با نام خدا شروع شد، با مهر شیطان تمام شود؛ می‌خواهد همه مسوولان و کسانی که کارها به دست آنهاست، راستگو و درست‌کار باشند. به همین دلیل در این شرایط باید مراقب باشیم که به اصلح رای دهیم.»

سیدابوتراب فاضل نیز در گفت‌وگویی معیشت را ستون اصلی زندگی کارگران دانست و گفت که بنا به اعتقاد او، کارگران در راستای بهبود معیشت و ادامه مسیر چهار سال گذشته به ادامه دولت روحانی رای می‌دهند. این فعال رسانه‌یی گفت: «طبیعی است که معیشت همه رفتارهای اجتماعی و سیاسی کارگران را شکل می‌دهد و هویت می‌بخشد.» او ادامه داد: «در مساله معیشت، علاوه بر دستمزد، بحث رفاه، بازنشستگی و بسته‌های حمایتی مطرح است و طبیعی است که اگر معیشت کارگران در خطر باشد، رفتارهای سیاسی متناسب با خطر را در پیش می‌گیرند.» او افزود: «در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در سال‌های 84 تا 92، آمارهای مربوط به اشتغال نشان می‌دهد که نرخ ایجاد اشتغال نزدیک به صفر بوده است. این در حالی است که در آن سال‌ها هم درآمد ارزی ایران بسیار بالا بود و هم در سال 83، قانون نظام جامع رفاه اجتماعی تصویب شده بود و انتظار می‌رفت که یک پرش بلند در جهت ارتقای معیشت فرودستان انجام شود. اما نتیجه این شد که در پایان سال 92، شاخص فقر مطلق بطور چشمگیری افزایش یافت و در آمارها حدود 26 میلیون ایرانی زیر خط فقر رفتند.» او تاکید کرد: «اما در دولت روحانی، تورم کنترل شد. این دستاورد بزرگی برای کارگران محسوب می‌شود. اشتغال نیز در همین یک دوره بیش از 8 سال احمدی‌نژاد رونق گرفت و در کنار آن صندوق‌های بازنشستگی که پیش از این حیاط خلوت سیاسی رانت خواران بود، صیانت شد.» او در پایان گفت: «مجموعه این عوامل سلبی و ایجابی، فضایی را به وجود آورده است که در شرایط فعلی، کارگران بدون تردید به روحانی رای خواهند داد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر