اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۵۶

عدم‌محدودیت برای سرمایه‌گذاری خارجی‌در بورس

بورس بخشی از اقتصاد کشور است و به طور طبیعی در صورتی که چارچوب قوانین کشور رعایت شود، محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در بورس کشور وجود ندارد. به گزارش«تعادل» به نقل از خانه ملت، محمود شکری درخصوص حضور خارجی‌ها در بورس با بیان مطلب فوق گفت: ممنوعیتی برای حضور و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در اقتصاد کشور مشروط به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

نماینده رضوان‌شهر، تالش و ماسال در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به جذب سرمایه‌گذار برای دستیابی به رشد اقتصادی مد نظر در برنامه ششم توسعه افزود: در صورت ارتقای اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس، زمینه سوق سرمایه‌ها به این بخش از اقتصاد کشور فراهم می‌شود. وی افزود: به کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) از لوازم جذب سرمایه‌گذار خارجی در بورس کشور است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، صورت‌های مالی خود را ارائه کنند.


اکوسیستم کارآفرینی

با صندوق‌های جسورانه

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور، شکل‌گیری نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر را عامل موثری بر تغییر در اکوسیستم اقتصادی و کارآفرینی تلقی کرد و گفت: این نهادها تاثیر شگرفی در اقتصاد دارند و از طریق آنها می‌توان بسیاری از ایده‌های خلاق را بدون کمک گرفتن از درآمدهای نفتی و گازی محقق کرد. به گزارش«تعادل» رضا زرنوخی، رییس انجمن صنفی کارفرمایی، صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور را یک نهاد مردمی خواند و درخصوص اعضای آن گفت: یک دسته از اعضای این انجمن شامل صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌شوند که ذیل قانون ماده 100برنامه سوم تشکیل شدند. دسته دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بورسی هستند که بورس مجوز آن را اعطا می‌کند. دسته آخر صندوق‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند که در قالب صندوق ثبت نشده‌اند و شامل شرکت‌های مختلفی می‌شوند که به صورت خصوصی ایجاد شده‌اند.

این مقام مسوول با بیان اینکه ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر یکی از اهداف انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور است؛ اظهار کرد: انجمن قصد دارد، اکوسیستمی طراحی کند که پروژه‌ها در نهاد تخصصی خاصی قرار بگیرند. بر این اساس هم ایده‌ها سرگردان نخواهند ماند و هم اینکه صندوق‌های جسورانه درگیر یک فضای غیرحرفه‌یی و خیلی پر ریسک نمی‌شوند و ریسک‌ها متعادل خواهد شد.

وی کارآفرین بودن این صندوق‌ها را ویژگی برتر نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر خواند و گفت: ویژگی ذاتی این کسب‌وکارها خلق ارزش و اشتغال‌زایی با کمترین هزینه است؛ اتفاقی که برای اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد. وی با اشاره به اینکه بازدهی بالا در صورت موفقیت سرمایه‌گذاری عامل کلیدی در جذب سهامداران است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تنها اندکی از سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه به موفقیت می‌رسند؛ اما همان موارد موفق جبران‌کننده موارد ناموفق هم خواهد بود. زرنوخی نکته فوق را عامل اساسی در تمایز میان این نوع سرمایه‌گذاری با مدل‌های دیگر سرمایه‌گذاری‌ دانست و ادامه داد: این سرمایه‌گذاری بر مبنای سهیم شدن سرمایه‌گذار در موفقیت یا شکست تمایز بین این مدل سرمایه‌گذاری و مدل‌های دیگر است چراکه سرمایه‌گذار در موفقیت و شکست کارآفرین سهیم می‌شود. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر افزود: تشکیل صندوق‌های جسورانه و اقدامات تکمیلی در جهت رشد و پایداری اکوسیستم کارآفرینی ایران شرایطی را فراهم می‌آورد که بسیاری از نخبگان و تحصیل‌کرده‌هایی که طی سال‌های گذشته برای تحقق و پرورش ایده خود از ایران رفته‌اند، مهاجرت معکوس داشته و گزینه بازگشت را جدی‌تر دیده‌ و از طرفی فرار مغزها در جوانان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.


رشد 285 درصدی تامین مالی از طریق بازار اولیه و ثانویه

تمام شاخص‌ها در بازار سرمایه جهت‌گیری مثبت در این بازار را نشان می‌دهند، برای مثال در شاخص تامین مالی از طریق بازار سرمایه، جمع تامین مالی بازار اولیه و ثانویه از رقم 13.7هزار میلیارد تومان در انتهای سال 91، به حدود 52.8هزار میلیارد تومان در اسفند سال 95 رسیده که بیانگر رشد 285درصدی است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از فرابورس ایران، سیدمصطفی رضوی معاون امور حقوقی و مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست تخصصی «معرفی ابزارهای نوین تامین مالی» با بیان اینکه سال 96 با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ضرورت توجه بیشتر به مقاوم‌سازی و بهبود وضعیت رفاهی مردم را ایجاب می‌کند، به نقش مهم بازار سرمایه در کمک به اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ارتقای کارآمدی نظام تامین مالی و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه از راه‌های برون‌رفت از تنگناهای مالی به‌شمار می‌رود که دولت اقدامات مهمی برای حمایت از بازار سرمایه و توسعه و گسترش آن انجام داده است.

وی یکی از اقدامات مهم دولت در بازار سرمایه را فعال‌سازی بازار بدهی به کمک فرابورس ایران با انتشار اوراقی از قبیل اسناد خزانه اسلامی و اوراق اجاره دولتی عنوان کرد و گفت: این اقدام با تکیه بر مطالعات صورت ‌گرفته در بخش مالی کشور، حرکت حساب ‌شده‌یی درراستای پرداخت بدهی‌های گذشته دولت به پیمانکاران محسوب می‌شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی، فعالیت و مشارکت بازار سرمایه در حمایت از کارآفرینان به‌ویژه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و برگزاری جشنواره‌هایی چون شیخ بهایی را گام مهمی در تقویت اقتصاد دانش‌بنیان دانست که دولت نیز از آنها حمایت می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر