حمله دوباره ترامپ به رسانه‌ها

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۶۱

گروه جهان| طلا تسلیمی|

دونالد ترامپ شنبه را به سرزمین آشنا در پنسیلوانیا بازگشت و در یک سخنرانی به سبک و سیاق سخنرانی‌های کمپین‌های انتخاباتی، 100 روزه شدن دوره ریاست‌جمهوری خود را جشن گرفت. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ نامحبوب‌ترین رییس‌جمهوری امریکا در سه ماهه نخست فعالیت در کاخ سفیده بوده است، بسیاری از فرمان‌های اجرایی او با مخالفت‌های بسیار مواجه شدند، بسیاری از ناظران و سیاستمداران معتقدند که او در بسیاری از موارد راه درستی را در پیش نگرفته و رسانه‌ها این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا حامیانش هنوز هم حاضر هستند به او رای دهند یا خیر. با این حال، به نظر می‌رسد که ترامپ عقیده‌یی کاملا متفاوت در مورد شغل جدیدش دارد. ریاست‌جمهوری ظاهرا از آنچه او می‌اندیشیده دشوارتر بوده است، اما او خود را موفق می‌داند و رسانه‌ها را به‌دلیل کوتاهی در بازتاب موفقیت‌هایش نکوهش می‌کند.


ادامه کارزار انتخاباتی

کمپین انتخاباتی ترامپ در ایالت پنسیلوانیا یکی از موفق‌ترین کمپین‌هایش بود و وی موفق شد آرای زیادی را در این ایالت کسب کند. سخنرانی جشن 100روزگی ریاست‌جمهوری ترامپ هم شباهت زیادی به سخنرانی‌های کمپین‌های انتخاباتی وی داشت. او در میان جمعیت هیجان‌زده‌یی که شعار «امریکا، امریکا» سر داده بودند، تصریح کرد که هفته‌های گذشته «بسیار هیجان‌انگیز و بسیار سازنده‌« بودند. وی همچنین از «نبردهای بزرگی که در پیش است» سخن گفت و وعده داد که همه این نبردها را با پیروزی به پایان می‌رساند.

وی در سخنرانی در پنسیلوانیا، انتصاب نیل گورساچ در مقام قاضی دیوان عالی و خروج امریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام را از جمله موفقیت‌های خود در 100روز گذشته عنوان کرد و این درحالی است که فرمان جدیدی را برای بازبینی همه توافقنامه‌های بین‌المللی تجاری امریکا صادر کرده است.

اما 100 روز نخست ترامپ در کاخ سفید چندان هم با موفقیت سپری نشدند. 100 روز طول کشید تا ترامپ بتواند دولت تشکیل دهد و همه وزرای پیشنهادی وی درنهایت بتوانند از کنگره رای اعتماد بگیرند (الکساندر آکوستا به عنوان وزیر کار دولت رای اعتماد سنا را به دست آورد)؛ در تاریخ ریاست‌جمهوری امریکا بی‌سابقه بود که تشکیل یک دولت این همه زمان ببرد و می‌شود این اتفاق را هم به رکورد‌شکنی ترامپ در عدم محبوبیت در سه ماهه نخست فعالیت در کاخ سفید، اضافه کرد.


رسانه‌ها در مظان اتهام

اهالی مطبوعات و رسانه‌های امریکا شامگاه شنبه برای برگزاری جشن سالانه خود در واشنگتن گردهم آمدند؛ جشنی که طبق سنت، رییس‌جمهوری امریکا هم باید در آن حضور داشته باشد؛ اما این مرتبه رییس‌جمهوری در این مراسم شرکت نکرد و راهی شهر هریسبورگ در ایالت پنسیلوانیا شد تا در کنار هزاران نفر از طرفدارانش، از عملکرد موفقیت‌آمیز خود در 100 روز نخست در کاخ سفید سخن بگوید. ترامپ نه تنها نخستین رییس‌جمهوری امریکا در 36سال گذشته بود که در مراسم جشن سالانه اهالی رسانه‌ حضور نیافت، بلکه در تکرار اظهارات کمپین‌های انتخاباتی خود، بار دیگر در حمله‌یی به رسانه‌ها، آنها را به انتشار اخبار جعلی متهم کرد و از اینکه «فرسنگ‌ها از منجلاب رسانه‌یی واشنگتن دور است»، ابراز خوشحالی کرد. البته سخنان ترامپ نیز بی‌پاسخ نماندند. باب وودوارد، یکی از افشاگران رسوایی واتِرگیت، اتهامات مطرح شده از سوی ترامپ را با قاطعیت رد کرد و گفت: «آقای رییس‌جمهور، رسانه‌ها اخبار جعلی منتشر نکردند.»


تکاپوی مخالفان ترامپ

درحالی که ترامپ و حامیانش به اصطلاح موفقیت‌های او را جشن می‌گرفتند، این مرتبه مخالفان سیاست‌های محیط‌زیستی وی وارد صحنه شدند و اعتراض خود را به سیاست‌ها در زمینه گازهای گلخانه‌یی و گرمایش زمین اعلام کردند. ترامپ اعلام کرده که در دو هفته آینده در ارتباط با توافقنامه اقلیمی پاریس تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی در کمپین‌های انتخاباتی از خروج از این توافقنامه ‌مهم بین‌المللی برای محافظت از محیط‌زیست و کاهش گازهای گلخانه‌یی، سخن گفته و وعده داده بود که استفاده از منابع فسیلی همچون زغال‌سنگ را در تامین انرژی آزاد خواهد کرد؛ زغال‌سنگ یکی از منابعی است که در تولید گازهای گلخانه‌یی و گرمایش زمین تاثیر بسزایی دارد. در همین راستا، همزمان با سخنرانی ترامپ در پنسیلوانیا ده‌ها هزار نفر در واشنگتن در انتقاد به سیاست‌های زیست‌محیطی وی تظاهرات کردند. درحالی که دمای هوای واشنگتن بیشتر از 33درجه سانتی‌گراد بود، دمایی که در بهار بی‌سابقه بوده و از تغییرات خطرناک الگوهای آب ‌و ‌هوایی حکایت دارد، معترضان از مقابل کنگره امریکا به سمت کاخ سفید و پس از آن به سمت بنای یادبود جورج واشنگتن نخستین رییس‌جمهوری امریکا، راهپیمایی کردند.

اما سیاست‌های زیست‌محیطی تنها مساله مشکل‌ساز در امریکا نیستند. دولت ترامپ در برچیدن برنامه خدمات درمانی دولت قبلی موسوم به «اوباما کر» ناموفق بوده است. دستور اجرایی وی برای ممانعت از ورود اتباع 7 کشور با اکثریت جمعیت مسلمان به خاک امریکا نیز به دستور قاضی فدرال و دادگاه‌های امریکا به تعلیق درآمد و برنامه دولت برای کشیدن دیوار در مرز مکزیک هم در پی مشخص نبودن چگونگی تامین بودجه آن فعلا نادیده گرفته شده است. از سوی دیگر، دولت ترامپ با خطر کسری بودجه و تعطیلی دولت مواجه است و پیش‌نویس برنامه کاهش مالیات نهادها و شرکت‌های تجاری نیز به نگرانی‌ها در این زمینه دامن زده است.


تغییرات ناگزیر

ترامپ در 100 روز اول در قدرت، بزرگ‌ترین نهاد سیاسی امریکا را در ظاهر و باطن تغییر داد، محدودیت‌های قدیمی را پس زد، پروتکل‌های دیرینه را نادیده گرفت و در تغییر چهره کاخ سفید مطابق تصویر ذهنی خود، دستاوردهای همه روسای جمهوری قبل از خود را نادیده گرفت. اما به گفته مشاوران و تحلیلگران، ریاست‌جمهوری نیز ترامپ را تغییر داده است. اگرچه او هنوز هم خیلی سریع نظرات خود را تغییر می‌دهد و تند و تیز است، اما گاهی اوقات می‌تواند رویکردهای خود را با ماهیت شغل ریاست‌جمهوری و چالش‌های ناشی از آن هماهنگ کند. اقدامات او کاخ سفید را به سمت شرایطی ناشناخته پیش می‌برد و هنوز مشخص نیست که این تغییرات درنهایت تا چه اندازه می‌توانند برای سیاست امریکا مفید یا مضر باشند. با این حال، ترامپ استفاده باراک اوباما از دستورهای اجرایی را توسعه داده، علاقه خود را به مسائل تجاری حفظ کرده و در مقایسه با دیگر روسای جمهور امریکا کم و بیش شفاف‌تر عمل کرده است. کهنه‌کاران در واشنگتن در مورد فاصله ترامپ از سنت‌ها و استانداردهای پیشین نگران هستند، اما حامیان وی بر این باورند که او قدرت ایجاد تغییر در همه‌ چیز را دارد. تنها مشکل غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ و تغییر عقیده سریع اوست. در کمپین‌های انتخاباتی او از دوستان روسیه محسوب می‌شد و حالا علیه مسکو سخن می‌گوید. با مداخله نظامی در سوریه مخالف بود و به پایگاه هوایی دولت این کشور حمله کرد. از پرداخت هزینه‌ دفاع از دیگر کشورها شکایت می‌کرد و حالا با پرداخت هزینه سامانه دفاع موشکی تاد در کره‌جنوبی موافقت کرده است. 100 روز از ریاست‌جمهوری ترامپ گذشت و می‌توان تصور کرد که این رویکردهای ضد و نقیض تلاش وی برای تطبیق با شرایط در کاخ سفید و شغل جدیدش بوده است، اما ناظران و تحلیلگران چندان به مشاهده ثبات در سیاست‌های دولت جدید خوش‌بین نیستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر