تا انتخابات

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۷۰

استقبال پرشور مردم هرمزگان از روحانی

حسن روحانی صدرنشین بلامنازع جدول نظرسنجی‌های انتخاباتی روز گذشته را در جمع مردم هرمزگان و در میان استقبال زایدالوصف جوانان و سایر قشرهای مردمی این استان سپری کرد. اما خبر مهم روز گذشته ستاد روحانی مربوط به تشکیل جبهه اصولگرایان معتدل در انتخابات ریاست جمهوی دوازدهم به ریاست علی‌اکبر ناطق‌نوری برای حمایت از حسن روحانی بود. به گزارش«تعادل» گفته می‌شود جبهه اصولگرایان معتدل که قرار است در انتخابات پیش رو از کاندیداتوری روحانی حمایت کند، متشکل از شورای عالی به عضویت ناطق نوری، سیدرضا اکرمی و کاظم جلالی رییس فراکسیون مستقلین مجلس است و هیات اجرایی این جبهه نیز شامل مجموعه‌یی از اصولگرایان معتدل ازجمله بهروز نعمتی، عباسپور تهرانی، سیدشهاب‌الدین صدر و... است.

براساس اطلاعات مطرح شده، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران به عنوان دبیر جبهه اصولگرایان معتدل و مسوول ستاد اصولگرایان حامی حسن روحانی انتخاب شده است همچنین گفته می‌شود که تعداد زیادی از نمایندگان اصولگرای مجلس در این جبهه عضویت دارند. تشکیل این ستاد تبلیغاتی و حمایت قاطع چهره‌های معتبر اصولگرا از روحانی نشان می‌دهد که طیف‌های معتدل اصولگرا هم به آسیب‌های تندروی و افراطی‌گری آگاه هستند و تلاش می‌کنند تا گفتمان میانه روی و اعتدال امور جاری کشور را به دست بگیرد.


صعود در جدول نظرسنجی‌ها

چهره برتر دور اول مناظره‌های تلویزونی که همراه با روحانی یک زوج مکمل را در تبلیغات تشکیل داده، همچنان رشد خود را در جدول نظرسنجی‌ها ادامه می‌دهد. رشدی که نشان‌دهنده اقبال عمومی مردم ایران نسبت به گفتمان اصلاحات است. روز گذشته چهره‌های اصلاح‌طلب به تفسیر و تشریح فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان پرداختند.

محمد وکیلی نماینده تهران و سخنگوی ستاد روحانی ازجمله چهره‌هایی بود که دیدگاه‌های تحلیلیی‌اش در این باره را با ایسنا مطرح کرد و تحرکات روحانی و جهانگیری را ردست بر اساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده تفسیر کرد.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه «جهانگیری در مناظره تلویزیونی فراتر از حد انتظار ظاهر شد و پدیده مناظره بود» گفت که روحانی و جهانگیری در رقابت‌های انتخاباتی نقش مکمل یکدیگر را ایفا می‌کنند. وکیلی در ادامه افزود:«در اینکه آقای جهانگیری فراتر از حد انتظار ظاهر شد و اینکه ایشان پدیده مناظره بود شکی نیست و این از قوت‌های ایشان بود و آقای روحانی هم رییس‌جمهور مستقر است و در دفاع از کارنامه خود دچار ماخوذ به حیایی می‌شود و در موضع دفاع است که این موضع کمی توازن مناظره را تغییر داده بود.»


استفاده ابزاری از نیازهای معیشتی مردم

در شرایطی که رقابت زیر پوستی قالیباف و رییسی در اردوگاه اصولگرایان همچنان ادامه دارد؛ روز گذشته برخی چهره‌های اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی نسبت به وعده‌های بدون پشتوانه قالیباف عکس‌العمل نشان دادند.

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران یکی از همین چهره‌ها بود که در گفت‌وگو با ایلنا درباره ادعای محمدباقر قالیباف مبنی بر ایجاد 600 هزار شغل با یک میلیون تن ظرفیت در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: « این سخنان و وعده‌ها نشان می‌دهد که رقبای روحانی با دست خالی به صحنه آمده‌اند و با توجه به اینکه نمی‌توانند دستاوردهای روحانی در رشد اقتصادی، کاهش تورم، فضای مجازی و اشتغال و... را تایید کنند به شعارهای عوامفریبانه روی آورده‌اند. ادعای اشتغال‌زایی با پتروشیمی نشان داد برنامه‌های قالیباف در چه سطحی است.»

قالیباف اما بدون توجه به انتقادهای کارشناسی همچنان وعده‌های عجیب و غربی را مطرح می‌کند که بدون پشتوانه و تنها برای استفاده ابزاری از مشکلات معیشتی مردم ارائه می‌شود. قالیباف هرچند اشاره می‌کند که یارانه‌های نقدی همه مردم ایران را 3تا5 برابر افزایش می‌دهد اما هرگز به این نکته اشاره نمی‌کند که این افزایش یارانه‌ها از چه طریقی انجام می‌دهد. تنها راهکار افزایش یارانه‌های نقدی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و خدمات عمرانی به مردم است که نتیجه افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌ها تورم افسارگسیخته را ایجاد می‌کند. قالیباف هم به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید:«امروز، متعهد می‌شویم که حتما با توجه به افزایش قیمت‌ها، یارانه‌ها را نیز تا 3برابر افزایش دهیم و به ۱۵۰هزار تومان برسانیم.»

بلافاصله پس از این اظهارات چهره‌های اقتصادی کشور به انتقاد از وعده‌های قالیباف پرداختند.


آغاز انتقادات رییسی از دولت

اما ابراهیم رییسی که در دور اول مناظره‌ها تلاش می‌کرد از رویارویی مستقیم با دولت بپرهیزد از روز گذشته و بعد از اقبال بیشتر اصولگرایان به قالیباف ترجیح داد که در آتش انتقاد از دستاوردهای دولت یازدهم بدمد. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه انقلاب اسلامی مظهر خوبی‌ها و پاکی‌ها بوده گفت: ضعف مدیریت اجرایی شرایط کشور را به نقطه غیرقابل تحمل رسانده است.

به گزارش تسنیم، رییسی در همایش حامیان مردمی‌اش طی سخنانی گفت: حضور شما به دلیل آن است که سربازی در بین شماست که هویت او چیزی جز با مردم بودن و چیزی جز انقلاب اسلامی نیست.

وی افزود: در نظام ما رای مردم یک حقیقت واقعی است که همه اجزا در این نظام باید با رای مردم انتخاب شود و همانطور که حضرت امام میزان را رای ملت می‌دانستند امروز هم مقام معظم رهبری رای مردم را برای کشور سرنوشت‌ساز می‌دانند.

رییسی با بیان اینکه نگاه به توانمندی‌ها و نیروی انسانی کشور باید عوض شود، گفت: اعتقاد ما این است که مردم در عرصه‌های مختلف می‌توانند از بسیاری از مسائل کشور گره‌گشایی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر