بازار سرمایه زنده، پویا و در حال حرکت است

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۵۴

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اصلاح محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا عنوان کرد: اعلام اصلاح محدودیت‌هایی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا از سوی رییس سازمان بورس یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای توسعه بازار سرمایه است.

به گزارش «تعادل» محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق به سنا گفت: هر اقدامی که ما بخواهیم برای اصلاح محدودیت‌های بازار سرمایه انجام دهیم باید مبتنی بر اطلاعات باشد.

وی افزود: لازم است برای پیشبرد اصلاح محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا، ابتدا بر اساس اطلاعات موجود یک شبیه‌سازی انجام دهیم. این مدیر بازار سرمایه در خصوص دامنه نوسان گفت: باید با استفاده از شبیه‌سازی وضعیت بازار را سنجید و دید چه حالت‌هایی برای اعمال دامنه نوسان پویا در نمادها و صنایع قابل تصور است. مدیر نظارت بر بورس‌ها با ابراز امیدواری که هرچه سریع‌تر حذف حجم مبنای برخی نمادها عملیاتی شود، افزود: بازار سرمایه کاملا زنده، پویا و در حال حرکت است. در واقع اصلاح محدودیت‌های بازار سرمایه اعم از حجم مبنا یا دامنه نوسان مشابه تعمیر یک هواپیمای در حال حرکت است.

وی افزود: این هواپیما در حال حرکت است و اگر شما بخواهید تعمیر یا تغییری روی آن انجام دهید باید کاملا حساب شده انجام شود و دقیقا همین حالت برای اصلاح محدودیت‌های بازار سرمایه وجود دارد. به گفته خدابخش اصلاح محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا به بررسی دقیق اطلاعات نیاز دارد و باید دید به چه نحوی می‌توان این مساله را پیش برد.

وی افزود: قطعا انجام این کار با سرعت و به یک‌باره امکان‌پذیر نیست و به تجزیه و تحلیل‌های پیچیده نیاز دارد. مدیر نظارت بر بورس‌ها در ادامه به موضوع اختیاری شدن EPS اشاره کرد و گفت: سازمان بورس در تلاش است، نحوه توقف و گشایش نمادها را اصلاح کند و زمان بسته بودن آنها را به حداقل برساند و در این میان یکی از موارد قابل توجه و اصلاح موضوع EPS است.

وی ادامه داد: در بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته مشخص شد، می‌توان به جای EPS یک گزارش تحلیلی مدیریتی ارائه کرد و سپس تحلیلگران بازار سرمایه با توجه به اطلاعات و گزارش‌های مدیریتی، وضعیت EPS شرکت‌ها را پیش‌بینی کنند.

خدابخش افزود: به دنبال این هستیم تا گزارش‌های مدیریتی به مرور جایگزین EPS شود. در دنیا هم به همین شکل است. مفروضات اعلام می‌شود و تحلیلگر بر اساس متغیرهای بین‌المللی و داخلی می‌گوید شرکت به چه سمتی حرکت خواهد کرد و این امر در نهایت به حرفه‌یی شدن بازار کمک می‌کند.

مدیر نظارت بر بورس‌ها با بیان اینکه افزایش شفافیت همواره در دستور کار سازمان بورس قرار دارد، گفت: انجام نظارت‌ها به صورت اتوماتیک، کاهش دخالت نیروی انسانی در امر نظارت و افزایش شفافیت ابزار‌های جدید مالی به حداکثر ممکن از مهم‌ترین برنامه‌های در حال اجراست. وی در پایان به مهم‌ترین اهداف سال 96 اشاره کرد و گفت: ما همواره دنبال توسعه و تثبیت ابزار‌های جدید مالی هستیم و امیدواریم کارهای گذشته به نتایج مطلوب منتهی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر