لوپن، رقیب پیشین را نخست‌ وزیر دولت احتمالی خود برگزید

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۶۳

گروه جهان|

مارین لوپن، نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که توانست به همراه امانوئل ماکرون، رقیب مستقل میانه‌رو خود به دور دوم انتخابات راه پیدا کند در اظهاراتی از تصمیم خود برای انتصاب نیکلا دوپون اینان، نامزد حزب «فرانسه پابرجا» با گرایش راست برای سمت نخست ‌وزیری در صورت پیروزی در دور دوم انتخابات خبر داد. لوپن این تصمیم را درحالی گرفت که رییس حزب «فرانسه پابرجا» روز جمعه گذشته با اعلام خبر تمایل به تشکیل ائتلاف جدید با جبهه ملی رسما حمایت خود را از لوپن در دور دوم انتخابات 2017 اعلام کرد.

به گزارش یورونیوز، هم‌پیمان شدن نیکلا دوپون اینان با مارین لوپن درحالی است که نتایج نظرسنجی‌ها تا این زمان از احتمال شکست نامزد راست افراطی«جبهه ملی» خبر داده‌اند. دوپون اینان یک ملی‌گراست که در انتخابات روز ۲۳ آوریل تنها 4.7درصد از آرا را کسب کرد. وی تاکید کرده است که با وجود این اتحاد، اختلاف نظرهایش با لوپن همچنان باقی است. جبهه ملی فرانسه امیدوار است که با معرفی دوپون اینان به عنوان نخست‌وزیر دولت احتمالی راست افراطی به شمار آرا موافق خود در انتخابات هفتم ماه می‌افزاید.

طبق نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها، ماکرون که وزیر اقتصاد مستعفی دولت کنونی بوده است در دور اول بیشترین آراء را کسب کرد و پیش‌بینی می‌شود در دور دوم انتخابات نیز با کسب ۶۰ درصد آرا لوپن را شکست دهد. اگرچه رییس‌جمهور کنونی فرانسه و فرانسوا فیون، نامزد محافظه‌کاران، حمایت خود را از ماکرون اعلام کرده‌اند؛ اما بسیاری از چپ‌های افراطی تهدید کرده‌اند که از مشارکت در انتخابات و رای دادن به این نامزد لیبرال خودداری خواهند کرد. ماکرون در واکنش به معرفی نامزد شکست ‌خورده در دور اول انتخابات به عنوان نخست‌‌وزیر دولت احتمالی لوپن گفت:«مساله این نیست که چه کسی نخست‌‌وزیر شود بلکه آنچه مهم است، برنامه او [مارین لوپن] است. برنامه‌یی که پیش‌ روی مردم گذاشته شده، آن چیزی است که انتخابات درباره‌اش صورت می‌گیرد.» درحال حاضر چهره‌های سرشناسی از جریان راست ازجمله آلن ژوپه، عضو حزب جمهوری‌خواهان که در دور مقدماتی درون حزبی نامزد بود، حمایت خود را از ماکرون اعلام کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر